Anmeldelse av Hightown - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2020

Kriminal, Drama, Mysterie

Hightown - Sesong 1

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 25.06.2020]

I krimdramaserien Hightown blir vi minnet på hvor kompliserte og dødelige våre avhengigheter kan være. Vi følger en kvinnes reise til rusfrihet. En spesialagent havner i sentrum for heroinepidemien på Cape Cod etter at hun finner en død kropp i vannet.

Monica Raymund spiller hovedrollen i serien som spesialagent Jackie Quinones. James Badge Dale har også en rolle i serien som Ray Abruzzo. Dette er i bunn og grunn en serie som handler om det å bli kvitt rusavhengighet, og samtidig etterforske et drap. Serien hadde premiere på amerikanske Starz i mai, imens det er TV2 Sumo og CMore som viser denne serien i Norge. Hightown er tidvis spennende, samtidig som episodene føltes litt lange. Og serien er produsert av Hollywood-giganten Jerry Bruckheimer, som mest har kastet glans over filmindustrien. Han lykkes sånn passe godt med Hightown.

En ordinær dramaserie
Hightown er ganske ordinær og lik mange andre serier i samme segmentet. Den har ikke så mye nytt å tilføre, noe som virker inn på min videre interesse for serien. Seriens mest interessante element er en forsvinningssak som spesialagent Jackie Quinones må hanskes med. Personen det er snakk om er unge Krista Collins ( Crystal Lake Evans). Hun forsvinner plutselig sporløst, og Jackie får en mistanke om at det har skjedd noe mistenkelig med henne. De 4 første episodene følger vi tett opp rundt dette, samtidig som Ray Abruzzo ( James Badge Dale) etterforsker et drap. Som krim synes jeg serien ikke helt fenger, den blir for 'vanlig' sammenlignet med andre bedre krimserier.

Der serien dog lykkes bedre, er de litt mer rolige scenene hvor det dramaaktige kommer i fokus. For i tillegg til forsvinningssaken og drapsetterforskningen, får vi også et innblikk i livet til Jackie. Hvordan det er å komme seg ut av rusen ved hjelp av terapi. Etterhvert treffer hun folk hun kjenner som også går i samme terapi. Det er på dette punktet serien er ganske god. Serieskaperne med Bruckheimer i spissen, burde lagt mer fokus på dette. Kanskje gjør de det lenger ut i sesongen.

Serien veksler mye i handlingen. I noen scener er det mer etterforskning, imens det i andre scener er fokusert mer på privatlivet til de ulike rollefigurene. Alt føles på grensen til å trekke ut i det lengste. Episodene kjennes alt for lange, med tanke på hvordan serien er innholdsmessig. Undertegnede hadde innimellom lyst til å bare slå av, men jeg fortsatte å se i håp om at episodene ville ta seg opp. I enkelte tilfeller gjorde de det, så da holdt det for meg til å trekke denne serien opp til en firer på terningen.

Hightown er absolutt verd din oppmerksomhet. Historien er interessant nok til at jeg tidvis tror på det som skjer. Hovedrolleinnehaver Monica Raybund spiller rollen som Jackie godt, mens James Badge Dales rollefigur gir mer brodd til serien generelt sett. Alt er delt inn i ulike handlingsforløp underveis. Det ene vi blir vitne til er en drapsetterforskning, og en forsvinningssak, mens det andre vi blir vitne til er at vi får et innblikk i privatlivet til rollefigurene. Det er faktisk dette punktet seriens styrke ligger. Når det kommer til krimmysterie, fenger ikke det like godt. Men den er sterk nok til at undertegnede dog finner den interessant.

Hightown hadde premiere på TV2 Sumo og CMore onsdag 24.juni med 2 episoder. Nye episoder vises ukentlig. Denne anmeldelsen er basert på sesongens 4 første episoder av i alt 8.

(Bilder/Copyright: CMore)

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong