Anmeldelse av The Black Hole, amerikansk film fra 1979

Sci-Fi Spilletid: 98 minutter

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi

Filmen klarer seg bra den dag i dag

[Skrevet av: Lars-Erik Lie, Dato: 27.10.2020]

Vi følger romfartøyet USS Palomino. Det nærmer seg slutten på et langt oppdrag og er på vei tilbake jorden. Mannskapet ombord består av kaptein Dan Holland, førsteoffiserløytnant Charlie Pizer, journalist Harry Booth, forskeren Doktor Kate McCrae, ekspedisjonens sivile leder Dr. Alex Durant og roboten VINCENT (Vital Information Necessary Centralized). På sin ferd tilbake til jorden oppdager USS Palomino et sort hull i nærheten av et mystisk romskip...

Ja, dette var et artig gjensyn! Husker jeg så den for første gangen på kino her i Trysil, det må ha vært rundt 1980-1982, og jeg var da bare 10-12 år gammel. Husker den gjorde et stort inntrykk da, og husker den var visuelt storslagen på det digre kino-lerretet. Jeg var litt spent på om den fremdeles holder seg nå i 2020, og det gjør den faktisk!

THE BLACK HOLE har overraskende bra effekter. Selvfølgelig ser jo mye av det utdatert ut, vi snakker tross alt om 70-tallet her, men den makter allikevel å gjøre inntrykk. Må si jeg er smått imponert over hva dem har fått til her. Noen effekter er dog litt cheesy, men det gjør filmen bare litt mer sjarmerende.

Storyen er enkel og grei, ikke så veldig mye karakteroppbygging og "styr" her, så vi blir egentlig ikke så veldig kjent med dem, men det gjør ikke så mye, det skjer plenty av ting her uansett. Det er også en hel del humor her, litt sånn underfundig humor, og det funker det. Roboten VINCENT er jo også en jævlig kul sak, hehe! Det samme gjelder den skrothaugen av en robot dem treffer på inne på romskipet Cygnus.

Når det er sagt, så ser man jo at denne filmen har hentet en hel del inspirasjon fra STAR WARS, som kom et par år før. Det er maange likheter her, men det er også såpass med ulikheter, så THE BLACK HOLE klarer å leve på egen hånd.

Jeg har jo masse nostalgiske minner til denne her og er sikkert farget av det, men jeg må si jeg fremdeles synes denne er veldig underholdende og den fungerer knallbra den dag i dag. Skulle bare ønske den var litt lettere tilgjenglig på blu-ray... hadde vært artig å fått en ultimat box med 4K, blu-ray og masse heftig bonusmateriale. DET fortjener denne filmen.

Score blir solide 9/10.

- Sci-fi fra Disney med sort hull i verdensrommet