Anmeldelse av One Cut of the Dead (Kamera wo tomeruna!), japansk film fra 2017

Komedie, Grøsser Spilletid: 96 minutter

En genistrek av en kaotisk morsom metafilm!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 11.06.2020]

Et filmteam får i oppgave å lage en zombiefilm i én tagning. Filmen skal vises direkte over en nyetablert tv-kanal, så alt må sitte under innspillingen. Underveis går ikke alt imidlertid som det skal, og resultatet blir en filminnspilling man sent vil glemme.

Det hele foregår i en visstnok forhekset gammel og forlatt bygning. Filmteamet er i full gang med innspillingen når de plutselig begynner å bli angrepet av virkelige zombier! Men tro ikke at twisten slutter her, for dette er bare begynnelsen på denne friske, freidige og herlig morsomme lavbudsjettsfilmen i regi av Shin’ichiro Ueda.

De første 37 minuttene foregår altså i én sammenhegende tagning. Det som følger etterpå gir oss svar på mye vi har sett frem til nå, og er gjort så smart og festlig morsomt at One Cut of the Dead blir en av de herligste komediene undertegnede har sett på lenge!

Rent narrativt lekes det med tid, rom og tidslinjer, fantastisk komponert og logistisk arrangert så man både må bruke hjernen godt underveis og samtidig blir mektig imponert innen det hele er over.

Ord som ’bakomfilm’, ’farse’ og en selvrefleksiv vinkling inn mot filmindustrien er her noe som dukker opp mens man overværer det hele. Det lekes og spøkes med selve innspillingsprosessen og utfordringene rundt filminnspilling, samtidig som det også blir noe sjarmerende og hyllende over det hele.

For øvrig likner hele filmen noe á la en japansk lavbudsjetts studentfilm, men la deg ikke lure av verken c-filmaktig posterplakat eller andre fordommer rundt slike produksjoner, for dette er og blir utover i filmen til noe helt annet, ja noe du aldri før har sett. Garantert. Den uvanlige narrative strukturen skaper spenning, driv og morsom underholdning, selv om det også underveis er ørsmå ting som ikke stemmer helt. Alt i alt er dette likevel en imponerende planlagt og laget metafilm som harselerer med seg selv og genren, samtidig som den også hyller innspillingsprosesser og filmkunst i sin reneste, kaotiske og originale form. Filmen har gått sin seiersgang på verdens filmfestivaler i hele to år nå, og forhåpentligvis kommer den etter hvert til en kino nær deg. Enn så lenge kan den heldigivs sees som leiefilm, og underveis er det fare for at du kommer til å le deg i hjel!

(One Cut of the Dead kan leies og kjøpes bl.a på Youtube og Google Play.)

Omtalespalte: Leiefilm

Her finner du omtaler av leiefilmer på streaming.
Les flere spalteomtaler: Leiefilm
- Komedie - Les flere.
- Skrekkfilm - Les flere.

• One Cut of the Dead

Japan