Anmeldelse av The Karate Kid 3, amerikansk film fra 1989

Action, Familie, Drama Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 10 år

Karate Kid får oppleve kampen om det onde mot det gode...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.08.2020]

John Kreese, karatelæreren til ondingen i karateturneringen i den første filmen, har mistet alt og får ikke nye karatestudenter. Han søker trøst hos sin gode venn, Terry Silver, som ønsker å hevne alt. Hans plan er å få Daniel til å stille i en ny karateturnering for å la ham tape stort...

Husker at jeg ikke likte filmen forrige gang jeg så den, fordi den skuffet meg stort. Det førte til at jeg totalslaktet filmen i min anmeldelse. Derfor måtte jeg bare se den om igjen for å se om filmen og gi den en ny sjanse. Og kan allerede avsløre her at dette ikke er snakk om noen storfilm, men heller ikke blant de dårligste filmene jeg har sett heller. Igjen er det Rocky-regissør John G. Avildsen som har regien. Denne gangen leverer ikke filmen like godt, men det Karate kid-filmene skal ha er at selv om de følger samme oppskrift hver gang, så føles filmene ganske så forskjellige likevel, og det gjør at de er lette å holde fra hverandre.

Filmen begynner tradisjon tro med tilbakeblikk fra første film. Dette er og blir en uting, men vanlig på 1980-tallet når man skulle komme med oppfølgere. Daniel ser fremdeles veldig ung ut selv om skuespilleren egentlig var 27 år i filmen. Og som de andre filmene er det snakk om enda en ny dame for Daniel her, men denne gangen har de mer et platonisk forhold, som kommer av at skuespiller Ralph Macchio ikke ville gjøre kona sin sjalu og så var det jo over ti års aldersforskjell mellom de to, der jenta bare var 16 år i virkeligheten.

Men det er de ‘onde’ i filmen som stjeler mesteparten av showet, men ikke på en god måte i mine øyne. Rollefiguren Terry Silver overspiller big time og satt meg litt ut i filmen. Han er for gjennomført ‘ond’ at det nærmest lyser av øynene hans med hestehalen, finanssleiken og den sleske fremtoningen. Og fighteren med firkant-piggsveisen ser også ganske dum ut. Da liker jeg bedre de snille i filmen. Synes dramascenene med Daniel og Mr. Miagi er de beste i filmen. De er dog ikke like kule som i første film, men de fungerer på et vis.

Filmen har noe bra med seg. Scenen oppe på fjelltoppen med synkronkarate med Daniel og Mr. Miagi er faktisk en kul og storslått scene. Men så er det andre scener som gjør meg mer småflau på filmens bekostning, som når vi ser Daniel i nynnescenen i morgenkåpe nynnende i Mr. Miagis japanske hus imens skurken snoker rundt i leiligheten. Klatrescenene er litt smådumme og er åpenbart der bare for å fylle tid med dramatikken rundt bonsaitreet i fokus.

Filmen er litt mer traust enn den første. Denne filmen er omtrent om igjen første film på mange måter, bare tammere. Men de nye momentene kommer når Mr. Miagi blir dumpet som trener, i stedet for en mer ekstrem fyr som ikke vil Daniel godt. Det skaper etiske problemstillinger for Daniel som finner ut at han ikke er like stabil uten Mr. Miagi til å lede seg. Det gjør at man tenker igjennom at Daniel kunne endt opp på den andre siden av godhetsskalaen om han ikke hadde møtt Miagi. Vi får blant annet de at Daniel knekker nesen på en mann på en bar, og det gjør at han kommer på kanten med seg selv.

Jeg likte filmen langt bedre denne gangen og er glad for at jeg gav filmen en ny sjanse, selv om dette på ingen måte er noen storfilm. Filmen er meget typisk på flere måter og jeg likte ikke helt skurkenes karisma som skinner igjennom at holder helt mål, men man må ta filmen for det den er, og dette er en oppfølger som kommer med noe nytt, samtidig som du føler du er i Karate Kid-land.

Slåssescenene er helt ok i filmen. Vi får se at Mr. Miagi er god å slåss og ikke lar seg stoppe av noen. Mr. Miagi viser at han er mesteren over alle mestere og slåss som en helt uten å gjøre noe feil eller ta skade. Men scenen når Miagi slåss mot de tre onde folka er svært overdreven, på den måten at Miagi lett vinner. Finalekampen i filmen er også litt enkelt konstruert og mye repetisjon av første film.

Dommen min blir at Karate Kid er ganske middelmådig, men har enkelte kvaliteter med seg innimellom. Det gjør at jeg ruller en meget forsiktig treer på terningen og danner en grei avslutning på filmserien om vennskapet mellom Daniel og Mr. Miagi.

Terningkast: 3-

- Cobra Kai - Cobra Kai - Sesong 1 og 2: Karate Kid sagaen fortsetter
- The Karate Kid - Sterk og vellaget!
- The Next Karate Kid - Ung kvinne lærer karatekunsten
- The Karate Kid, Part 2 - Besøk i Mr. Miagis fortid med Karate Kid på slep
- The Karate Kid - Sannhetens øyeblikk - Mitt første møte med kampsport

- Rocky 5 - Slett Rockyfilm som ikke har noe å stille opp med
- The Karate Kid, Part 2 - Besøk i Mr. Miagis fortid med Karate Kid på slep
- The Karate Kid - Sannhetens øyeblikk - Mitt første møte med kampsport
- Rocky - Boksefilmen over alle!

- Leksjon i Hollywoodskvip

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• Philm.dk
  • Basementrejects.com
  • Derekwinnert.com

Columbia Pictures

«Helvete - historien om norsk black metal»

«Knutsen & Ludvigsen 2 - Det Store Dyret»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«Ju-on - The Grudge»

«The Trial of the Chicago 7»