Anmeldelse av The Trial of the Chicago 7, amerikansk film fra 2020

Drama, Historie, Thriller Spilletid: 129 minutter Aldersgrense: 12 år

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming

En veldig riktig film akkurat nå

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 14.10.2020]

Det som skulle være en fredelig protest, ble til et voldsomt sammenstøt med politiet. Som følge av det fulgte en av de mest beryktede rettssakene i historien. Handlingen fortelles gjennom en rettssak, der vi får et innblikk i hvordan en ganske snodig dommer går frem.

'The Trial of the Chicago 7' er regissert av ingen ringere enn Aaron Sorkin, kjent fra filmer som 'Et spørsmål om ære', 'Presidenten' og 'The Social Network'. Filmen har en rekke kjente navn på rollelista som Sacha Baron Cohen, Jeremy Strong, Eddie Redmayne, Mark Rylance og Joseph Gordon Levitt.

Utgangspunktet for filmen er de blodige sammenstøtene mellom politi og demonstranter under Demokratenes landsmøte i valgåret 1968, og den påfølgende rettssaken mot 7 aktivister året etter.

Regissør Sorkin skildrer disse begivenhetene med skarp og vittig dialog og god oversikt over kompliserte sammenhenger, samtidig som det trekkes tydelige paralleller mellom datidens politiske klima og det som skjer i USA akkurat nå.

Derfor kan jeg si at The Trial of the Chicago 7 på mange måter er rett film til rett tid å se nå. Filmen er veldig lik andre tradisjonelle rettsalfilmer, men den har også andre elementer andre filmer ikke har. Sorkin blander inn litt vittig humor under rettssaken også.

Ganske kaotisk rettssak
Det som skjer under rettssaken blir godt introdusert. Vi får se hvordan de ulike rollepersonlighetene fremstår, samtidig som dommeren, spilt av Frank Langella ikke viser noen form for medlidenhet til personene dette gjelder. Disse personene står tiltalt for å ha konspirert til å starte et oppgjør som resulterte i harde sammenstøt mellom demonstrantene, politiet og nasjonalgarden. Blant dem er Abbie Hoffman (Sacha Baron Cohen) og Jerry Rubin (Jeremy Strong) fra Youth International Party (kalt 'Yippies'), antikrigsaktivisten Tom Hayden (Eddie Redmayne) og Black Panther-lederen Bobby Seale (Yayha Abdul-Mateen II). Guttenes advokat William Kusler (Mark Rylance) og den sterkt konservative dommeren Julius Hoffman (Frank Langella) starter ordkrig under rettssaken. Man får en mistanke om at den unge aktoren Richard Sculz (Joseph Gordon Levitt) representerer påtalemyndigheten nærmest på tross av sin egen samvittighet.

Mellom det som foregår i rettssaken, får vi ganske mye dialog mellom disse personene, der de diskuterer hva som har skjedd underveis i rettssaken. Filmen lar oss også få innblikk i hvordan disse personene havnet i rettssaken. Da lar filmen oss få se hvordan hver og en av personene oppfører seg privat. Dette er faktisk filmens mest engasjerende og interessante scene, der komposisjonene og fargene setter oss tilbake til 60-tallet. The Trial of The Chicago 7 er på mange måter en ganske så sterk film på mange måter.

Filmen lykkes med det den ønsker å få til, og har et bedagelig tempo, noe som gjør at det er lett å henge med på det som skjer, samtidig som historien vi blir servert er sann. Helt på slutten kommer det frem ting jeg ikke skal avsløre, men det jeg kan si er at dommeren som leder den relativt høylytte rettssaken, er en veldig spesiell person med en ganske så alminnelig hukommelse.

Som en film av et slikt kaliber, funker det meste. Historien engasjerer nok til at jeg som seer blir dratt med inn i hodene til de ulike rollefigurene. Noen er kanskje verre enn andre, men uansett hvilke formeninger de har i retten, er iallefall filmen fornøyelig å se.

Filmen er en Netflix originalfilm, og en samarbeids-produksjon mellom flere filmselskap. Både Paramount Pictures og Dreamworks har ved siden av Netflix vært med å produsere filmen. Den har faktisk også gått på kino på utvalgte steder. Regissør Aaron Sorkin har vært god på å formidle historien i filmen. Rollegalleriet er gjenkjennelig der både Eddie Redmayne, Mark Rylance, Sacha Baron Cohen, Jeremy Strong og Joseph Gordon Levitt storspiller. Dette er en film som kommer på helt rett tid i hvertfall. La det være sikkert.

The Trial Of The Chicago 7 blir tilgjengelig på Netflix fredag 16.oktober
(Bilder/Copyright: Netflix)