Anmeldelse av The Chosen - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2017

Drama, Historie

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong
- Streaming - Les flere.

The Chosen - Sesong 1

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.08.2020]

Vi skal tilbake til Jesu tid. Der møter vi blant annet fariseeren Nicodemus, skatteinnkreveren Matteus, fiskerbrødrene Simon og Andreas, den demonbesatte Maria Magdalena og den vandrende håndverkeren Jesus. Du får oppleve bryllupet i Kanaan, fiskefangsten til Simon og ellers andre mirakler som Jesus utfører. Vi får se hvordan møtet med Jesus forandrer og påvirker livet til de som treffer ham. Og litt etter litt får Jesus nye disipler som følger ham...

Serien er skapt med bidrag fra seerne og er såkalt ‘Crowd funded’. Og serien er blant de mest populære og mest gjennomførte i så måte. Dette er en unik serie med godt budskap og er dedikert til å fortelle om hvordan Jesus påvirker de som møter ham. Serien forteller og utdyper alt evangeliene i det nye testamentet og er laget som en multisesong-serie med innhold derfra. Med andre ord får vi god tid til å bli kjent med personene som mange kanskje har et forhold til fra Bibelen og de fine beretningene om alt det som rundt Jesus.

Skaperen av serien er filmskaperen Dallas Jenkins. Han er ukjent for meg, men viser med denne serien at han har mye å fare med og han virkelig overbeviser med produksjonen som er det verket som skaper en av de beste fremstilling av evangeliene som jeg har sett festet til film. Du får en svært seriøst dramafokus i serien. Serien minner faktisk litt om storproduksjoner som ‘Game of Thrones’, bare satt til en historisk og bibelsk setting setting med forseggjorte kostymer, nydelige filmlokasjoner og flotte rekvisitter. Det hele får ting til å se svært tidsriktig ut, veldig kult og ganske så friskt på samme tid. Med andre ord skaper ‘The Chosen’ en verden jeg tror på og lever meg inn i.

'The Chosen' setter stemningen og fenger fra første stund. Serien har en veldig autentisk skildring. Alt starter rolig før det hele begynner på innhold som mange nok kan dra kjensel på fra det nye testamentet. Og siden hovedpersonene i serien er de som møter Jesus, heller enn Jesus selv, føles fokuset ganske fengende og noe en kan relatere seg til, selv om Jesus selv indirekte blir det viktigste fokuset. Det gjør også at serien får et rikt persongalleri å støtte seg til. Liker at ikke rollegalleriet ikke blir overtydelig skildret med for mye ‘overføleleri’. De oppleves heller som vanlige mennesker, og det er en lettelse å se i en kristen produksjon.

Enten du er kristen eller ikke er dette en svært gjennomarbeidet serie. Alle har godt av å se dette, om ikke for annet enn å få et innblikk i det bibelen formidler og et dykk 2000 år tilbake i tid, som nok kan være svært interessant også for historikere, fordi serien har mye tidsriktig og ekstra forklarende elementer hentet fra historiebøkene om det som skjer i handlingen som ikke bare er hentet fra Bibelen. Og det er naturlig å legge til, siden serien omhandler rollefigurene rundt Jesus og er skildret fra deres perspektiv og derfor må serieskaperne fylle inn de manglende brikkene for å skape den røde tråden i produksjonen.

Skuespillet er meget patent. Erick Avari er det eneste fjeset jeg drar kjensel på. Han gjør en stor rolle og overbeviser virkelig som Nikodemus. Men selv om de andre skuespillerne er uskrevne blad for meg, så gjør de en tilfredsstillende prestasjon og spiller bra troverdig. Liker at skuespillerne ikke snakker gammeldags og teatralsk., og heller skaper en naturlig og fin tilstedeværelse som er lett å engasjere seg i. Jesus blir spilt av Jonathan Roumie på en overbevisende måte, han viser både vennlighet, varme og menneskelighet uten å undertrykke sin guddommelighet. Liker også utseende til Roumie. Han er ikke fult så fløtepus, men har det rette halvlange håret og det et flott frisert skjegg.

Serien er også meget artistisk filmet med håndholdt kamera gjort på en proff måte med stor kunstnerisk ro. Liker det serien gir meg av visuelle inntrykk og kule kameravinkler med mye interessant i bildet. Lyssetting er også meget naturlig utført., også i de mørke scenene som ofte er vanskeligst å gjøre bra. Musikken er passende til innholdet med mye stemningsskapende sang og musikk som fremhever innholdet, men intromusikken virker noe for ‘nymotens’, minner litt mer om samme typen som du finner i eksempelvis i The Wire, og står i sterk kontrast til ‘fealingen’ av resten av serien som tar plass mange tusen før slik musikk var påtenkt.

Kristenproduksjoner pleier ikke å være allverdens, men dette er bygget opp på meget imponerende vis. Du har også filmatiseringen ‘The Passion of Christ’ som er regissert av Mel Gibson, men dette har en litt annet fokus og er ikke like brutal. Serien er også ikke skildret fra Jesus sin side denne gangen, men heller fra de som møter Jesus. Og til forskjell fra ‘Passion of Christ’ er serien spilt inn med engelsk tale, som gjør det hele mye lettere å følge for folk flest. Manuset er også ganske bra lagt opp med den snille Jesus-figuren i sentrum. Han er veldig interessant å observere i aksjon og se hvordan de rundt ham reagerer på ham. Og sluttøyeblikket i sesongfinalen er meget sterkt utført og viser hvem Jesus virkelig er uten å avsløre hvilket øyeblikk det er snakk om og skaper så mye entusiasme at du virkelig blir sugen på mer.

Liker detaljrikdommen i serien, flyten og drivet. Du merker at dette er en storserie, allerede fra første stund. Og om du er familiær med konvensjonene og rytmen i de store seriene, vil du også føle deg hjemme her. Og så er det herlig å se at en serie som ikke er laget hos de store Hollywoodselskapene, lykkes så til de grader som denne. Serien er meget ambisiøs og lander med beina på jorden. Dette er det beste ‘kristen-verket’ jeg har sett til nå og jeg liker at serien skaper store illusjoner på et mindre budsjett. Dette vitner om stor kreativitet.

Serien er et must for kristne å se. Det fordi serien faktisk omhandler historien om Jesus og skildrer mye rundt det på en interessant og underholdende måte, men med budskapet fra Bibelen intakt. Og selv om serien tar seg enkelte kunstneriske friheter, er dette lett å kjenne seg hjemme i serien som kristen. Og selv om rollefigurene som møter Jesus er viet mest tid, er det Jesus som står mest i fokus likevel. Jesus er også til tider skildret med en fin sans for humor og det skaper en friskhet i serien.

Nå har jeg vært veldig positiv i anmeldelsen og det er fordi jeg liker de valg som serieskaperne har gjort. Serien er ikke helt perfekt, men er såpass vellykket og nærmest fullkommen innenfor sitt budsjett og serieskapernes ambisjoner. Jeg liker også å premiere små produksjoner som treffer spikeren på hodet, og det gjør ‘The Chosen’. Noen vil kanskje synes serien, som mange andre serier, er litt treg, men for min del oppleves alt som flytende, og jo mer man kommer inn i serien, jo mindre tenker man på det. Skuespillet er heller ikke blant det aller ypperste, men de fleste gjør jobben sin og vel så det.

Serien får nesten full pott på terningen, siden jeg ikke har noe å klage på og siden serien klarte å gi meg en underholdende og fin stund når jeg så den. Følte det nesten som å se ‘Game of Thrones’, bare mindre eventyraktig, men like engasjerende og altoppslukende. Det er rimelig imponerende, det dette uavhengige serieprosjektet har fått til på kort tid. Synes dette viser at det nytter å gå egne veier og følge drømmene for noe en tror på. Alt var bedre enn jeg hadde ventet på forhånd, men mange av mine venner hadde snakket varmt om serien, og den innfridde også mine forventninger. Jeg anbefaler 'The Chosen' virkelig videre.

[ The Chosen - Sesong 1 kan sees i sin helhet på Youtube helt gratis ]

Eller du kan se serien på disse alternativene i linken under:

• The Chosen
  • Movieguide.org