Anmeldelse av Taxi 5, fransk film fra 2018

Action, Eventyr, Komedie, Biljakt Spilletid: 102 minutter

Taxi-oppfølgeren kjører mer på felgen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.07.2020]

Sylvain Maro er inspektør for Paris-politiet. Han regnes som en av de beste politibetjentene i den franske hovedstaden og drømmer om å tjene i spesialstyrkene. Men etter å ha blitt funnet i seng med kommisjonærens kone, blir han overført til kommunepolitiet i Marseille. Der starter han sin karriere med å jage en taxisjåfør, men ender med å drukne patruljebilen. Noen informerer teamet om en gjeng italienere bruker to Ferrarier for å begå forbrytelsene sine. De vil at Maro skal arrestere dem.

Det går gjetord i politiet om den legendariske drosjen til Marseille og om eventyrene til Daniel og Emilien. Sylvain og teamet hans finner Daniels nevø, Eddie Makhlouf, som var taxisjåføren han jaktet. Sylvain tilbyr Eddie en avtale om å finne onkels taxi og han blir satt fri. Det går han med på etter å ha funnet den legendariske taxien er jakten på tyvene i Ferrariene i gang...

Dette er den femte franske filmen i rekken med Taxi-navnet. Jeg var fan av Taxi-filmene som Luc Besson var med å skrive manus for å produsere. Men her er ikke Bessons stolteste film å være produsent for. Dette begynner svært flaut med en taxisjåfør som som kjører som en gris med en sau i baksetet. Det blir heldigvis mye bilkjøring her. Og rare politifolk blir det også nok av. Spøkene er svært enkle som politimenn som kjører villmann for å få kriminelle til å tilstå uten at de har på setebelte.

Jeg kjenner igjen litt av lekenheten i de foregående filmene og den overdrevne komedien som ofte ligger i filmene. Men her synes jeg de drar på for mye og det resulterer i at dette blir mer slitsomt enn morsomt. Som også påkjørselscenen: Du kjørte på en purk! Han stod jo midt i veien. Og det blir ikke bedre av at fyldige politidamer spyr frontruten full oppkast. Musikken er også litt lik som i gromfilmene, men dette blir dog dessverre ikke Taxi slik jeg husker dem på høyden og i alle fall ikke i nærheten av første film på noe vis og jeg liker også bedre de andre oppfølgerne. Rollefigurene ligner også på de fra de eldre filmene.

Dette er som sagt en oppfølger men hovedrollefiguren fra de foregående filmene er ikke med lenger, og blir bare nevnt og snakket om. Her er det en ny hovedrolle i Franck Gastambide, men han er ikke like kul og snerten som det Samy Naceri var i de eldre filmene. Naceri hadde både mer komisk timing og sjarme enn det Gastambide, som også har vært med på manussiden, har. Og med forsøk på en remix fra Tarantinos Pulp Fiction, piffer opp noe av stemningen, men det blir kanskje ikke nok til å overbevise hele veien. Og med forsøk på å piffe opp med energisk musikk ikke fungerer på andre låter heller, blir dette bare farlig lite friskt.

Filmen mangler litt nerve og blir aldri hverken spennende eller morsom. Det er dog forsøk på en del komiske situasjoner, men de er ikke godt nok formidlet og humoren smitter ikke godt nok over fra skjermen til oss seere. Bilkjøringen er passe vill, men ikke kul nok den heller. Med andre ord er ikke dette helt verdig for en Taxioppfølger. Rollefigurene blir også for sprø og det er ikke nok substans i filmen til at jeg bryr meg om den, og med voldsomme innslag av slapstick føles dette mer som den banale lillebroren til nyversjonene av Pink Pantherfilmene med Steve Martin. Det er riktignok noe action mot slutten, men da er det allerede for sent å redde filmen som har tatt for mye av og ikke klarer redde helt stumpene.

Filmen ser dog helt ok ut reint filmteknisk, men der stopper også mine superlativer for denne filmen. Resten er ganske platt, kjedelig og særdeles lite morsomt. Med andre ord feiler denne Taxi-oppfølgeren på alt den forsøker seg på. Og med en bilaction mer på det jevne blir dette heller aldri helt den franske driven som skulle kunne ha litt krutt for å utfordre Hollywoods Fast & Furious franchise på noen punkter i alle fall. Istedet blir dette så lite gjennomført at selv de svakeste filmene i Fast & Furious universet føles langt kulere enn dette. Og vel er nok det forskjell på budsjettet, men det går an å ta igjen på andre ting i disse dager og denne filmen er også laget i 2018 med enorme muligheter på filmmediet, og så er dette alt de klarer å stille opp med. Alt føles litt mer pinlig enn sitt eget beste.

- Taxi 4 - Bare minimalt med underholdning
- Taxi - Slett amerikansk tam bilfilm med tilhørende fattig action
- Taxi 3 - Taxi-eventyr som ikke innfrir helt som man håper
- Taxi 2 - Banal kjøremoro med medfølgende ekstra action
- Taxi - Humørfylt fransk bilfilm med masse fet kjøring

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie
- Acionfilm - Les flere.