Anmeldelse av She Dies Tomorrow, amerikansk film fra 2020

Drama, Thriller Spilletid: 86 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Skrekkfilm - Les flere.
- Thriller - Les flere.

Ubehagelig og morsomt, til riktig tid!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 13.08.2020]

Amy tror hun skal dø i morgen. Og det er smittsomt.

XX

Slik beskrives regissør Amy Seimetz siste godbit av en genrehybridlignende film. Seimetz, som også er kjente som skuespiller fra Pet Sematary, Stranger Things og mange andre serier, har tidligere også laget den snodige Sun Don’t Shine tilbake i 2012.

Amy er altså en voksen kvinne som plages av tilbakevendende og oppslukende tanker og følelser om at hun kommer til å dø, i morgen. Hun dras nedover i en spiral av fortvilelse, samtidig som en skeptisk venninne prøver å overtale henne om at hun bare fabler og innbiller seg ting. Litt senere på kvelden blir også denne venninnen angrepet av overveldende følelser om at hun skal dø, også hun i morgen, og en bisarr reise igjennom det som kan bli deres siste kveld og natt starter.

She Dies Tomorrow må sies å virkelig komme på riktig tidspunkt. Frykt og angst for både smittsomme sykdommer, påfølgende tanker om døden, samt generell irrasjonell menneskelig tankegang rundt slikt kan som kjent være smittsomt i seg selv, og er ikke minst ekstra utbredt i disse koronatider. Historien og tematikken opererer i grenselandet mellom irrasjonell frykt, og reelle mentale psykiske problemer og psykedeliske tilstander, men uten at vi nødvendigvis alltid klarer å skille disse to ytterpunktene. En skremmende parallell til virkeligheten i seg selv, dette.

Starten på filmen er noe diffus, ja nærmest høytsvevende kunstnerisk og vanskelig å forstå. Videre lettes det både på vår forståelse for hva som skjer og erkjennelse av at vi selv også kanskje er innpå disse sporene i livet enkelte ganger. Igjennom delvis hopping i tid, klarner bildet over hva som skjer litt etter litt, og filmen unngår slik det pretensiøse preget man frykter i starten. Vi får dog heller ikke svar på absolutt alt innen den korte spilletiden på 85 minutter er over, og vi overlates til egentolkning på en flott måte, også dette uten å bli for høytsvevende eller tungt.

Her er gode skuespillere i fleng, og morsomt nok er det også flere kjente ansikter med i små biroller, som Chris Messina (Sharp Objects) og Michelle Rodriguez (Fast&Furious-filmene). Noe av det herligste med filmen er kontrastene og dualiteten mellom alvor, lidelse og forstyrrende tilstander, og den mørke, banale humoren rundt oss menneskers oppførsel på den andre siden. Det kan være enkelt å gjette seg til at regissør Seimetz er inspirert av David Lynch. I hvert fall er det tidvis som om vi overværer en Lynch-film på et både audiovisuelt og tematisk surrealistisk nivå her.

1. She Dies Tomorrow er absolutt ikke noe vanlig skrekk- eller dramathriller. Den synes å være et bilde på vår tid, vel så mye som et skrekkportrett av menneskelig følelsesliv på et mer generelt plan. Sammenlikningen som mange allerede har gjort til suksessen og kritikerroste It Follows (2016) er veldig berettiget, bortsett fra at Seimetz film er hakket mindre kommers i utførelse og stil. Så om du liker noe å tygge litt på, se en film som utfordrer vår oppfatning av tid, rom og eksistens, men uten at den heller føles for pretensiøs og tung, ja så anbefales virkelig denne godbiten!

(She Dies Tomorrow kan leies/kjøpes hos diverse streamingtjenester som googleplay, youtube, amazon primevideo, apple itunes, m.fl.)

• She Dies Tomorrow
  • Quad City Times