Anmeldelse av The Beach, amerikansk film fra 2000

Drama Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 15 år

Mye bra, men litt skurr innimellom

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.08.2009]

Richard er en ung mann som er på reise. En dag møter han en litt merkelig mann som forteller ham om en perfekt øy der man kan ta så mye dop man vil og en strand som er himmelsk for øyet. Plutselig dør denne mystiske mannen og overleverer et kart over hvor øyen befinner seg til vår venn Richard...

Unge Richard liker å være på reise og er av den typen som lett kommer overens med andre folk. Han er for tiden på reise i Thailand der han en dag tar inn på et litt skittent hospits. Der møter han den litt bråkete Daffy som holder folk våken om natten med å skrike ut ting. Richard prøver å holde seg for seg selv på rommet sitt men får besøk av Daffy, som han konverserer litt med den kvelden om en mystisk perfekt øy.

Daffy må har likt Richard godt for neste dag henger det et kart på døren hans over øyene og hvor den mystiske stranden befinner seg. Daffy på sin side begikk selvmord iløpet av natten, som gjør at Richard befinner seg med mange løse spørsmål om denne øyen. Han bestemmer seg for å gå å spørre et kjærestepar som bor på hospitset om de er med på å finne denne øyen og stranden. De blir med og reisen starter inn i det ukjente...

Leonardo DiCaprio spiller hovedrollen som den unge og søkende Richard. DiCaprio gjør kanskje filmens beste rolleprestasjon og viser som så mange ganger før at han er å regne med blant de ytterste tolkerne i Hollywood, selv om dette på langt nær er det beste han har prestert. Vi får også en herlig rolleprestasjon av Robert Carlyle som gjør en rolle nesten bare han kan gjøre i den litt psykotiske karakteren Daffy. Tilda Swinton er også litt krydder for filmen.

Man kan se at filmen er laget av stjerneregissøren Danny Boyle som står bak gode filmer som Trainspotting, 28 dager senere og sist men ikke minst Slumdog Millionaire. Dette er kanskje ikke hans beste film, men jeg synes filmen er interessant å se. Det er gjort veldig mye godt arbeid av å legge opp stemning og spenning rundt det litt begrensede konseptet til filmen. Det er heller ikke å forakte at manusforfatteren er den samme som står bak den gode filmen Trainspotting.

Det tar litt tid før filmen kommer skikkelig i gang. Og jeg likte veldig godt den mystikken som filmen bygger opp rundt denne litt merkelige øyen med den perfekte stranden. Nå skal jeg vokte mine ord for å ikke gå i den fellen å avsløre litt for mye for de som ikke har sett filmen. Det er nemlig helt klart best å ikke vite så mye om filmen før en ser den. Men jeg kan si at filmen ikke alltid er hva den gir seg ut for å være. En film som alle kan se og ha litt glede av, men altså ingen mesterverk.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Revenant - Et iskaldt, rått og overveldende filmatisk mesterverk
- Den Store Gatsby - The Great Baz Luhrmann er tilbake
- The Wolf of Wall Street - DiCaprio i fyr og flamme!
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Shutter Island - Holder ikke helt hva den lover.
- Inception - Intet mindre enn et mesterverk
- Body of Lies - Ikke like solid som man forventer
- Revolutionary Road - Dramaet i Revolutionary Road
- The Aviator - Flypioneren Howard Hughes levde i drømmene
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- Gangs of New York - Stødig, men ikke så lett å like for folk flest
- Titanic - Giganten overbeviser fremdeles, også i 3D

- Yesterday - Er det så ille om folk glemte The Beatles, da?
- T2: Trainspotting - Nytt oppgjør når gamle dopvenner braker sammen igjen
- Steve Jobs - Knallbra og gørrkjedelig om Steve Jobs
- 127 Timer - Ut på tur, aldri sur?!
- Slumdog Millionaire - Herlig og engasjerende
- Sunshine - Nært et mesterverk!
- 28 dager senere - Solid Zombiethriller
- Trainspotting - Pulserende og visuelt tiltrekkende ungdomsfilm
- Shallow Grave - God underholdning og lett å like

• The Beach
  • Filmhjerte.blogg.no
  • Filmredaksjonen NRK

Engelsk, Svensk, Fransk, Serbisk, Thai

Figment Films

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Warrior Nun»

«Perry Mason»

«Cold Fish»

«Familiefesten»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«Knerten og sjøormen»

«The Sand Pebbles»