Anmeldelse av Night Train Murders (L'ultimo treno della notte), italiensk film fra 1975

Grøsser, Thriller Spilletid: 94 minutter

Omtalespalte: Kultfilm

Her finner du omtaler av kultfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kultfilm
- Skrekkfilm - Les flere.

Togturen blir litt av et mareritt...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.08.2020]

Det er snart jul og alle skal hjem for å feire høytiden. To ungdomsjenter skal med toget for å være med i familiens juleselskap. Der møter de på to gutter og en høyst spesiell kvinne som terroriserer dem på toget. Det blir en togtur som blir litt av et mareritt for mer enn bare de to ungdomsjentene...

Dette har helt klart hentet inspirasjon fra Wes Cravens ‘Last House on the Left’, bare ikke fullt så voldsom. Det vil si at dette er mer i samme gaten, og mye umoralsk og kriminelt som skjer. Togturen om natten blir ikke helt som planlagt. Munnspillgutten er meget creepy og det han spiller er med på å sette stemningen i filmen. Den ene gutten er en knivdesperado og den andre er mer sextent.

Du aner at noe er i gjerdet med de ekle guttene, og jo mer vi ser til dem, jo mer skjønner vi at de er kapabel til å gjøre. De er med andre ord et stort uromoment i filmen. De to nasty guttene finner på mye kvalme. Det vil si de tyr til kniv og mye annet om de føler seg presset. Etter at en kvinne i 30-årene blir forsøkt voldtatt, finner vi ut at denne kvinnen er en nymfoman som faktisk liker det.

Filmen begynner svært rolig, men viser seg å være litt av en ulv i fåreklær. Det er vanskelig å se i begynnelsen hvem hovedpersonene i filmen er og når vi finner det ut, føles det ganske provoserende. Det er en del tvister i filmen og etter at filmen har etterlatt seg den verste etappen, er det ikke lett å si hvordan dette vil ende. I alle fall håper man ikke at guttene kommer unna med det de har gjort på toget.

Dette er ikke en film for folk flest, og du bør vite hva du først setter deg ned med når du skal se dette. Dette er en kultfilm som beskriver en del syke ting. Filmen skildrer mye grove handlinger som voldtekt og drap, men ting blir ikke skildret på den groveste måten. Det er også en kikker på toget som ikke leer en finger imens guttene holder på, og etter hvert blir han også en del av det ekle showet.

Filmen er ikke skutt med det beste kameraet, men alt er ganske greit fotografert med en del varierende klipp og ellers oversiktlige kamerabilder. Det er også andre mer kunstneriske valg i foto tidvis med blur kamera i scener med mer. Det klippes mellom den aristokratiske og trygge familiemiddagen og jentene som opplever sitt livs mareritt på toget. Med andre ord er det litt av noen kontraster. Skuespillet er også ikke så ille utført og skaper en passe autentisk stemning.

Siste kapittel er også meget voldelig der alt tar en helt ny vending. Det hele kommer kanskje ikke helt ut av det blå for folk som har sett ‘Last House of the left’. Slutten kommer også med en viss bismak. Filmen følger med andre ord konvensjonene til de sjangeren til det fulle. Dette er også blant de beste filmene i sjangeren og en aldri så liten klassiker innenfor ‘Rape and Revenge’-film.

For min del er dette en sjanger jeg synes er svært ubehagelig å se, men for deg som liker slikt er dette en dugenes film. Innholdet er jo særdeles spekulativt, men godt laget innenfor filmens rammer. Heldigvis får du ikke se så mye av den grafiske volden i bildet, men likevel blir filmen tidvis ubehagelig å se, fordi det som skjer er såpass voldsomt. Med andre ord var dette ingen innertier for meg på noe punkt, men velger å gi filmen en del cred, selv om dette ikke føltes som mitt bord. Det fordi filmen har en del kvaliteter ved seg og innenfor sin sjanger gjør det bra.

Terningkast: 4-

- Who Saw Her Die? - Hvem er kvinnen i sort?
- The Short Night of the Butterflies - Et svært særegent og velregissert mysterium

• Night Train Murders

Italia

Italiensk

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»