Notice: session_start(): ps_files_cleanup_dir: opendir(/var/lib/php5) failed: Permission denied (13) in /home/vds/dev/public_html/config.php on line 2 Anmeldelse av Over the Moon

Anmeldelse av Over the Moon, amerikansk film fra 2020

Animasjon, Eventyr, Komedie Spilletid: 95 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Animasjonsfilm - Les flere.

En god animert musikal fra Netflix

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 23.10.2020]

Oppfinnsomme Fei Fei finner motivasjonen i minnene om moren sin til å bygge en månerakett for å bevise at den legendariske månegudinnen faktisk finnes.

Dette er den nye store animasjonsfilmen fra Netflix. Med 'Over The Moon' har strømmetjenesten virkelig gått ut av komfortsonen, for filmen er en barnemusikal i samme stil som Disneys produksjoner. Filmen er fornøyelig på så mange måter. Fei Fei som skuespiller/sanger Cathy Ang har stemmen til, både spiller bra og synger svært stødig. Filmen krydres også av andre kjente skuespillere som har stemmene til de ulike rollefigurene. Blant dem finner vi navn som Ken Jeong, Sadra Oh, og relativt ukjente Phillipa Soo. Filmens regi er av animatør Glen Keane, som faktisk også har animert mange av Disneys animasjonsfilmer, som Tarzan og Pocahontas blant annet.

Over The Moon handler rett og slett om lille Fei Fei som har en drøm om å komme seg til månen etter at hun finner motivasjonen etter minnene av moren sin. Hun starter å planlegge, samtidig som hun kjøper inn dyrt utstyr på farens regning for å lage et romskip. Sammen med sin nye bror Chin (stemme av Robert G. Chiu), drar hun dit og der blir hun og broren møtt av mange fantastiske personer. Noe har skjedd, så Fei Fei må finne en slags gjenstand som kan bidra til å gjøre alt bra igjen.

Et godt animert arbeid
Animasjonene er godt laget, der det virker som om at Glen Keane har lagt mye arbeid bak dette. Mimikken og ansiksuttrykkene føles relativt myke, og det synes jeg er strålende. Som en animasjonsfilm beregnet til de aller minste, synes jeg det er gjort mye rett i å få filmen så fargerik som mulig. Det skjer mye på skjermen samtidig, der nye ansikter plutselig titter innom skjermen med jevne mellomrom.

Stemmeskuespillerne skal også ha honnør for å virkelig leve seg inn i de ulike karakterene. Historien og fremgangen i filmen, er noe som et hvert barn vil sette pris på. Bilde-komposisjonene sitter også som et skudd. Det jeg skulle ønske regissør Keane kunne gjort enda bedre, var å ha tatt med mange flere musikalske scener. Det går for lang tid mellom hver scene der karakterene synger, men det irriterer meg ikke nevneverdig.

Svært gode vokalister
Det er når Cathy Ang og gjengen synger at filmens styrke kommer snikende. Måten de får frem følelsene på i låtene er imponerende, samtidig som de synger med en utrolig innlevelse. Bare det å komme opp på de lyseste tonene mange av filmens låter har, er bare å ta av seg hatten for. Netflix har hentet inn akkurat de rette folkene til å tolke de ulike rollene i filmen. Så har du lengtet etter en animert musikal på Netflix, kan undertegnede fint anbefale denne filmen som er svært barnevennlig.

Netflix har tydeligvis lyst til å ta opp kampen med Disney når det kommer til animerte musikaler. Disney som har et enormt bibliotek som strekker seg helt tilbake til tidlig 50-tallet, har bestandig lagt filmer som både er fornøyelige å se, samt er familievennlige. Nå når Netflix prøver å ta opp kampen, sitter jeg igjen med en veldig godt inntrykk. Det er liten tvil om at animatør og regissør for Over The Moon har brukt mye energi og midler i det kvalitetsmessige. Alle animasjonene virker troverdige, og mimikken i karakterene er der de skal være. Så med denne filmen har Netflix lyktes med å lage en underholdene og fargesprakende film, som det ikke er mye å utsette på. God jobbet!

Over The Moon har premiere på Netflix fredag 23.oktober
Foto/Copyright: Netflix