Anmeldelse av The Baytown Outlaws, amerikansk film fra 2012

Action, Komedie, Kriminal Spilletid: 98 minutter

Actionfylt b-film med Billy Bob Thornton

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.07.2020]

Vi besøker Celeste som får nok av sin brutale eksmann etter at han skyter henne i magen. Hun hyrer da tre beryktede og hemningsløse brødre for å gudsønnen sin. Men plutselig går alt over styr og de mister kontrollen. Det gjør at de finner seg på flukt fra alt og alle, også skitne politifolk og det som verre er. Det er duket for litt av et gangsteroppgjør...

Vi skjønner veldig fort hvor dette bærer hen. I begynnelsen tar hevnerne feil hus og dreper feil fyr. Derfra skjønner du at du har med en litt b-preget-film å regne. Filmen har ikke hele tiden det høyeste tempoet, men er bra actionpreget innimellom. Det blir også tegneserieaction i en spesiell stil. Det blir mange snakkescener mellom slagene. Du møter også en del dødelige kvinner i filmen. Det blir en del tøffe jenter, men du får servert enda tøffere menn.

Filmen er regissert av Barry Battles som gjør sin første spillefilm med dette actionpregede b-film-verket. Han har satt sammen en film med mye lette men kule komponenter. Filmens filter har varme solbade farger over det hele som er med å live opp inntrykket av filmen. Det er flere kjente fjes i filmen. Men Billy Bob Thornton er den største stjernen. Og her spiller han litt av en bad guy. Greit skuespillercast med hovedfyren fra Lethal Weapon, Vikings med mer.

Handlingen er ganske enkel og typisk i filmen og dette er bra b-filmpreget på mange vis. Filmen er litt gritty og rølpete. Det kommer også mer action i filmen etterhvert. Det er også litt Mad Max-takter over dette. Filmen har kule actionsekvenser innimellom med mye intensitet, men det er ofte lengre stille perioder mellom all actionen. Det treger ned noe av inntrykket i filmen. Humoren er grei i filmen. Den handikappede gutten har mye sjarme og er med å live opp inntrykket av filmen, og det til tross for at han ikke sier et ord i filmen.

Alt vitner om en film som vil mye mer enn den får til, men selve underholdningsverdien er ikke så alt for verst. Særlig om du liker det litt typisk. Inntrykket blir også prøvd piffet opp med litt rocka musikk. Det hele er veldig simpelt bygget opp, altså et hevnepos der de hevnende selv må beskytte seg da alt og alle kommer etter dem. Det kommer nye og nye angrep på de tøffe gutta i front, og de må stå imot med alle midler og vise hva de er bygget av.

Det er ikke så mye å si om filmen som ikke er sagt. Du vet hva du får, men dette kunne vært langt kulere gjennomført. Nesten litt rart at en markant Hollywood-skikkelse som Billy Bob Thornton ble overtalt til å spille i en såpass simpel film. Hadde den dog vært fetere, så hadde alt vært tilgitt, men selv om dette er litt over midt på treet, så synes jeg nok filmen har flest publikummere utenfor kinosalen og dette er en mye mer typisk rett på fysisk format og streaming-utgivelse. Med andre ord er dette snakk om en film som er like raskt sett som glemt. Kunne nok vært piffet opp med actionscener som hadde vært litt stiligere å se på.

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm
- B-film - Les flere.