Anmeldelse av En Julegave fra gatekatten Bob (A Christmas Gift from Bob), engelsk (britisk) film fra 2020

Drama, Familie Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: Alle år

- Komedie - Les flere.
- Julefilm - Les flere.

Hjertevarm førjulssuppe.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 25.11.2020]

James har fått seg en bestevenn igjennom katten Bob, en løskatt som bor sammen med ham i den kommunale leiligheten hans. James har slitt tidligere i livet, men forsøker så godt han kan med å holde seg på beina, godt hjulpet av selskapet Bob gir ham i hverdagen. Sammen prøver de å tjene til livets opphold i London-gatene, samtidig som de sammen oppdager den sanne betydningen av hva julen egentlig handler om.

Dette er den andre filmen basert på den virkelige historien om en mann hvis han og katten ble et kjent fenomen i de britiske gatene, igjen basert på en populær bokserie av virkelighetens James Bowen og hans katt Bob. Regissør for denne andre filmen er Charles Martin Smith og Luke Treadaway (Fortitude) spiller James.

Historien om James og Bob er søt, koselig, hjertevarm og (med)menneskelig så det holder. Handlingen lagt til Londons julegater byr på både julestemning og juleeskapisme, men fortellingen brekker oss fort ned på jorda igjen, for historien om dette radarparet har som hensikt å treffe oss ikke bare rett i hjertet, men også i samvittighet og skape ettertanke.

Som julebudskap, og generell god og moralsk historie, er selvsagt dette på lang vei en fin og god ting. Problemet med filmen er at den er svært enkel i det meste den foretar seg, samt har en veldig karikert og feelgood-klisjéaktig helhet over seg som både gjør den forutsigbar og uten de sosiokulturelle stikkene og broddene som hadde gjort den langt sterkere som samfunnskommentar. Filmen har tydeligvis heller siktet seg inn på denne godhjerta og folkelige stilen, trolig for å treffe flest mulig, noe den da også fint kommer til å gjøre.

Her er svært enkle bikarakterer, overtydelige i det meste de sier og foretar seg, og James selv fordummes flere ganger igjennom det lettvinte manuset og den narrative fremgangen som altså sjeldent overrasker. Da er filmen heldigvis langt mer ektefølt og oppriktig i hva den ønsker å dele med oss, nærmere bestemt julebudskap som nestekjærlighet, hjertevarme og evnen til å hjelpe og glede andre som ikke har det like fint som deg selv. En ærlig sak dét, og noe som for mange vil oppleves hakket sterkere og mer betimelig rørende akkurat i julen 2020.

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)

• En Julegave fra gatekatten Bob

Storbritannia