Anmeldelse av The Old Guard, amerikansk film fra 2020

Action, Fantasi Spilletid: 118 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Acionfilm - Les flere.

En av Netflix sine beste filmer

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 09.07.2020]

The Old Guard er en gjeng med fire leiemordere som har forsøkt å redde verden i århundrer. Av uante grunner dør ikke disse folka om de så får ei kule rett i skallen. Når noen forsøker å drepe dem helbredes kroppene deres, helt ned til regenerering av nye organer.

Den eldgamle lederen deres Andromache av Scythia, aka Andi (Charlize Theron), er lei av død, elendighet og menneskehetens stadige trang til å krige mot hverandre. Hun har lyst til å gi opp hele greia, men når hemmeligheten deres blir avslørt under et oppdrag, må Andi og kompani eliminere de som ønsker å utnytte kreftene deres for penger. Samtidig våkner en død marinesoldat til live igjen i Afghanistan, og Andi må finne henne før fienden gjør det.

Slik lyder innledningen til Netflix sin nye stor film. The Old Guard er virkelig lagd med et rimelig høyt budsjett, og det sier ikke rent lite når stjernen Charlize Theron er med å spiller hovedrollen. Netflix fortsetter sin satsning på egenprodusert innhold, og The Old Guard er kanskje noe ev det beste Netflix har produsert av filmer de siste årene. Det er en skikkelig actionpakke de har sydd sammen.

Det er en knippe kule skuespillere som er med
En håndfull fine skuespillere utgjør The Old Guard. Matthias Schoenaerts har en fin sjarm i rollen som gjengens sverdsvingende techfyr Booker, og Marwan Kenzari og luca Marinelli har god kjemi som kjæresteparet Joe og Nicky.
Charlize Theron får være den mystiske lederen som er tilsynelatende iskald. Theron er en mester i å frembringe nyanser i et ansikt, og her klarer hun å å formidle at det er mye som rører seg under overflaten hos sin rollefigur Andi.
KiKi Layne gjør en solid figur som filmens andre midtpunk, Nile, en ung, idealistisk soldat, som må finne seg selv på nytt når hun blir kastet ut i en ny og ukjent verden.

Svært underholdene action til tider
The Old Guard er tross navnet, ganske så underholdene helt i starten av filmen. Der ser vi de fire leiemorderne går ut i kamp, bli drept en etter en av mange skudd, for så å våkne opp igjen som om ingen ting har skjedd. Sånn sett kan man godt si at dette er en superheltfilm, men jeg vil ikke gå så langt som å kalle filmen for det. Etterhvert synes jeg at filmen blir litt usammenhengende. Etter den brutale starten, roes det hele ned noen hakk, og de solide actionscenene som var i starten av filmen uteblir. Men etterhvert som historien skrider frem, sniker det seg noen hint av at filmen er i ferd med å finne fotfeste igjen. De fire leiemorderne skal etterhvert forsøke å stoppe en  fiendegruppe som vil skade og torturere udødelige.
Skurken Merrick ( Harry Melling) er lederen for denne gruppen.

Dessverre passer ikke rollefiguren helt inn i historien. Til det er rollen for unyansert og karikert til å bli troverdig nok. Hans eneste motivasjon bak å fakke de udødelige er penger, og han fremstår aldri som en verdig motstander til de hardtslående heltene. Han har imidlertid et stort lager av håndlangere som han kan sende mot dem.

The Old Guard er dog en actionspekket film stappet med både ammunisjon, knyttnever og en rekke andre dødelige våpen. Manusforfatter i filmen, Greg Rucka har skapt spenning i heltene som er udødelige, og det er en vanskelig sak, men det har han lykkes godt med i The Old Guard. Han har lagt inn elementer i historien som gjør at man faktisk kjenner på en usikkerhet hver gang en av rollefigurene går ned for telling. Dette er et viktig element i filmen som gjør meg mer engasjert i det som skjer. Netflix har en mulig oppfølger i tankene, basert på filmens slutt, og det er noe undertegnede gjerne ønsker skal skje. The Old Guard er en slik type actionfilm som har det meste en slik film skal ha. Perfekt å se ved siden av fredagstacoen.

Netflix sin nye actionfilm er virkelig noe undertegnede kan anbefale videre. Den har et stjernespekket rollegalleri, der Charlize Theron står i spissen som lederen for de udødelige. Regissør for filmen er Gina Prince- Bythewood. Hun har virkelig lagt en spennende film. Vi får nok av tid til å bli kjent med de ulike rollefigurene. Historien er også bra, bortsett fra at filmen bruker litt lang tid til å komme ordentlig igang. Men når først handlingen virkelige begynner å rulle, gjør den sine saker svært godt. The Old Guard kan fort bli en av Netflix sine største suksesser.

The Old Guard har premiere på Netflix fredag 10.juli.
(Foto/Copyright: Netflix)

• Ioncinema.com

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»