Anmeldelse av Norsk-ish, norsk tv-serie fra 2020

Drama

Vellykket og etterlengtet om det flerkulturelle Oslo

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 30.09.2020]

Vi følger tre unge voksne med røtter i flere forskjellige kulturer og bakgrunner. Alle prøver de å navigere livet blant personlige ønsker og behov, samt kleine situasjoner og fordommer hvor usikkerhet, selvstendighet og familierelasjoner står svært sentralt.

Handlingen tar altså fatt i unge norske, født her til lands, men med innvandrerforeldre. Her er vi innom iranske, indiske og tyrkiske familier, alle med sin egen kultur og religiøse innputter for hvordan å leve livet. Dette utfordrer selvsagt mange av dem, også på tvers av vennskap og relasjoner, noe som innbyr til mange humoristiske og festlige situasjoner.

Det er mye gledelig og bra ved Norsk-ish. For det første føles den litt som en ”ah, endelig”- serie. Alt fra musikk, bredde og mangfold innad i kulturrepresentasjonene, via humoren, selvironien og tidvis glimrende manus, skaper en fyldig og, som man fort merker underveis, svært etterlengtet norsk serie om kulturmangfoldslandet Norge anno vår tid. Tematisk engasjerer den ofte, være seg fordi man gjenkjenner seg selv eller situasjoner, fordi den provoserer rundt religion, kultur og etikk, eller fordi familiekonstellasjoner og uenigheter mellom foreldre-barn opprører.

Selda Ekiz, mest kjent som NRK-programleder, står i sentrum som den tyrkisknorske Helin. Hun er imponerende troverdig i skuespill, og føles avbalansert, jordnær og stødig som den stabile og fornuftige i familien, med en lillesøster som har klart å bli gravid i en alder av bare 20 år. Likevel klarer hun å rote med feil menn, og er usikker på hva hun vil videre i livet. Hennes litt rake motsetning av ei venninne i Fariba er derimot litt vanskeligere å svelge. Dette er selvsagt i stor grad også bevisst gjort.

Fariba skal tydeligvis både provosere, berøre mer negativt og irritere oss. Hennes langt mer frigjorte karakter er imidlertid kanskje den viktigste av dem alle i Norsk-ish. Det er hun som virkelig utfordrer både kulturen, samfunnet og oss seere i hva standpunkter og meninger hun formidler og har. Hun er den opprørske dama som også selvsagt finnes over hele verden, eksempelvis som kvinnelig journalist med religiøs bakgrunn, og som dessverre også alt for ofte får høre dette, eller enda verre svi for det igjennom vold og i ytterste grad ved å måtte bøte med livet. Balansen mellom hennes opprørske ønsker og valg, versus de mer ”fornuftige” på hjemmebane med sønnen som ankerpunkt, er blant seriens aller beste, og viktigste.

Den tredje hovedkarakteren er Amrit, en kar som har indisk familie, med alt hva dette innebærer, med forventninger rundt en likekulturell indisk kone og som gnager ham i bakhodet. Amrit har imidlertid norsk kjæreste, noe han sliter med å offentliggjøre for moren sin.

Igjennom disse tre figurene, samt deres venner og kjærester, motiveres klassiske og mindre kjente problemstillinger vedrørende religion, livssyn, kultur og tradisjoner som ofte engasjerer, underholder og morer. Det hele blir tidvis kanskje litt vel småkunstig her og der, ikke minst fordi man føler at nærmest hver eneste scene skal bringe en ny problemstilling på bordet. Litt mer luft innimellom karakterenes kamper kunne gitt serien en litt mindre kunstig filmatisk stil. Når dette er sagt, er det altså en veldig varierende handling her som ikke bare er fargerik og mangfoldig, men hvor også balansen lettbeint humor og mer alvor er finfint skrevet og formidlet.

Det er også befriende å se karakterer som er like varierte og forskjellige som det etniske nordmenn er. Her er det lite politisk korrekte karakterer å finne, for selv disse norsk-ish aktige menneskene har også usjarmerende og tidvis selvironiske holdninger som gjør dem til mennesker, og ikke kunstig skrevne politiske karakterer. Tidvis føler man dog at ikke alle scener funker like optimalt, enten grunnet amatørskuespill, og/eller fordi ting blir satt litt (over)kleint på spissen. Selv om Fariba kanskje er seriens viktigste karakter, blir hun også innimellom overdrevet og over the top-fremstilt, mens andre skuespillere noen steder fint kunne fått noen flere tagninger i hva skuespill og regi av dem angår.

Som en forlengelse av glimrende Alle utledninger har lukka gardiner som gikk på kino i våres, er Norsk-ish et etterlengtet bidrag til seriefloraen her til lands, og ikke bare anbefales, men ønskes en fortsettelse på. Regissør Terje Rangnes (Snekker Andersen og Julenissen) og co har skapt et viktig bidrag til serie- og kulturarenaen med store kvaliteter man blir fenget av, og seriens korte episoder slukes rått og er bingevennlige som bar dét. Som et portrett innenifra, fra det flerkulturelle dagens Oslo, føles serien ikke minst vellykket, etterlengtet og på tide.

(Norsk-ish består av 8 episoder og kan sees på NRK nett-tv.)

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming

• Norsk-ish
  • Klassekampen
  • God Morgen Norge (TV2)

Norsk, Tyrkisk, Punjabi, Persisk

«Helvete - historien om norsk black metal»

«Knutsen & Ludvigsen 2 - Det Store Dyret»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«Ju-on - The Grudge»

«The Trial of the Chicago 7»