Anmeldelse av The Dead Zone, amerikansk film fra 1983

Fantasi, Drama, Grøsser, Thriller Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 18 år

Han har den sjette sansen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.08.2020]

Vi møter Johnny Smith som bor i byen Castle Rock. Han er forelsket i Sarah Bracknell. Men etter å ha fått en hodepine i en berg-og-dalbane, spør Johnny om hun vil tilbringe natten med ham. Men på vei hjem i bilen kommer han ut for en ulykke og havner i koma. Etter fem år våkner Johnny Smith fra koma. Da er Sarah Bracknell allerde gift og har barn. Og etterhvert finner Smith ut at han etter ulykken har fått en helt spesiell gave. Han kan forutse katastrofer uansett hvor han går. Og da Smith møter på den fremadstormende politikeren Stillson får han nok å stri med. Det fordi politikeren er så skruppelløs i tillegg til mange andre ulykker som Johnny må forsøke å endre...

Filmen er basert på en roman av Stephen King fra 1979, med samme navn som filmen. Dette er nok en King-filmatisering som gjør sine saker bra. Denne gangen er det David Kronenberg som sitter med regiroret, og dette var et lite skritt fra han i retning mot den mer allmenne filmen. De hele er meget godt skrudd sammen. Christopher Walken gjør her nok en gang en av sine signaturroller som outsideren Johnny Smith. Walken spiller bra og gjør dette til en kul opplevelse og en mann du blir interessert i og nysgjerrig på. Herbert Lom er litt vanskelig å taes helt seriøst etter sin rolle som Dreyfus i Pink Panther-filmene, men klarer seg bra i denne filmen som lege.

Liker den mystiske stemningen i filmen. Musikken er veldig mystisk og Stephen Kingsk på en skrekkaktig måte. Digger de mange opplevelsene til hovedpersonen og at han blir en synsk person. Dette er mye mer spennende enn alle klarsynt-programmer og får ‘Åndenes makt’ på TV Norge til å føles som et program laget bak vedskjulet på hytta i forhold. Jeg er ikke spesielt glad i slike overnaturlige historier i virkeligheten, men det er mye jeg godtar på film fordi det er hverdagsflukt og mer som et eventyr å regne.

Filmen er godt laget og alt er litt todelt i historien. Først handler det om Castle Rock-morderen og så en karismatisk politiker. Filmen er ikke så veldig skummel men har en dyster og litt kald atmosfære. Vi øyner at noe står på, men ikke helt hva og hvordan ting henger sammen. Hvorfor hovedpersonen har fått sine evner er også litt av et mysterium i begynnelsen. Men slike overnaturlig elementer er jo litt typisk for Stephen King og hans skrekkuniverser. Det oppstår mange kule og skremmende øyeblikk av hvordan hovedpersonen ser inn i fremtiden. I løpet av filmen får vi se hva hovedpersonen er i stand til og gjør med sin helt spesielle evne. Alt bygger opp mot et stort øyeblikk mot slutten som skaper en effektfull slutt på det hele.

Om du liker eldre grøssere er dette noe du bør prøve deg på. Kronenberg leverer med andre ord en flott forestilling med denne filmen, selv om dette nok ikke er noen stor klassiker i så måte. Likevel er det en god Stephen King-film som har mye bra med seg. Liker historien vi får fortalt også, selv om den er noe splittet. Det er ikke lett å si hvor dette tar veien fra og med begynnelsen. Men etterhvert er det lettere å skjønne hvor dette tar veien. Filmen har også en helhetlig tematisk handling som forteller historien på en interessant måte der hovedplottet med de synske evnene får mye plass og er godt utnyttet i filmen.

Terningkast: 5-

- A Dangerous Method - Interessant tørr trekant
- Eastern Promises - Oppfyller alle løfter
- Spider - Mørk og stillegående
- Fluen - Skjønnheten møter udyret i et teleporteringsmareritt!
- Scanners - Kule telepatiske evner

Dino De Laurentiis Productions, Lorimar Film Entertainment

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»