Anmeldelse av Night Tide, amerikansk film fra 1961

Grøsser, Mysterie, Romantikk Spilletid: 84 minutter

- Romantikk - Les flere.

Lever ikke opp til forventningene

[Skrevet av: Elise, Dato: 27.10.2020]

En sjømann blir forelsket i en kvinne som arbeider som havfrue på karneval. De lever lykkelig nyforelsket, helt til sjømannen Johnny får høre ryktene om kvinnens fortid, og må søke etter sannheten, for ryktene sier at livet hans kan være i fare.

De stilmessige aspektene i filmen er interessante og vakre å se på, men de skaper et problem for filmen, blant annet ved at filmens noir pregede utseende (og innhold) skaper en mystisk og intimiderende stemning. Dette er utrolig flott å se på, men filmens handling lever ikke opp til forventningene som legges til grunn i det visuelle. Generelt er handlingen noe langdryg, da den for det første ikke etablerer et særlig grunnlag for hva som egentlig skal skje. Man blir på en måte bare kastet inn i handlingen, og som en helhet virker det flatt og byr på lite informasjon. Dette passer jo godt med mysteriedelen av filmen, der man får fragmenter med (ofte gjentagende og mangelfull) informasjon i ulike scener, før det hele avsløres i en uventet avslutning, som likevel ikke tilfredsstiller, da det nesten virker som en enkel løsning.

Den er ikke svært spennende, selv om det er et underliggende mysterie som må løses. En grunn til dette kan være fordi komposisjonen av handlingsforløpet består av en blanding av lange og korte scener, som ofte hopper til tilsvarende situasjoner hver gang det er en ny scene – man kommer seg aldri noen vei. Skuespillerne har god kjemi, men spillestilen er unaturlig og dramatisk; den virker livløs, for eksempel hos hovedrollen Johnny, som spilles av Dennis Hopper. I øyeblikk av lidenskap, redsel, eller generelt noe emosjon, fremstår det nesten parodisk. Det ser ut som de balanserer på en linje mellom den dramatiske og kantete fremføringen man finner i filmer som Gone with the Wind, og den mer naturlige og flytende stilen man ser i dag – dermed virker den nesten usikker. Til tross for at det har en viss sjarm fremstår det ikke på en troverdig måte.

Forventningene var store for denne filmen, da den blant annet både omtales som mysterie, romantikk, og grøsser. Den har også definitivt innslag av noe som minner om fantasyfilm. På grunn av alle disse ulike trekkene, og det interessante som ligger i det visuelle, virker det som filmen legger opp til noe stort, men den kommer seg aldri dit. Jeg skulle ønske at filmen hadde våget å gå lengre, gjøre noe villere.. med andre ord lever ikke denne filmen opp til forventningene.

- Voyage to the Prehistoric Planet - Genial film, men...

• Night Tide
  • Movie Metropolis
  • Film-rezensionen.de
  • Fathersonholygore.com
  • blu-ray.com
  • Terrortrap.com
  • Dvdtalk.com
  • Derekwinnert.com
  • Journal and Courier (Lafayette)
  • Thespinningimage.co.uk

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»