Anmeldelse av The Rental, amerikansk film fra 2020

Grøsser, Thriller Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Uhyggelig og guffen, men litt vel omstendelig

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 09.12.2020]

To kjærestepar finner ut at de har fortjent en helgetur for å slappe av. De bestiller derfor et ledig drømmehus som ligger alene ved sjøen og drar dit med stor iver. Under første kvelden oppstår det en situasjon som legger en demper på resten av turen, men når en av de fire oppdager et kamera i dusjen blir turen raskt noe helt annet enn det de hadde forespeilet seg… Hvem holder øye med dem, og hvorfor?

Dave Franco er skuespillerbroren til mer kjente James Franco som nå har laget sin første langfilm. «The Rental» starter veldig likt mange andre grøssere, hvor man ser et utvalg mennesker (som man blir gradvis mer kjent med) stå ovenfor noe som skal være hyggelig – i dette tilfellet en avkoblende hyttetur – som da blir snudd på hodet når de oppdager at ikke alt er som det skal være. Et slikt premiss er veldig gjenkjennelig for en film i denne sjangeren, og det med å sette forskjellige personligheter i en isolert situasjon kan fint skape situasjoner som blir oppfattet som ekle eller skumle. Når regissørdebutant Franco forsøker å gjøre det hele til en relativt relevant og «jordnær» situasjon, skal nok dette skape enda mer terror i sinnet enn det slasherfilmer eller monsterfilmer klarer å projisere.

Ved å ha få rollefigurer får man god tid til å bli kjent med dem alle, slik at man egentlig kan se hvordan deres historieforløp kommer til å bli. Jeg ble ikke akkurat overrasket over det forløsende forholdet som dukker opp, og heller ikke reaksjonen på dette. Det blir lagt opp til disse situasjonene som en herlig målgivende til en ferdigscoret ball i profesjonell fotball, og jeg synes faktisk også at avslutningen står i stil med det som leder opp til den. Og med et par velkjente skuespillere som Dan Stevens («The Guest» og «The Beauty and the Beast») og Alison Brie («Mad Men» og «Community») så blir relasjoner naturlig formidlet gjennom tyngde som skuespillerne innehar. For meg var både Jeremy Allen White («Shameless») og Sheila Vand («A Girl Walks Home Alone at Night» og «Snowpiercer») nye bekjentskap, men de passer utrolig godt til sine roller. Sammen skaper alle fire en god dynamikk som gjør at historien har flere punkter hvor jeg koser meg over kammerspillet som oppstår. Jeg har derimot et lite ankepunkt med denne delen av filmen, og det er at det brukes litt for mye tid på forholdet mellom disse fire skuespillernes rollefigurer. Det er etterlatt lite tid til det som skal skremme oss, og det gjør at det som oppstår som et hinder for dem alle blir litt platt.

«The Rental» er til tider litt treg med oppbyggingen sin, men det som skjer mot slutten er egentlig en grei pay-off for de som liker filmer med begge bena plantet godt i grøssersjangeren. Filmen er god på å snike seg inn under huden og gjør at den går mer inn på psykisk terror enn pur visuell terror. Den er likevel ikke så god at jeg ender opp med å hungre etter et gjensyn. Den er helt OK og jeg gleder meg til å se Dave Franco gjøre flere langfilmer i fremtiden. Denne filmen er i hvert fall en god søknad til å få gjort regi på flere filmer. Terningkast 4.

- Deilig voksen snikethriller med psycho-brodd!

• The Rental
  • Rollingstone.com