Anmeldelse av Zombie Flesh-Eaters (Zombi 2), italiensk film fra 1979

Splatter, Grøsser Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: 18 år

Omtalespalte: Kultfilm

Her finner du omtaler av kultfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kultfilm
- Skrekkfilm - Les flere.

En virkelig gjennomført Zombiefilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.11.2020]

Filmen begynner med at en seilbåt seiler på fjorden uten noe tegn til liv ombord. En kystpatrulje stopper båten og går ombord, men det skulle de ikke gjort, fordi der finner de en levende død person som biter politimannen. Etter dette sprer de levende døde seg som ild i tørt gress. Det gjør at gjengen vi følger i front, får sin fulle strev med å holde seg utenfor faren til å bli bitt, også selv om de undersøker saken med de levende døde nærmere, som fører dem ut i jungelen der zombiene ser ut til å ha sitt utspring fra...

I starten setter filmen raskt standarden med en zombie på seilbåten som biter en politimann. Zombien er stor og røsselig og ser grei ut effektmessig for sin tid med armer med rare sener. Vi får også se litt zombifiserte hender og lignende der zombiene ser bedre ut enn Romeros Dawn of the Dead fra 1978, men Dawn of the Dead er likevel bedre på innhold og oppbygging. Og det er ikke for ingenting at dette sies å være en uoffisiell oppfølger til Dawn of the Dead. Filmen er ganske kult filmet med gode kameravinkler og en god måte å fortelle historien på.

Digger musikken i filmen som for det meste inneholder alt fra tropiske rytmer og til sydenstemning med synth og bongotrommer. Vi får se en ung kvinne med noen bare bryster også. Hun svømmer og dykker i tropisk farvann med kult akvarisk fotoarbeid med kult fisker og annet liv i havet som bakgrunn. Du får til og med en hai som lurer i vannet og det blir det mye spenning ut av, særlig når også zombier også lurer i vannet og også truer å bite den svømmende jenta. Vi får også se zombien slåss med haien og biter den. Og den sommerlige og tropiske fealingen på filmen gir mye tilbake til opplevelsen av filmen.

Filmen er laget av den italienske kultfilmmesteren Lucio Fulci, som her har laget en minneverdig film på mange måter. Liker hvordan filmen er skrudd sammen med mye kule komponenter som tilførte noe nytt til zombiefilmen den gangen dette kom ut. Effektene er i det store og hele ganske bra og filmen er voldsom på enkelte punkter med ekle og voldelige ting som skjer, som eksempelvis en plankebit som blir kjørt inn i øyet.

Dette er meget underholdende og filmskaperne gjør sine saker veldig bra. Jeg ble faktisk ganske positivt overrasket over hva filmen har fått til med sparsomme midler. Liker også ganske godt hvordan filmen oppleves, som en real zombifilm for sin tid. Utseende på zombiene er bra variert og du merker at her har filmskaperne virkelig lagt seg i selen for å få dette til å se virkelig bra ut. Og det er bra zombiefaktor over filmen og det blir mer blod og gørr etterhvert, på en måte som gjør at den lystne kultfilmelsker også får valuta for pengene.

Filmen føles alt i alt som en overraskende gjennomført sak. Jo lenger man kommer ut i filmen, jo mer zombier blir det. Det skjer også mye mot slutten av filmen og dette blir ganske så ekkelt, skummelt og rått. Det gjør at dette fremstår som en litt glemt og undervurdert zombiefilm, som du bør se om du liker sjangeren. Filmen har mange av de kule kjennetrekkene til den moderne zombiefilmen, men har mange friske elementer med seg også og en ganske kul sammensetning på hva filmen tilbyr av underholdning. Slutten er også både klassisk utformet og spekket med action. Hva mer enn det kan man ønske seg av en zombiefilm? Dette brakte frem godfilmfølelsen i en film som kommer brusende mot oss fra kultfilmdypet.

[ Filmen kan sees på streamingtjenesten fullmoonfeatures.com ]

Terningkast: 5-

- The New York Ripper - Kvakk kvakk...sa morderen.
- The Beyond - En riktig så grapsete rakker!
- Don't Torture a Duckling - En av Fulcis beste, og mest minneverdige!
- Natt uten alibi - Surrealistisk giallo på syre

10.12.2020 sier erekcja: nice :)
17.11.2020 sier tomsavini: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'En virkelig gjennomført Zombiefilm': Bra skrevet om en fantastisk film :)

• Zombie Flesh-Eaters
  • Sørensen Exploitation Cinema