Anmeldelse av Helvete - historien om norsk black metal, norsk tv-serie fra 2020

Dokumentar Spilletid: 171 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Helvete - drap, selvmord og kirkebrenning

[Skrevet av: André Fensholt Jølsen, Dato: 06.10.2020]

En fin-fin dokumentar om det (nesten?) drøyeste innen musikk

Det er stygt å banne, men... #helvete
Eller - som hele navnet på serien heter: "Helvete - historien om norsk black metal".

Serien er ikke perfekt, men vel verdt å se. Faktisk også for de som ikke er blodfans av sortmetall.

Hva er ikke så bra da?
Serien kunne heller ha fått navnet "Historien om Mayhem og litt om (platebutikken) Helvete - og litt om andre sortmetallband". Navnet på serien er altså litt misvisende. Mayhem er et av de mest omtalte black metal-bandene, men band som f.eks. Dimmu Borgir har vel solgt mer.
Det er mye å si om Mayhem, men de kunne godt ha vist mer om andre band fra Norge også.
Til sist: den er ikke like bra satt sammen som feks. denne: https://www.imdb.com/title/tt0478209/?ref_=fn_al_tt_1
Metal: A Headbanger's Journey er nok den beste musikkdokumentaren jeg har sett. Liker du rock og metall - se denne. Snarest.
Det er mye bra her, men det hele er litt "hulter til bulter" som vi gamlinger sier.

Historien om Mayhem er meget, meget drøy. Drap, selvmord og kirkebranner for å nevne noe. Øystein Euronymous Aarseth ble påført 23 knivstikk.
Alt er nok ikke noe å være stolt av for oss nordmenn, men det er en del av vår historie.
Serien består av masse klipp fra konserter, bilder og annet snacks. Intervjuer med folk fra andre land.
De har gjort en meget bra jobb med å få tak i bilder, film og artige intervjuobjekter. De har også intervjuet broren til den avdøde Pelle. Triste greier, men interessant å få med seg.

Det er mange folk som blir intervjuet, en hel masse fra norske sortmetallband.
Her er det mye "ikke 100% A4-folk". Jeg digget å se dette. Høre deres historier om Mayhem fra forskjellige perspektiver. Noen har blitt straighte, andre ser fremdeles meget skumle ut.

Det er mye forskjellig innen sortmetall. Alt fra Mayhem som er rimelig ekstreme til Dimmu Borgir som er litt mer kommersielle (men fremdeles langt, langt unna det den vanlige mannen på gata hører på). Jeg husker ikke i farten hvem det var fra Dimmu som snakket mest, men jeg tror det var sangeren. Fyren sto frem som en meget sympatisk kar.
Sigurd fra Satyricon snakket og en del. Bra type det også. Jeg tenkte at han der, det hadde vært stas å høre mer fra han over en pils (eller ti).
Sigurd har og andre ting i ilden, alkohol. Wongraven gir ut rødvin, øl og en ganske så ok champagne som ikke koster skjorta. Han er og en av de svært få i Norge (tror det er godt under ti) som har fått tittelen Master of Wine.

Jørn Stubberud som har det hyggelige artistnavnet Necrobutcher fikk og fortalt mye spennende. Han er en fascinerende kar som jeg ikke går lei av å høre på.

Her har du en fin-fin mulighet til å få vite litt om sortmetallens historie.
Dette er vel verdt en titt folkens! Ligger gratis ute i NRK-appen.

Jeg ga denne ternigkast 4, det mest korrekte ville ha vært 4,5. Bare for å pirke litt.

• Helvete - historien om norsk black metal