Anmeldelse av Sinister, amerikansk film fra 2012

Grøsser, Mysterie Spilletid: 110 minutter

En film som kryper under huden på deg...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.10.2020]

Vi følger forfatteren Ellison som skriver kriminalsaker fra virkeligheten. Sammen med sin familie, flytter han inn i et hus der det tidligere har skjedd en rekke bestialske drap. Dette begynner Ellison å engasjere seg i og undersøker huset som research til en ny, suksessfull bok. I det han flytter inn i huset, oppdager han en bortgjemt, mystisk eske med innhold bestående av gamle videoopptak av husets forrige eiere, og drapet på dem. Og i det han gransker dypere og dypere i mysteriet føres familien nærmere det som viser seg å være sitt livs verste mareritt...

Sinister er en skrekkthriller fra samme folka bak kinosuksessene Paranormal Activity og The Exorcism of Emily Rose. Ethan Hawke er en god skuespiller og får vist seg frem i denne skrekksaken der han får brukt mye av seg selv i rollen. Filmen skrues også mer og mer til og blir mer og mer intens etterhvert og slutten er også med på å befeste inntrykket. Regi er ved Scott Derrickson som tidligere har laget ‘The Exorcism of Emily Rose’, som også er en creepy film.

Filmen begynner med en forferdelig og filmet video der fire folk blir hengt i et tre med en mekanisme som gjør at når det sages av en grein, så draes halsløkkene opp og personene dør. Men det er bare det at vi ser at greinen i treet sages av, men ikke at noen er tilstede på filmen. Og ut i fra dette begynner en urovekkende følelse som blir ut filmen for deg som seer. Det gjør at Sinister blir en av de skumlere filmene som har kommet det siste tiåret.

Sinister er en 'slow burner' som kryper under huden din og blir der. Liker hvordan filmen sakte men sikkert bygger seg opp. Vi skjønner tidlig at noe uforklarlig er på ferde, men ikke helt hva. Det som er sikkert er at folk har blitt myrdet, men morderen er ikke en ‘vanlig’ person. Filmen har en veldig creepy atmosfære. I mange av scenene er det konstant mørke med veldig lite lys. Og det lyset vi ser er i filmen er lommelykten til hovedpersonen i det veldig mørke loftet.

Du får presentert en rekke ekle uforklarlige mordvideoer. Vi lurer på hvem som har filmet videoen og hvem morderen er for noe rart. Digger etterforskeren som forsøker å komme til bunns i mordgåten. Men det er bare det at etterforskeren ikke vet helt hvem han leker med. Huset han bor i med in familie er huset der alle mordene har tatt plass. Etterforskeren har en del digitaliserte filmklipp som han selv blir del av etterhvert. Men hvordan hører dette sammen, skal du få rede på gjennom filmen.

Det skjer ganske mye spooky i disse filmklippene, og vi skjønner raskt at det foregår noe overnaturlig også på filmene. Dette gir seg til kjenne på diverse vis og vi som seere får flere hint om at det foregår slike ting foregår i bildet. Vi får se at hovedpersonen blir psykisk og fysisk gal etter å se på alle disse mordfilmene. Vi begynner også å lure på om han ser syner. Vi skjønner dog underveis at noe er galt i huset.

I mine øyne er Sinister en kjempefilm. Digger den uggende følelsen som filmen gir. Den er ikke så voldsomt driv på, men du verden for en ubehagelig stemning den skaper. Det er akkurat slik en god skrekkfilm skal gjøre. Filmen er dog ikke perfekt, men den gjør sine ting såpass gjennomført at jeg føler dette fortjener sin annerkjennelse. Synes også filmen føles litt glemt og lite anerkjent i forhold til de større klassikerne fra samme periode. Om du vil se en grøsser av nyere slag som har en del å komme med, så er Sinister filmen å se.

[ I skrivende stund er Sinister å se på Netflix ]

- Sinister 2 - Djevelbarna og deres herre er tilbake

- Doctor Strange - Herlig forfriskende om merkelig doktor!
- Deliver Us from Evil - Ikke ondt og skummelt nok
- The Day the Earth Stood Still - Trussel fra det ytre rom knebler jordens forsvar
- The Exorcism of Emily Rose - Tro og tvil i rettssalen
- Hellraiser - Inferno - Veldig todelt opplevelse

- Tidvis forstyrrende og skremmende ondskap!

01.11.2012 sier Tore Andre Øyås: Hei, har sendt svar til deg på mail! :)
01.11.2012 sier Jacob: Vurderte å se denne, men å starte dagen med skrekk klokken ti ble etter en kort vurdering noe jeg heller ville stå over. Ser ikke ut som jeg gikk glipp av det store. Virker som du har sett en god del skrekkfilm. Jeg har sett The Shining og Saw (kan jo diskutere om de to kan kalles skrekk men men), ellers har jeg sett lite. Så nylig Cabin in the Woods. Den hadde jo en litt kul twist, men syntes det ikke var så veldig spennende. Har du noen skrekkfilmer å anbefale? Eller noen skumle gode filmer? Silence of the Lambs har jeg, og den skal vel være bra, men ellers tror jeg du må anbefale meg noe :)

• Sinister
  • Hamar Arbeiderblad

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»