Anmeldelse av Would You Rather, amerikansk film fra 2012

Grøsser, Thriller Spilletid: 93 minutter

Et smertefullt spill om valg mellom to onder...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.07.2020]

Vi følger Iris, som har en svært syk bror og trenger å bli operert for å overleve. Iris øyner sjansen til å hanke inn penger til broren operasjon med å delta i et spill arrangert av en riking i hans herreshus. Der konkurrerer en rekke folk om å overleve en natt og en vil stå igjen som vinner med alle pengene. Would you rather, er en lek de fleste har hørt om. Det handler om å få et valg mellom to alternativer. Og denne alternativene hos rikingens spill er ikke særlig attraktive og det må de ta innen 15 sekunder. Og noen har tatt et valg så må de gjennomføre det uansett hva som skulle skje. Denne kvelden vil de utfordre seg selv om andre i rommet...

Konseptet i filmen er jo meget enkelt og kan føles litt billig å basere en hel film på, særlig slik denne filmen fremstår. Men det eneste momentet og overraskelsen filmen byr på er hvilke valg de må ta. Det er jo heller ikke lov å trekke seg fra spillet underveis, og om du ikke gjør som du får beskjed om så blir du skutt. Det er også litt småinteressant å se hvordan dette utvikler seg, selv om vi skjønner at alle skal du bortsett fra en. I starten er alle ganske snille med hverandre, men det gjør bare at spillet varer lengre, men det skjønner sikkert ikke ‘spillerne’.

Det hele begynner i ganske lavt tempo, og er ikke så spennende i starten. Dette blir etterhvert ganske standard torturporno. Filmen minner nok litt om sawfilmene, bare at her er det ingen labyrint, men bare valg man ta for å skade seg selv eller andre. En del av torturen skjer slik at vi bare antyder hva som foregår. Det blir også forsøk på å gjøre motstand og stikke av fra spillet. Det er også litt snålt med den sadistiske rike mannen som arrangerer spillet og holder ro og orden. Han ser ut til å like å være indirekte bøddel.

Regien er ved David Guy Levy, som ikke har noe spesielt å vise til bortsett fra denne filmen. ‘Would You Rather’ er også ganske traust laget og dette er ganske standard saker reint filmteknisk. Filmmusikken er litt nedpå i starten med repetitivt keyboardspill, før det blir mer standard strykermusikk som nok sikkert kunne vært ren del av hver litt småspennende film. Hovedrollen blir spilt av Brittany Snow fra Pitch Perfect og Jeffrey Combs fra Re-Animator-filmene. Men filmen er ikke særlig velspilt, men fungerer greit på skuespillerplanet.

Dette er en trygg og litt traust skrekkfilm uten helt den store sjarmen. Følte filmen var ganske grunn og veldig forutsigbar. Manuset er også litt i det svakeste laget. Det er bare litt torturhandling plassert etter hverandre, og jeg synes at filmen også kunne vært voldsommere og mer spektakulært brutal, når man først skulle velge det sporet. Dette er med andre ord tam skrekk. Da er Saw ganske mye mer effektiv på alle mulige måter. Men om du ikke har sett mye skrekk før, kan dette være litt lettere innføring i en mørk verden, selv om du må være forberedt på noe ubehagelige scener om du er av den sorten som ikke tåler mye.

• Would You Rather
  • Dreadcentral.com