Anmeldelse av Warrior Nun - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2020

Action, Drama, Fantasi

Warrior Nun - Sesong 1

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 02.07.2020]

Warrior Nun handler om 19 år gamle Ava (Alba Baptista) som våkner opp i et likhus med en guddommelig gjenstand innebygd i ryggen. Hun oppdager at hun nå er en del av en eldgammel orden som har som oppdrag å bekjempe demoner på jorden. Mektige krefter fra både himmel og helvete er ute etter å finne og kontrollere henne.

Serien er løst basert på en amerikansk tegneserie i mangastil som heter 'Warrior Nun Areala'. Tegneserien ble skapt av Benn Dunn, og serien kommer fra skaperen av 'Continuum'. Den relativt ukjente portugisiske skuespilleren Alba Baptista spiller hovedrollen som krigernonnen Ava

Warrior Nun minner litt om HBO-serien 'The Handmaid´s Tale' i stilen
Netflix sin nye fantasy satsing har et underholdene rollegalleri, og en historie som er skikkelig brutal til tider. Vi må ikke lenger enn noen år tilbake i tid før vi finner en lignende serie, nemlig HBO og deres gigantsuksess 'The Handmaid´s Tale'. Disse to seriene er dog svært ulike på hvert sitt vis. I Warrior Nun følger vi en ung kvinne som plutselig våkner opp i et likhus og oppdager at hun har uante krefter. Hovedrollen spilles av en ukjent portugisisk skuespiller - Alba Baptista. Hun spiller dog rollen som Ava helt fantastisk. Resten av rollegalleriet i serien er også svært solid. Warrior Nun er uten tvil beregnet til et mer voksent publikum, da enkelte scener i serien er så brutale at serien strengt tatt burde hatt 18´års aldersgrense. Netflix har her operert med 16´års grense.

En historie som virkelig underholder
De første episodene setter virkelig tonen, å bygges opp til noe stort. Vi følger i all hovedsak Ava og hennes reise til å forstå hvilke krefter hun har og hvorfor hun har dem. Hun jages av mektige krefter, samtidig blir hun forelsket i en kjekk gutt som heter JC (Emilio Sakraya). De treffer hverandre etter at Ava har rømt til et idyllisk sted, der JC og noen venner bor. Sammen reiser JC og Ava bort, de ønsker å flytte på seg, fordi Ava gjerne ønsker et liv uten å flykte hele tiden.

I serien dannes det nye vennskap, samtidig som Ava prøver å forstå hva som jakter henne. Alt ser ut til å være fredelig, men plutselig dukker det opp en mektig kraft som setter livet til både Ava og JC i fare. Warrior Nun er produsert av Simon Barry og Robert Burke. De to herremennene har lagd en god og interessant serie, som i spissen av det hele har en hovedrolleprestasjon det er lenge siden jeg har sett. Dette er den serien vi trengte nå. Den siste episoden setter virkelig standarden på at vi kan få en sesong 2. Episodene er akkurat passe lange, og hver og en av rollefigurene får flust av skjermtid.

Scenene som er mest underholdene er når Ava blir konfrontert med kreftene sine, som igjen leder til blodige kamper. Serien har dog ikke så mange kule effekter, men det overskygges av en sterk historie. Alba Baptista snakker veldig bra engelsk, noe som taler til seriens fordel. Så undertegnede koste seg med denne serien, så får tiden vise om den gjør seg fortjent til en sesong 2.

Netflix fortsetter sin fantasy-satsing med denne brutale blockbusteren. Plottet i serien er svært interessant, og slutten på hver episode gjør undertegnede nysgjerrig på å ville se mer. Serien er lett å få taket på, og actionen i serien er på et høyt nivå. Det er likevel noe som gjør at jeg ikke blir like underholdt hver gang, men Warrior Nun har en brodd i historien som likevel får meg interessert. Så alt i alt en serie som underholder, og begeistrer underveis. Det blir interessant å se hvordan denne serien vil bli tatt i mot av abonnentene. Håper det blir en ny sesong av denne.

Warrior Nun har premiere på Netflix torsdag 2.juli. Alle 10 episodene slippes samtidig. Denne anmeldelsen er basert på hele serien

(Bilder/Copyright: Netflix)

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Warrior Nun