Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker cookies med Google analytics for å ha statistikk over bruk av filmfront.no. Med å fortsette å bruke filmfront.no godtar du bruk av cookies.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Baneheia - kampen om sannheten, norsk tv-serie fra 2021

Dokumentar Spilletid: 45 minutter

Omtalespalte: Streaming

Filmfront forsøker å gi deg overblikk i det enorme streaming-tilbudet. Filmfront anmelder stort og smått av det som kommer av filmer og TV-serier på streaming.
Les flere spalteomtaler: Streaming
Underspalter:
- Dokumentarfilm - Les flere.

Sterkt og informativt om Baneheia-saken

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 16.01.2021]

Over 6 episoder følger vi involverte og pårørende fra en av norgeshistoriens mest kjente og omfattende drapssaker, i Baneheiadrapene. Sommeren 2000 ble to unge jenter funnet drept i Baneheia i Kristiansand, og i ettertid ble to lokale unge menn dømt og fengslet. Igjennom denne dokumentaren fokuseres det særlig på spørsmål vedrørende sakens gang, politiets og rettssystemets arbeid, samt mulighetene for den ene dømtes uskyld, basert på den faktiske saksgangen.

Annonse:

De fleste som er oppvokst før 90-tallet husker Baneheia-saken, en særs stygg voldtekts- og drapssak. De to jentene ble offer for det som den dag i dag fremstår som usikkert var én eller to gjerningsmenn. I følge rettsdommen var det Jan Helge Andersen og Viggo Kristiansen som sto bak ugjerningene, men flere elementer i saken forsøker her å påvise at sistnevnte Kristiansen ble dømt uten konkrete bevis. 

Det er særlig politiets og sakens påståtte DNA-spor som skal være ugyldige som direkte bevis, samt mobilmastdekningen av Kristiansens mobilbruk på drapstidspunktet, som er stridens kjerne. I følge enkelte advokater, forsvarere, journalister og andre involverte i dokumentaren, er Kristiansen dømt på ugyldig grunnlag her. På hans vegne er saken begjært gjenopptatt mange ganger, senest nå i høst. Man venter nå, per skrivende stund, på at Gjenopptakelseskommisjonen skal komme med sin avgjørelse i slutten av januar, om hvorvidt saken skal tas opp igjen, og eventuelt om Kristiansen slik er dømt på ugyldig og utilstrekkelig grunnlag. 

Som sak og mysterium fenger raskt Baneheia-saken sterkt. For det første er dette en særs stygg sak og en riktig så uvanlig en. Det er sjeldent at to barn blir funnet drept slik, samtidig, spesielt ikke her til lands. Sakens grelle natur, dens enorme påfølgende mediefokus, og den etter hvert tvilsomme dommen, er noen av hovedelementene som har gjort den til en av de mest profilerte sakene i norgeshistorien. 

Dokumentarens fylde, alle de involverte, og bruk av et bredt saksarkiv er med på å skape en serie som både føles grundig, fascinerende og egentlig ganske så balansert, selv om de aller fleste fra de dømtes og dreptes side ikke har villet delta her. Verken fra tidligere politiansatte, ofrenes pårørende, eller andre sakkyndige er stort sett med, mens det på den andre siden er mange journalister som dekket saken, samt advokater og forsvarere som er med.

Det kan slik være fristende å se på serien som en stor bit av Kristiansens agenda rundt det å få saken annullert. Likevel føles aldri serien manipulativ, ensporet eller kjip rundt dette. Man klarer eksempelvis meget godt å legge frem sakens og bakgrunnens kjerne, samt skape et godt bilde på hvordan særlig media håndterte den i sin tid. Ja selv journalister fra VG og Dagbladet kommer med lærdom rundt sin egen håndtering av saken, noe som vitner om at man kanskje har lært og utviklet seg de siste årene.

På den annen side viser også Baneheia-saken og denne dokumentaren noe annet ganske så klart. Norge var ikke vant med, ei heller på mange måter forberedt, på en slik sak. På denne måten skildrer serien et Norge som, kanskje særlig fra politiets side, hadde store problemer med å håndtere alt i fra etterforskningsfaser og mengde, hvordan forstå, håndtere og tolke DNA som teknologi, hvordan håndtere media, og videre måten de har opptrådt i årene i ettertid. Her ringer det flere kjente bjeller, dessverre.

Slik også nylige dokumentarer om Birgitte Tengs-saken, Marianne-saken, og Therese-saken har påvist og skildret, var også Baneheia-saken eksempel på både dårlig, rotete og til slutt i verste fall skandaløs håndtering på flere plan. Enten Viggo Kristiansen er og var skyldig eller ei, får serien godt frem de store problemene rundt politiet og rettssystemets avveielser og dom.

En annen ting som styrker serien kvalitetsmessig, er noen av familien Kristiansens deltakelse, i form av faren og broren til Viggo Kristiansen. De gir ansikt til menneskene som står bak, ved siden av og i direkte relasjon til hovedpersonene, og når de to også fremstår som særdeles oppegående, reflekterte og likandes menn, tilføres en ekstra sårhet rundt hva en slik sak gjør med pårørende og ufrivillig involverte.

Samtidig blir man som seer sittende og lure på hvordan Viggo selv kunne være og/eller bli såpass problematisk som han påviselig ble og var i oppveksten. Hvis han kom fra denne flotte familien, hvorfor ble han da såpass annerledes, osv? Slike spørsmål får vi ikke svar på, noe som forsåvidt er vanlig å droppe i dokumentarer som dette, trolig mye grunnet tid, saksfokus og retten til privatbeskyttelse for den eller de aktuelle familiene. 

Baneheia er, som det ofte føles, litt vel lang med sine 6 episoder og har dette lille repetisjonsproblemet som ofte oppstår når man drar ting litt ut. Hvorvidt man selv blir så mye mer klok på sannheten i denne saken er forøvrig en annen ting. At saken likevel unektelig har flere svært problematiske sider ved seg, klarer serien utvilstomt å påvise med stor overbevisning, så gjenstår det å se hva dette kan føre til i realiteten rundt denne saken. Som dokumentar og norsk 'true crime' er uansett Baneheia medrivende, opprørende og fascinerende.

(Baneheia - kampen om sannheten kan streames på Discovery+ (tidligere Dplay))


Diskusjon

Les mer om tv-serien
Gjennomsnittskarakter:
(4,6 av 6 - 15 stemmer)

Kritikker i media

  • Baneheia - kampen om sannheten
  • Dagbladet
  • Aftenposten
  • Verdens Gang
  • Adressavisen

Land:

Norge

Språk:

Norsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2021 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.