Anmeldelse av Days of Heaven, amerikansk film fra 1978

Drama Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 16 år

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

Klassisk trekantdrama med engasjerende plott

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.01.2021]

I 1916, slår arbeideren Bill ned og dreper en sjef i stålverket der han jobber. Han flykter til Texas Panhandle med kjæresten Abby og lillesøsteren Linda. Bill og Abby later som om de er søsken for å forhindre sladder. De tre ansettes som en del av en stor gruppe sesongarbeidere hos en rik, sjenert bonde. Bill hører at legen forteller til bonden at han bare har har et år igjen å leve. Etter at bonden blir forelsket i Abby, oppfordrer Bill henne til å gifte seg med ham, slik at de kan arve pengene hans etter at han dør.

Ekteskapet finner sted og Bill blir igjen på gården som Abbys ‘bror’. Men noen mistenker planen deres, og samtidig er bondens helse uventet stabil. Til slutt oppdager bonden Bills sanne forhold til Abby, samtidig som Abby begynt å bli forelsket i mannen sin. Dette skaper litt av et trekantdrama...

Trekantdrama der et kjærestepar er ute etter å svindle til seg penger, og så går ikke planen så bra. Det skaper mildt sagt mange frustrerende situasjoner der de blir mer og mer desperat og til og med tar en del unødig risiko for å få tak i større verdier. Problemene oppstår først når den syke rike mannen ikke blir verre. Det egger opp stemningen en del og man øyner at dette kan ta ville veier etter hvert som problemer tordner seg opp i horisonten. Det blir også litt av noen scener når den rike mannen oppdager at hans kone står i med det han tror er sin bror.

Filmen er regissert av mesterregissøren Terrence Malick, som har regissert filmer i over 5 tiår med 20 års pause der, som er en bragd få har klart etter ham, å komme tilbake etter så lang tid. Og filmen han kom tilbake med var mesterverket, The Thin Red Line fra 1998. Days of Heaven er fra 1978, som betyr at det var det året han tok pause, og dette er nok en toppfilm som gjør sine saker nærmest til perfeksjonen og er et topp drama for sin tid, som til og med virker nyere enn fra 1970-tallet i bildet og utformingen.

Filmen er meget kunstnerisk sydd sammen. Både bildet og dialogen spiller på lag. Vi får mange vakre bildekomposisjoner av høsting av kornet og klipping mellom sekvenser og gode overganger som gir mye tilbake til filmen. Det er også en del fokus på diverse dyr i bildet og gjennom fortellingen, selv om det ikke er så alt for mye. Musikken er også svært fengende på en lett og ledig måte som skaper en flott atmosfære for det episke dramaet i bunn. I rollene får du Richard Gere, Sam Shepard og Brooke Adams.

Filmen er både eksepsjonelt godt laget med en meget medrivende historie som i tillegg til å gjøre omtrent alt riktig reint filmteknisk, så er dette også meget underholdende i tillegg, og du føler du har vært vitne til en film som tar deg med ut på en reise du aldri vil skal ta slutt, fordi filmen gir deg så mye av det lille ekstra. Vi får en film om kjærlighet. Alt er bra troverdig lagt opp, uten for mye klisjeer og du får presentert en film som det virkelig svinger av og en troverdig rammehistorie som føles engasjerende å følge. Det er en masse små innslag i handlingen som liver opp inntrykket og gir små kunstpauser i hele filmfortellingen.

Dette er en meget spesiell film og er skapt som et mesterlig drama. Slutten er også ganske klassisk og skaper en god ramme rundt det hele. Det gjør dette til en film jeg tror mange filminteresserte og samt kvinner vil like å se, selv om dette ikke er en film som er av den mest romantiske sorten, men heller mer klassisk i utformingen. Så er jo også Terrence Malick en veldig kvalitetsbevisst og kunstnerisk regissør, som gjør filmen en god del bedre, selv om den egentlig er laget på et relativt lavt budsjett, men så krever ikke en dramafilm de største midlene heller da. Men jevnt over en toppfilm dette som føles nytes som ekte krem i den varme sjokoladekoppen.

- Voyage of Time - En og en halv time i total harmoni for kropp og sjel
- Knight of Cups - Avbalansert kunstnerisk drama om Hollywoodtomhet
- The Tree of Life - Gigantisk om livet og vår eksistens
- Den Tynne Røde Linjen - Sterk og annerledes andre verdenskrig-skildring
- Badlands - Morderkjekken og hun som bare ble med på leken...

• Days of Heaven
  • Dvdtalk.com
  • Kansas City Kansan
  • Northwest Herald (Crystal Lake)
  • Star-Democrat
  • Larsenonfilm.com