Anmeldelse av Firewalker, amerikansk film fra 1986

Action, Komedie Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Kultfilm

Her finner du omtaler av kultfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kultfilm
- B-film - Les flere.
- Actionfilm - Les flere.

Actionkomedie med skattejakt i b-film-segmentet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.11.2020]

Max Donigan og Leo Porter, er to soldater på jakt etter gull. Men deres flaks ender det sjelden opp med resulterer i noen betydelig gevinst. De blir venn med en mystisk kvinne ved navn Patricia. Patricias kart fører dem på jakt etter skatt i Mellom-Amerika...

Jeg husker jeg likte Chuck Norris-filmer da jeg var yngre og det har gjort at jeg fremdeles liker slike enkle filmverk i actionsjangeren. Og denne filmen er en av filmene jeg ikke har sett av Norris. Om du er fan av Chuck Norris eller bare liker cheesy-action er dette en film du bør se. Liker også at filmen skiller seg ut i Chuck Norris sin portefølge. Dette er ikke så kampsport-relatert eller spesialsoldat-relatert som mange andre Norrisfilmer, og her får Norris prøve seg som actionskuespiller i det mer muntre hjørnet i denne b-pregede actionkomedien.

Filmen begynner i ørkenen der en jeep blir forfulgt av en rekke kjøretøy. Det blir en heftig biljakt midt i ørkenen der det skytes heftig på Jeepen der Max Donigan og Leo Porter sitter. Imens Donigan tygger på sigaren sin, kommer Porter med kommentaren om at de kanskje er tom for bensin. Da smeller det fra Donigan: ‘Jeg skulle ønske du ikke hadde sagt det!’. Og like etterpå kjører de seg fast der det går en smule varmt for Porter: ‘200 miles of stinkin desert, and you gonna drive us into a pool of stinkin water!’. Det ender med at de blir fanget av de krigerske ørkenkrigerne og boltet fast til sanden for å dø av uttørking.

Humoren er ganske moro med de mange kule, treffende og vittige replikkene som serveres av de sjarmfulle rollefigurene til stadighet. Vi snakker om et solid par spilt av henholdsvis Chuck Norris (Kjent for The Expendabelles 2 og Delta Force-filmene) og Louis Gossett Jr., som er kjent for sin Oscarvinnende rolle fra ‘En offiser og en gentleman’, som jeg også så nylig. Vi får også servert b-film-stjernen John Rhys-Davies, som er bedre kjent som Gimli i Ringens Herre-filmene.

Selv om dette er en ganske dårlig film reint kunstnerisk, er den svært underholdende likevel. Mye av grunnen er at den er befriende tøysete og herlig ironisk også med tanke på å gjøre narr av rollefigurene til en hver tid. Det ser også ut til at Chuck Norris og Louis Gossett Jr. har det veldig artig på jobb, og det smitter virkelig over på oss som seere. De gjøgler i ett sett foran kameraet. Så får det heller være at skuespillet ikke er verdig noen Oscar på noe vis. Men det er noe befriende å se en humoristisk Norris i sin første komiske rolle, som til og med gjør litt narr av actionrollene han vanligvis spiller.

Handling er litt i det overnaturlige elementet og har en del mystikk ved seg. Men for det meste i acitioneventyr-segmentet. Dette er en skikkelig killer av en b-film. Den minner en del om Indiana Jones-filmene til tider, bare ikke like bra laget. Og begynnelsen og alt begynner i gammeldags Indiana Jones-stil, selv coveret minner om Indiana Jones. Men denne filmen har sine kvaliteter denne også, særlig med tanke på flotte og eksotiske lokasjoner. Dette er også litt i samme gaten som Golden Child med Eddie Murphy, bare som b-film.

Dette var en b-film etter mitt hjerte. Liker at den gir meg mange billige vitser og forsøker å gi meg et passe eventyr med på kjøpet. Dette er med andre ord en film jeg ville digget da jeg var yngre og fremdeles gjør. Manuset er ikke veldig oppfinnsomt, vi får se våre venner tilfeldigvis stikke nesen i alt de møter på sin reise og det får dem ut på litt av et eventyr på jakten etter en skatt. Selv ikke kulene i filmen følger vanlig fysikk og fiser rundt i alle retninger etter at de blir reflektert i fjellveggen i det uendelige til de treffer noe.

Filmen begynner også bedre enn den fortsetter. Synes nemlig filmen kan virke noe lang og alt flyter ikke like bra halvveis, men likevel er dette en film som appellerer til barnet i meg som leste Fantomet-tegneserier som barn og lignende. Og dette er også meget tegneserieaktig i stilen også. Filmen er en vill reise der de treffer på damer og menn av mange slag. Det er alt fra indianere, nonner, arabere, soldater og en rekke andre ting. Det går dog kanskje litt inflasjon i noen av spøkene, og når du begynner å kjenne humoren, vet du nesten hva neste replikk vil romme av humor. Filmen er grei underholdning og fin å se, selv om den ikke kan kategoriseres som en groomfilm.

Terningkast: 3-

- Death Wish 4 - The Crackdown - OK minus, bare Bronson redder stumpene!
- Planet Of The Apes 5 - B-preget oppfølger
- Planet Of The Apes 4 - Interessante problemstillinger, men det blir med det