Anmeldelse av Stjernestøv - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2020

Familie, Julekalender, Eventyr, Drama

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm
- TV-Serie / Sesong - Les flere.

Stjernestøv - Sesong 1, Julekalender NRK

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.11.2020]

Vi møter Jo som flytter til et nytt sted etter at foreldrene hans har skilt seg. Jo liker ikke den nye situasjonen og vil bare at alt skal være som før. Faren til Jo er astronom, og sammen med Jo ser de mye på stjernehimmelen. Pappaen til Jo sier at når de savner hverandre, kan de begge se på Nordstjerna, for det er kompasset til alle andre stjerner, men så skjer det utrolige: den slukner. Like etterpå oppdager Jo at det bor en jente med magiske krefter på loftet. Jenta heter Elly og kommer fra stjernefolket i Nord. Hun kan ikke komme seg hjem før Nordstjerna lyser igjen, og hun trenger hjelp av Jo. Sammen med Elly skjer de mest utrolige tingene, og det viser seg også at det er en skummel fyr, ved navn Varg, som er ute etter henne. Det gjør at Jo og Elly får en helt spesiell og spennende desember...

NRK har laget mange julekalendere opp igjennom årenes løp og i 2020 kommer de med en splitter ny julekalender i Stjernestøv etter pausen fra 2016, er dette NRKs første egenproduserte julekalender siden supersuksessen med ‘Snøfall’. Og denne gangen har NRK valgt et nytt konsept i det litt eventyrlige hjørnet. Og dette er en serie som jeg tror vil fenge mange unge, selv om den ikke føles helt i klasse med Julekongen eller Snøfall, men julestemningen er det i alle fall ingenting å si på. Stjernestøv er skapt av Karianne Lund og Ida Sagmo Tvedte. De har laget et bra og spennende konsept og har en god rammehistorie i bunn for det hele.

Julekalenderen åpner med at vi ser ut over verdensrommet med replikken ‘Det finnes million trillioner av stjerner. Bare i vår galakse er det over tohundre milliarder stjerner. Og alt liv på jorden, alle mennesker, er laget av stjernestøv’. Dette er en ganske kul begynnelse på serien. Alt starer i det Jo skal flytte fra sitt trygge sted med venner, ishockey og samt stjernekikking. I heimen er det krangling hos foreldrene fordi de skal skille lag.

Liker denne serien svært godt og i starten er det ikke lett å si hvor dette bærer hen. Eventyrscenene fra nord er veldig gjennomførte. Vi får en gradvis innføring i hvordan folket i Nord lever og hvordan alt henger sammen med støvet, magien og kobling til stjernen. Du får også litt tegnefilmmagi underveis i historien om hvordan nordstjerna begynte å lyse. Det sies at det bor et folk i nord og at kraften går i arv fra stjernebarn til stjernebarn. Og så lenge kraften og steinen er i nord, så vil stjernen fortsette å lyse.

Serien har mye julestemning i seg. Her nynnes det på julesanger, julelysdekorasjonene er på plass utendørs, det telles ned til julegaten åpnes og vi får en adventstid med mye julemoro og en del spenning. Rollefigurene er fint utarbeidet. Jo får startproblemer på skolen etter at klassens leder ikke liker Jo på grunn av at han spilte litt røft på hockeykampen da de ble kjent. Barna i serien er svært søte og har mye sjarme i seg. Øyeblikket da den minste jenta bare vil ha en klem til av sin far før de flytter fra ham er veldig varmt og morsomt øyeblikk.

Varg er en viktig rollefigur i serien for å få en nerve i serien. Han er en mørk rollefigur og sier fint lite de første fire episodene og når han først åpner munnen fremstår han som en stakkarslig kar som skaper morsomme øyeblikk med de snåle tingene han spør om. Og hver gang Varg er i bildet så fremstår han som en trist fyr. Men han er samtidig det komiske alibiet i serien i all sin kjølighet og merkelighet. Og Trond Fausa Aurvåg er god på slike destruktive roller. Han har patent på å spille slike morsomme taperfyrer som eksempelvis i ‘Neste sommer’ eller Rufus i ‘Vikingane’. Her tar han på mange måter over Vidar Magnussens rolletype som mørk og komisk ‘skurk’ fra forrige julekalender fra NRK.

Serien er ikke alltid så handlingsmettet og noen ganger går det hele litt tregt. Særlig noen episoder ut i serien. Liker dog tematikken i serien med blanding mellom eventyr og den virkelige verden. Stjernestøv er et moderne eventyr om å feire jul på en ny måte. Vi får se at det ikke er lett med forandring for barna når foreldrene flytter hver for seg og for første gang skal barna feire jul på et nytt sted uten far, og samt det å stifte nye vennskap. I starten av hver episode får du også en oppsummering av hva som har skjedd. Det gjør at både barn og voksne kommer raskt inn i hva serieskaperne mener er viktig i handlingen og samt at man kan fint begynne å se litt midt i uten å miste så mye av den røde tråden.

Regien er bra lagt opp og serien har et proft og solid produksjonsdesign. Skuespillerne gjør en bra jobb med Camilla San Miguel Bjørneng og Edvard Ross i front for begivenhetene. Av mer kjente skuespillere finner vi Trond Fausa, Ingrid Bolsø Berdal og Anne Marit Jacobsen. Musikken er også viktig. All musikken i serien er komponert av Gaute Tønder. Musikken består av et hovedspor med mye piano, synth og strykermusikk. Det danner en kul atmosfære i serien og setter standarden fra første stund. Du får også et bidrag fra Aurora Aksnes som har laget sangen ‘Stjernestøv’. Hun er en meget særegen, ung sanger som passer som fot i hose inn i denne julekalenderproduksjonen.

Alt i alt er dette en godkjent julekalender som vil glede både barn og voksne i de tusen hjem. Serien føles dog litt mer alvorstung enn Snøfall og Julekongen, men likevel er humoren tilstede i små drag. Stjernestøv låner også litt fra de to forrige NRK-julekalenderne, men det er lov å gjøre og resultatet er blitt veldig tilfredsstillende. Men det mangler det siste lille ekstra, i alle fall i starten, så er det bare å håpe at ting faller mer på plass frem mot jul. Det skal jo noe til å skape en julekalender som holder intensiteten, interessen og spenningen oppe i alle 24 episodene. Serien skal også ha pluss for det fine forholdet mellom foreldrene og hovedpersonen, som skaper ekstra mye varme i serien.

[ Serien er vurdert på de første seks episodene ]

• Stjernestøv