Anmeldelse av The Grudge, amerikansk film fra 2020

Grøsser, Mysterie Spilletid: 94 minutter

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray
- Skrekkfilm - Les flere.

Ingen nødvendig reboot

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 12.08.2020]

En reboot av en amerikansk remake av en asiatisk grøsser-suksess? Klinger det godt i ørene dine, så har du nok en film du kan like med 2020-utgaven av «The Grudge», men for min del var ikke den første remaken spesielt god heller. Det er nok større sjanse for at jeg ser den japanske grøsser-serien som nå ligger tilgjengelig på strømmetjenesten Netflix, ved navn «Ju-on: Origins». Men for å være helt ærlig så er jeg ganske mettet på denne type filmer…

En ung dame dreper hele familien sin i et hus med mystiske fortoninger i hver eneste fiber. Mystikken blir ytterlige forsterket når en enslig mor og en detektiv begynner å grave i saken. Det de finner er et hus med ondskap, demoner og spøkelser som ikke akter å la noen komme unna.

Slik er det altså blitt. Vi har begynt å reboote filmserier som allerede er remakes. Vi så det med den særdeles forglemmelige «Rings» som kom ut i 2017 og får nok en gang oppleve det gjennom 2020-versjonen av «The Grudge». Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot dette, om da utførelsen er såpass god at man klarer å se forbi tidligere blemmer og feil. I denne utgaven har den relativt ukjente regissøren Nicolas Pesce fått lov til å prøve seg med historie, manus og regi, uten at jeg synes det forbedrer amerikanernes forsøk av den grunn.

Pesce har kanskje hatt litt mye involvering i filmen som helhetlig prosjekt til at jeg synes det som var godt med alle de tidligere filmene får lov til å blomstre videre. Det er noe her som gjør at grøsser-nerven blir trigget, men jeg synes det kun er i små og altfor korte glimt at det forekommer. Dette er første Grudge-film som skaperen av original-filmene ikke har vært noe involvert i, og kanskje var det på grunn av konseptet med å kjøre en reboot på filmserien? Jeg tviler sterkt på at vi får noen oppfølger til denne filmen, men om de skulle finne på å gå den veien vil jeg gjerne se at de forsøker å skape sterkere psykologisk grøss gjennom filmen. Man trenger ikke å se lengre enn til Netflix-serien «Ju-on: Origins» for å se hvordan man kan løse dette. Om dette ikke funker så er vel den eneste veien å gå gjennom produsent-hendene til de sterkeste skrekk-entusiastene om dagen; hos Blumhouse.

Som renspikket grøsser så føles ikke «The Grudge» anno 2020 som noe nyskapende eller superfriskt. Det er en veldig formulert historie som blir fortalt gjennom øynene på en regissør som har til gode å overbevise. Noen krumspring klarer han å få til, men det er best å se filmen på et stort lerret, med god lyd og uten noen form for lyskilder rundt deg. Da klarer filmen faktisk å levere et par byks i hjertet. Men om du leter etter imponerende rolleprestasjoner, en fantastisk historie og en grøsser som trykker på ALLE de rette knappene, vil du nok måtte se at denne filmen skuffer. En sterk toer er alt jeg klarer å karre frem fra en lomme full av terninger.

- Ju-on: Origins - Særegent om japansk spøkelsesopprinnelse.
- Ju-on - The Grudge 2 - TV-produksjon i ‘The Grudge’-huset...
- Ju-on - The Grudge - Creepy japansk skrekk
- Ju-on - Effektiv japansk skrekk