Anmeldelse av The Haunting of Bly Manor - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2020

Drama, Grøsser, Mysterie, Thriller

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong
- Streaming - Les flere.

The Haunting of Bly Manor - Sesong 1: Serien prøver for hardt

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 08.10.2020]

The Haunting of Bly Manor er en oppfølger til 'The Haunting of Hill House', men handlingen er ikke relatert til den serien. Det blir en ny historie, hvor flere  av de samme skuespillerne kommer tilbake i nye roller. Serien er løst basert på 1899-boken 'The Turn of the Screw' av Henry James.

Vi må ikke lenger tilbake enn til 2018 før vi fikk servert en av 2018s aller beste grøsser-adapsjoner. Den serien gav jeg toppscore. Serien overrasket på mange ulike plan, spesielt klarte serien å være skummel innimellom. Skuespillerne utfylte også sine roller på imponerende vis. Da jeg hørte at Netflix skulle lage en ny serie som en oppfølger, ble jeg umiddelbart nysgjerrig. Hvordan gjør 2020-utgaven av grøsseren det seg sett opp mot Hill House? Det skal jeg avsløre i denne anmeldelsen.

Ny historie, samme skuespillere
The Haunting of Bly Manor utforsker mer av det universet vi ble servert i serien fra 2018. Ett nytt hus kalt Bly har en mørk å dyster historie, samt en familie som har opplevd et mareritt på gården. Vi blir kjent med Dani (Victoria Pedretti) som søker på en ny jobb som au pair på Bly. Hun blir kalt inn på kontoret til Henry Wingrave (Henry Thomas), faren til de to barna Dani blir bedt om å passe på. Han har tydelig bare forlatt barna sine uten at vi som seere helt får et innblikk i hvorfor han forlot dem. Dani får etter litt diskusjon jobben, men er hun virkelig klar for det som venter?

I The Haunting of Hill House ble vi kjent med en familie som bodde sammen der hver og en av rollefigurene hadde hver sin historie å fortelle. I serien fra 2020 er det rett og slett en familie i oppløsning som er seriens midtpunkt. Vi blir kjent med andre rollefigurer som bor i huset, som ungene Miles ( Benjamin Evan AInsworth og Flora ( Amelie Bea Smith), samt barnas nye foreldre Hannah Grose (T´nia Miller og Jamie ( Rahul Kohli).

En grøsser uten de store høydepunktene
Underveis i serien blir vi kjent med personer som bodde der før Dani ble ansatt. Blant dem Peter Quint (Oliver Jacson- Cohen) og Rebecca (Tahirah Sharif). Alle med en mørk historie. Noe skjedde tydeligvis med disse personene. Nøyaktig hva må vi dessverre vente til helt på slutten av serien for å få vite. Jeg sier dessverre fordi seriens første halvdel er direkte tam og pregløs.

Serien klarer ikke å overraske der den skal overraske, og historien er fryktelig treg og lite engasjerende. Skuespillerne klarer heller ikke å formidle rollefigurene sine like godt her som de gjorde i Hill House. For både Victoria Pedretti og Oliver Jacso
n-Cohenvar de fremste ansiktene i 2018- serien. Ett av de største problemene Bly Manor har er at seriens grøsser-elementer ikke blir skummele nok. Det er veldig opplagt hva som skjer, noe som gjør at undertegnede bare sitter å sukker underveis.

Historien halter veldig frem og tilbake. Etterhvert som serien skrider frem, får vi seere et tilbakeblikk på hva som skjedde i Bly Manor-huset, der den forrige au pairen tydeligvis ikke ble behandlet særlig godt. Serien vet ikke helt hvor den vil hen med historien. Enkelte scener i serien har dog sine gode øyeblikk, der vi blant annet får se hvordan livet til Dani endrer seg mens hun er i huset, samt får et innblikk i hva som skjedde med henne en stund før hun tok på seg au pair-oppgaven. Så er det andre scener der serien rett og slett mangler den lille 'futten' for å virkelig begeistre.

Mike Flanagan står bak denne serien
Det er serieskaper bak The Haunting of Hill House, Mike Flanagan, som står bak serien. Det er tydelig at han har forøkt å lage en litt mørkere grøsser som ønsker å skille seg litt ut fra andre grøssere der ute, men det har dessverre ikke Flanagan helt lyktes med. Hele serien halter i et så utrolig labert tempo som serien ikke finner en vei ut av. Du kan forestille deg at du legger deg under en stol og forblir der i håp om å ikke bli funnet av noen du er redd for som er inne i huset ditt. Det er slik jeg føler at serien blir underveis. Noe grusomt har skjedd på gården, men når serien bruker 9 lange episoder til å komme frem til det som har skjedd, sitter undertegnede igjen med en ganske kjedelig og langtekkelig grøsser-serie.

Mike Flanagan er tilbake med nok en grøsser-serie for strømmetjenesten Netflix. Mannen som gav oss den fantastiske The Haunting of Hill House ønsker mer enn han klarer å utføre i The Haunting of Bly Manor. Mange av skuespillerne fra 2018-serien er tilbake med helt nye rollefigurer. Det kan kanskje virke litt rart å se de samme skuespillerne gjøre andre roller i 2020-utgaven, men siden Hill House er 2 år gammel, skader ikke det nevneverdig.

Årets utgave av grøsser-serien vil mer enn den klarer å utføre, blant annet når det kommer til det å være skummel. Her blir det for opplagt når det skjer skumle ting, og da er jeg godt forberedt. Det gjør at jeg ikke synes serien begeistret. Serien tar seg naturligvis opp i de 2 siste episodene, men det er alvor sent for meg til at det blir troverdig. Så The Haunting of Bly Manor kan du fint bare hoppe over. Er du på utkikk etter er grøsser, se heller serien fra 2018, Hill House. Den er knallbra som grøsser. Jeg skjemmes litt av Bly Manor rett og slett..

The Haunting of Bly Manor har premiere på Netflix fredag 9.oktober. Hele serien blir tilgjengelig
(Foto/Copyright: Netflix)

• The Haunting of Bly Manor
  • Readysteadycut.com
  • Perri Nemiroff (Youtube)
  • Attack of the Killer Kast
  • Radio Times