Anmeldelse av Perry Mason - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2020

Kriminal, Drama

Perry Mason - Sesong 1

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 21.06.2020]

Stedet er Los Angeles og året er 1931. Imens resten av landet sliter seg gjennom de harde trettiårene, blomstrer LA med rikdom, olje, predikanter, olympiske leker og liv. Dramaserien fra HBO er basert på den ikoniske karakteren til forfatter Erle Stanley Gardner, Perry Mason, en av de mest legendariske forsvarsadvokatene i amerikansk fiksjon. Når tiårets kriminalsak dukker opp på dørstokken hans, fører Masons jakt etter sannheten ham bak teppet til en splittet by, og kanskje i retning av forsoning for hans egen del.

HBO Nordics nye krimdrama serie har et velkjent rollegalleri, ikke bare foran kamera, men også bak. Matthew Rhys spiller hovedrollen som forsvarsadvokat Perry Mason, mens Robert Downey Jr er med å produsere serien. Perry Mason handler om en jakt på sannhet og rettferdighet i LA, en svært vakker by, med masser av steder å oppdage, men på innsiden skjuler det seg noe som virkelig får Perry Mason til å begynne å innse at noe eller noen er i ferd med å ødelegge byen totalt.

En fascinerende serie på godt og vondt
Etter de første 2 episodene begynte undertegnede å ane at en ny storserie var på gang. Her blir vi introdusert for rollegalleriet, samt en by som begynner å se drap. Matthew Rhys i rollen som Mason er solid spilt, imens kriminalsakene vi blir vitne til er noe som i starten begeistrer. Dette gjorde at jeg ble svært nysgjerrig på resten av denne serien. Den kunne vell bare ta seg opp, eller?. Vell etter å ha sett noen flere episoder, sitter jeg rett og slett litt skuffet igjen. Det er tydelig at dette er en HBO-produksjon, for det er en kjent sak at strømmetjenesten går for kvalitet kontra kvantitet i sitt innhold. Perry Mason er selvfølgelig også en kvalitetsserie fra tjenesten. Serien har masse kvaliteter, og historien er også sterk, så undertegnede liker TV-serier som er både spennende, og interessant. Det er her Perry Mason for meg ikke lykkes like godt. Det er tydelig at serieskaperne hadde tenkt å putte inn masser av dialog, som det dog er mye av i krimserier generelt, men her synes jeg at serieskaperne heller burde fokusert mer på å få enkelte av scenene i serien til en mer sammensatt enhet. Den blir rett og slett litt tung å følge med på i lengden.

Kan bli en av årets beste TV- serier
De to første episodene la virkelig lista høyt, der flere scener hadde det som jeg etterlyste tidligere, nemlig spenning. Det er episoder der drap skjer, og serien utforsker disse drapene grundig. Politiet får en mistanke på Emily Dodson ( Gayle Rankin). Det er de to første episodene som undertegnede virkelig ble begeistret for. Her så jeg konturene på en serie som virkelig kunne utfordre andre store TV- produksjoner. Det kan den fortsatt gjøre, for de resterende episodene undertegnede har sett , har også elementer som mange vil like, men for meg underholdt de ikke nok til å gjøre meg mer nysgjerrig. Episodene er dessverre alt for lang, med tanke på hvordan episodene er bygd opp. Selv om det er kaos i byen, og forsvarsadvokat Mason prøver å overbevise politiet i byen om at Emily Dodson er uskyldig, føles det som om at det mangler noe for å pirre min videre nysgjerrighet.

Jeg synes det til tider glir over til det kjedsommelige, men takket være godt skuespill fra så og si alle skuespillerne, gjør det at serien og historien likevel får litt mer kjøtt på beinet underveis. Jeg liker personlig serier som er satt til gamle dager, da musikken og settingen setter stemningen. Slik er det også med Perry Mason. Så på det området innfrir serien. Som en kvalitetsserie er Perry Mason en serie som begeistrer, selv om undertegnede ikke helt får taket på den. Serien vil dog underholde mange. Den har et sterkt rollegalleri, og et interessant plot. Så det er fult mulig Perry Mason kan komme høyt på lista over årets beste serier når året 2020 er over.
Serien har enkelte scener som begeistrer undertegnede, så jeg lander på en firer for denne serien.

Perry Mason er nok en kvalitetsserie fra HBO Nordic. Og selv om serien begynner lovende, glir serien mer over til det kjedsommelige. Det er lagt veldig mye fokus på dialogene i serien. Det er ikke en ukjent sak til HBO serier å være. Det som derimot imponerer og begeistrer meg mest er skuespillerprestasjonene. Spesielt fra hovedrolleinnehaver Matthew Rhys. Så jeg ser ikke bort ifra at Perry Mason kan komme høyt på lista over årets beste serier når TV-serie året 2020 skal kåres.

Perry Mason har premiere på HBO Nordic mandag 22.juni. Serien består av 8 episoder. Denne anmeldelsen er basert på sesongens 5 første episoder.

(Bilder/Copyright: HBO Nordic)

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Perry Mason