Anmeldelse av Another Round (Druk), dansk film fra 2020

Drama Spilletid: 115 minutter

Kameratgjeng tar "en lille en" for forskningen, og oss.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 21.10.2020]

Når fire venner og lærerkollegaer bestemmer seg for å teste en alkoholteori, blir utfallet forskjellig og varierende for de fire mennene. De forsøker å teste en psykologs teori om at vi mennesker er født med en halv promille for lite i blodet, med begrunnelse i at med litt alkohol i blodet, ja så skal dette åpne sinnet for omverdenen og få kreativiteten til å blomstre. I sentrum står læreren Martin som blir beskyldt for å være for anonym og tam i sin undervisning, og dette blir starten på alkoholeksperimentet som etter hvert, ikke uventet, skeier litt ut.

Rundt Martin står vennene hans Tommy, Nikolaj og Peter, og mens alle har sine utfordringer i hverdagen, er det Martin i Mads Mikkelsens skikkelse vi følger mest og nærest. Regissør Thomas Vinterberg (Festen, Jakten) er ikke ukjent med verken alkohol eller festing på film, og hans omgang med tematikken føles også i Et glass til å tilby en fyldig og flerlagsberetning om mye annet enn bare alkohol.

Samarbeidet Vinterberg og Mikkelsen er heller ikke nytt, og sistnevnte står som vanlig sterkt i front av en historie som rommer alt i fra parforhold og utfordringer i hjemmet, til ensomhet, frihet, meningen med livet, og mere til.

Tematikken rundt dette alkoholeksperimentet fungerer slik mer som en katalysator for så mye mer, og etter hvert som mennene eskalerer i både alkoholinntaket og eksperimentet, reagerer de også forskjellig på hele opplegget. Slik speiler vi oss som seere i flere av karakterene, og det er her filmen føles både sterk, givende, rørende, og tankevekkende.

Et glass til er ikke uten humor, heldigvis, for handlingen rommer både gjenkjennelige og forståelige settinger, samt en utvikling som man lenge er usikker på skal komme eller ikke, men som mot slutten åpner opp denne vennegjengen på en både troverdig og emosjonell måte. Vinterberg har, igjen, gjort et portrett av både menn, alkohol og en festkultur som kanskje ikke er ukjent når det gjelder våre naboer i sør, men som blir desto mer treffende når det er gjort så dyktig, morsomt og bredt som dette. Danskene slipper heller ikke unna Vinterbergs kritikk av drikkekulturen deres, samtidig som han interessant nok heller ikke skyr unna å hylle hvordan alkoholen kan gjøre oss godt. En flersidig og beundringsverdig tilnærming dette, i en film som rommer mye mer enn først antatt.

(Foto/Copyright: Arthaus)

- Kollektivet - Tidsherlig, men irriterende, gammeldags og irrelevant
- Far from the Madding Crowd - Pen film i et typisk romantisk drama
- Jakten - Mektig provoserende og sterk!
- It's All About Love - Merkelig film om kjærlighet
- Festen - Festen du aldri glemmer!

• Another Round
  • Radio Times