Anmeldelse av The Devil All the Time, amerikansk film fra 2020

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming

Robert Pattinson og Tom Holland storspiller

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 02.10.2020]

Urovekkende personer samler seg rundt en ung mann som gjør alt for å beskytte sine kjære i en avsidesliggende etterkrigsby som flommer over av korrupsjon og brutalitet.

Filmen er basert på en roman med samme navn skrevet av Donald Ray Pollock, og forfatteren selv har fortellerstemmen i filmen, som leder oss seere gjennom historien om en ung mann som kommer fysisk uskadet hjem fra krigen, men som fikk mange mentale arr han viderefører til sin sønn. Sønnen kommer senere i trøbbel når han som ung mann tar faren på ordet, og bestemmer seg for å straffe en av de mange drittsekkene som finnes der ute i verden.

Personen det er snakk om er Arvin (Tom Holland) og flere andre rollefigurer, som gjennom en serie uheldige hendelser som er forbundet med hverandre. En nidkjær pastor, en hyklersk predikant, en korrupt sheriff og et par seriemordere er noe av ingrediensene denne filmen byr på. Filmen vever et lappeteppe av historier som alle leder opp til den skjebnesvangre sommeren 1965 i Ohio og West Virginia.

Fantastisk skuespill
Historien som fortelles i The Devil All the Time kunne vært svært interessant på så mange vis, men for meg blir historien for dyster til at jeg helt tror på det som skjer. Filmen mangler brodden for å virkelig fange min oppmerksomhet. Det er enkelte scener jeg gjerne skulle ønske var satt sammen på en annen måte. Det er mange rare rollefigurer man får se i løpet av historien, og disse er ganske så interessante å følge. Blant de mange rollefigurene vi får se er store navn som nevnte Tom Holland, Robert Pattinson, Harry Melling, Eliza Scanlen og Bill Skarsgård.

Sistnevnte spiller den kriminelle faren til Arvin, og han formidler virkelig det underliggende mørket rollefiguren har på realistisk og imponerende vis. Harry Potterkjenningen Harry Melling underholder også stort som overivrig pastor, imens Eliza Scanlen er troverdig som den vakre og uskyldsrene forstersøsteren til Arvin. Men filmens store høydepunkter er det Tom Holland og Robert Pattinson som står for. Holland er svært god i rollen som Arvin, som har en sterk tilstedeværelse som skriker av undertrykt frustrasjon og sinne, samtidig som han klarer å balansere det opp mot Arvins omsorgsfulle vesen.

Robert Pattinson dukker etterhvert opp som en predikant som skal overta den lille kirken i byen. Han bergtar meg med sin skuespillerprestasjon av ypperste klasse. Hadde 'The Devil All the Time' vært Netflix sin Oscarkandidat, ville Pattinson uten tvil vunnet som beste mannlige skuespiller. På utsiden er ikke Pattinsons rollefigur av det snille slaget. Han er en jævel som ingen ønsker å komme i kontakt med. Han er glitrende ufyselig som predikanten som utnytter Guds ord for å tilegne seg tjenester fra unge piker i skolealder.

Alt for lang
Med et så stjernespekket lag av skuespillere, samt en historie som innimellom er interessant, har The Devil All the Time alle forutsetninger for å bli en svært god filmopplevelse. Regissør Antonio Campos har for mange løse løse tråder til at filmen blir en skikkelig godbit. Filmen mangler litt mer brodd i historien. Det Campos dog har lyktes godt med er skuespillerne han har kapret til de ulike rollene. Alle spiller rollefigurene sine med troverdighet, og noen makter det å spille på hele sitt register. Ta for eksempel Tom Holland som uten tvil er filmens midtpunkt. Det er ikke bare superhelt-filmer han kan spille, det beviser han til gangs. Også Twilightkjenningen, Robert Pattinson, er aldeles strålende. Da er det bare så synd at fortellertempoet i filmen er så tregt. Undertegnede kjedet seg faktisk litt underveis. Filmen er dessverre alt for lang med en spilletid på hele 2 timer og 20 minutter.

Regissør Antonio Campos har lagt et film som så absolutt er full av kvaliteter. Han har hentet inn strålende skuespillere til å spille de ulike og rare rollefigurene. Og selv om noen skinner mer enn andre, får alle som er med mye å spille på. Det tar litt tid før vi får nøstet opp i de ulike trådene Campos lar oss utforske. Musikken filmen serverer oss, er med på å sette oss i den gode stemningen. Hadde filmen hatt en kortere spilletid, ville filmen kanskje vært en av årets store overraskelser, men siden spilletiden er på nesten 2 timer og 30 minutter, blir historien tidvis kjedelig. Jeg mistet litt interessen underveis. Men som en kvalitetsfilm, funker The Devil All the Time godt.

The Devil All the Time kan strømmes på Netflix

(Foto/Copyright: Netflix)