Anmeldelse av Dollman, amerikansk film fra 1991

Action, Komedie, Sci-Fi, Grøsser, Thriller Spilletid: 79 minutter

Omtalespalte: Kultfilm

Her finner du omtaler av kultfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kultfilm
- B-film - Les flere.

Passe kul B-filmaction fra Full Moon

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.10.2020]

Brick Bardo er en tøffing som lever på en planet langt borte. Han skal prøve å fange en badguy og følger etter ham i romskipet sitt. Men etter at de begge går igjennom et energifelt, krypes de. Og etter at de har blitt småfolk lander de etterhvert på jorden. Der prøver Bardo å uskadeliggjøre skurken han følger etter, og det viser seg at det er smart å være liten når man er dødelig god med våpen. Det kommer særlig med på når Bardo blandes inn i bandekrig i gettoen i USA. Og Bardo blir etter hvert på lag med en jordkvinne som han hjelper. Det er duket for litt av et rabalder når Bardo, som omtales som Dollman, fordi han er så liten, skyter kraftig fra seg i hans jordeventyr...

Det hele begynner med en rødhåret krølltopp blir forsøkt fanget og havner i spotlighten med politiet etter seg. Han er meget fortvilet og prøver å bruke gisler som han finner i nærheten til å komme seg unna med. Og da dukker Brick Bardo opp og han tar kjapt kommandoen og redder situasjonen for gislene. Og videre derfra går det ikke lang tid før de blir krympet. Musikken minner litt om terminator-musikken bare litt mer 1980-tallspreget med klisjepregede synthlyder med. Etter hvert blir musikken også litt hip-hop-beat-aktig ettersom Dollman beveger seg inn gjengfolkenes territorium der det er gangsterkrig.

Filmen er kult bygget opp. Konseptet i filmen er ganske friskt og kult til en b-film å være. Dette er riktignok meget b-film-aktig, men på en actionfylt måte. Det kommer actionklisjeer på løpende bånd og dette vitner om at filmskaperne prøver å lage en real underholdningspakke for gutta og andre actionhugrige. Det er en hel del praktiske effekter med noe blod og gore med på kjøpet. Denne dollman er ganske farlig og er ikke nådig med skurker på samme måten som Dirty Harry. Rollefiguren har også en del oneliners som han til stadighet prøver å lire av seg. Det hele fortoner seg litt som en blanding mellom Ash fra Evil Dead og Harry Callahan møter ‘The Incredible Shrinking Man’.

Fotoet er ganske artig satt sammen i en god del klipp med forskjellige kameravinkler. Alt er filmet fra en vinkel som prøver å maskere at dette er laget med et sparsomt budsjett. Noen av sci-fi-effektene er faktisk ganske kule og oppfinnsomme. Det motoriserte, svevende hodet er ganske så rart, og en meget snedig effekt i filmen. Det hele er utført i scener nært på og langt unna og det ser ganske greit utført. Det onde hodet snakker litt likt som den eksentriske doktoren, i Keafer Southerlands skikkelse, fra Dark City. I hovedrollen finner vi Tim Thomerson fra Trancers, og han er et greit og kult anker i filmen.

Dette er riktig så actionfylt. Og hvis du bare vender deg til at skuespillet ikke er særlig patent, er dette faktisk ganske så friskt, barskt og fett. Humoren er også passe artig servert. Filmen gjør mye rett i måten den bruker sitt budsjett på. Det gjør at Dollman fremstår som en bra underholdende sak. Det til tross for at filmen har mye å gå på i produksjonskvalitet. Derfor vil kanskje du som ikke er vant til b-filmer nesten bli nesten litt sjøsjuk og smådårlig av dette, men om du er en del av b-film-fansen er dette virkelig grei skuring.

Filmen er ikke lang med sine knappe 80 minutter på spilletiden, men selv om filmen er ganske kul til tider, føles den litt langtrukken i perioder. Det fordi det gåes litt mye rundt grøten til tider og selve historien i filmen ikke er allverdens, men heller mer spiller på konseptet som i seg selv leverer mer av showet. Liker måten dette er filmet på for å skape illusjonen av at vi har med en liten mann å gjøre. Den biten er meget kreativ, selv om du noen ganger blir litt lei av de samme kameravinklene og mister litt av helheten i mange scener. Det blir også mye banning for å forsøke å leke kul.

Alt i alt føler jeg dette leverte varene. Og om du er b-film-frelst er dette en kjempefilm du sjelden finner maken til, og blant de beste til Full Moon i dette segmentet sammen med Trancers. Men filmen er langt i fra perfekt og har mer å gå på når det gjelder gjennomføringen. Filmen prøver seg på en god del som den mestrer bra, og jeg er imponert over hvor godt Full Moon får ting til på et såpass sparsomt budsjett. Likevel blir det for mye repetisjon av en del måter å fortelle historien på reint filmteknisk og det trekker noe ned. Skulle ønske at filmen hadde variert mer i liten-mann-i-stor-verden, effektene. Skal innrømme om at en del av dem var ganske kule, men det blir for mange av de samme kameravinklene uten at du ser helheten i scenene. Det skaper en litt mekanisk fealing på historiefortellingen der jeg ble satt litt ut. Men om du ikke er så var på slikt og elsker det b-filmer har å by på, så kan det være at dette er mer innertier enn for meg. Jeg ble underholdt et godt stykke på vei, men det holdt ikke hele veien til målet for min del.

- Cyborg - Van Damme hjelper en cyborg

• Dollman