Anmeldelse av Harold og Maude (Harold and Maude), amerikansk film fra 1971

Komedie, Romantikk Spilletid: 91 minutter

Filmhistoriens mest snodige par

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.09.2020]

Vi møter Harold, som er en ung mann som kommer fra et stivt overklassemiljø. Han er besatt av døden og det skaper mye frykt rundt ham. Familien hans vil at han skal finne seg en kjæreste og arrangerer dater, men alle blir skremt bort av Harolds mange rare påfunn og skremmemetoder. Men mot alle odds treffer han tilfeldigvis på Maude etter at han har en glede av å stille opp i tilfeldige begravelser. Maude har heller ingen kjennskap til hvem som ligger i kisten. Hun er en livsglad, eldre, eksentrisk dame som ikke tror vondt om noen. De to finner tonen raskt og blir et merkelig par som henger mye i lag. Harold opplever full forståelse fra Maudes side, og han utvikler ekte kjærlighet til henne...

Filmen begynner på svært spesielt vis, med det som ser ut som et selvmord. Men moren i huset tar det hele veldig med ro og fortsetter som ingenting har skjedd. Og så går det slag i slag med iscenesatte selvmord. Harold er med andre ord en svært morbid fyr som ser likblek ut i fjeset i hele filmen. Og sammen med Maude danner Harold et av filmhistoriens mest snodige par som strider mot alt du har sett av kjærestepar på film.

Senere blir vi også kjent med den eksentriske Maude som ikke bryr seg om noen ting når det gjelder rett og galt. Den fandenivoldske Maude er en svært uforglemmelig rollefigur. Hun bryr seg ikke om hva noen synes om henne og gjør akkurat hva som måtte passe henne i en hver situasjon uten å tenke på noen konsekvenser av hva hun gjør og hvordan dette vil påvirke andre. Selv ikke politiet er hun redd for og behandler dem som om de skulle være en rundingsbøye. Digger når den gamle damen stjeler nye biler hele tiden som om det skulle være det vanligste i verden å gjøre.

Filmen har herlig mørk humor. Vi kommer tett på de mildt sagt spesielle rollefigurene. De utfyller hverandre på usedvanlig vis. Digger all humoren i filmen som er passe skrudd til hele veien og gir deg masser av komiske inntrykk som du sent glemmer. Og filmen har en del sykt latterfremkallende scener. Filmen er en nærmest perfekt situasjonskomedie med gode rollefigurer og et godt manus i bunn. Det hjelper også på at filmen er ypperlig laget i alle ledd. Det er også en del alvor i filmen og dette gir filmen et ekstra lag som smøres inn i underholdningsverket.

Regien er ved Hal Ashby, best kjent for denne filmen og samt Being There, som var Peter Sellers siste bejublede filmrolle. Og ‘Harold og Maude’ er meget godt skrudd sammen som film. Fotoarbeidet i er sørdeles flott med ganske mange forskjellige og kreative kameravinkler. Musikken er skapt av Kat Stevens og er med på å prege filmen med sine lette og muntre preg over låtene sine, som som oftest står i sterk kontrast til innholdet. Og sammen med innholdet passer både form og det tekniske perfekt sammen. Mye av hemmeligheten med filmen er den sjarmen og varmen som filmen bygger opp til tross for rollefigurenes rare fremtoning. Skuespillerne gjør også en fin fremtoning og kjemien mellom Bud Cort og Ruth Gordon i front er meget god i tillegg til deres stødige skuespillerprestasjoner.

Digget denne filmen som er full av fornøyelige øyeblikk i all sin varme, absurde og sære fremtoning. Aldersforskjellen er også et litt artig innslag. Det knyttes et helt spesielt bånd knyttes med Harold i 20 årene og Maude som snart er 80. Filmen tar opp interessante poenger om hvordan man skal få lov å leve det livet man vil. Slutten er også ganske overraskende. Liker også at filmen er meget original og har en fiffig ide og meget godt manus. Filmen grenser til det surrealistiske, men balanserer alltid på den rette siden av knivseggen, slik at man knyttes til det man ser. Det er en sjelden eleganse og finurlighet i filmmakeriet og liker at filmen aldri føles hverken tung eller klissete, til tross for det den omhandler. Det gjør at filmen er såpass spesiell at den fortjener full skåre på terningen.

- Velkommen, Mr. Chance - Herlig om den enkle gartneren som møter politikerfiffen

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Las Vegas Review-Journal
  • PopcornQ
  • Needcoffee.com

Paramount Pictures

«Helvete - historien om norsk black metal»

«Knutsen & Ludvigsen 2 - Det Store Dyret»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«Ju-on - The Grudge»

«The Trial of the Chicago 7»