Anmeldelse av De hemmelige opptakene av Peter Madsen (De hemmelige optagelser med Peter Madsen), dansk dokumentar fra 2020

Dokumentar Spilletid: 114 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Streaming - Les flere.

"Sjokkdokumentaren" om sjokkdrapet i København provoserer

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.01.2021]

Den danske journalisten Kristian Linnemann fikk i fjor anledningen til å telefonintervjue drapsdømte Peter Madsen i det som ble til over 20 timer med opptak. Under opptakene innrømmer til slutt Madsen selve drapet på den svenske journalisten Kim Wall, noe han aldri gjorde under rettssaken hvor han likevel ble dømt.

Det er sjeldent vi her i Norden får noe som kan omtales som en berettiget “sjokkdokumentar”, men denne Discovery Networks og Dplay-produserte dokumentaren ble i høst både svært omtalt og kritisert. Den særs oppsiktsvekkende saken om drapet på Wall mangler da også sidestykke i Skandinavisk krimhistorie.

I sin hjemmelagede ubåt skal den danske gründeren og oppfinneren Peter Madsen ha fått med den svenske journalisten Kim Wall med på tur i ubåten for så å ha drept henne, partert kroppen og dumpet levningene i havet utenfor København. I ettertid slo retten fast at Madsen utførte et sadistisk sexmotivert drap, noe også denne dokumentaren forsterker inntrykket av.

I disse fem korte episodene lar journalist Linnemann en tidligere drapsetterforsker og en psykolog få høre på opptakene med Madsen, hvor disse to underveis kommenterer den drapsdømtes ord og beskrivelser. Vi møter også på en journalist, samt Madsens tidligere kjæreste som måtte flykte for å unngå hans påståtte ekstreme tilnærminger.

Som dokumentar oppleves denne unektelig som både litt utspekulert, enkel, og tidvis mangelfull på flere måter. Den er oppsiktsvekkende og særegen i seg selv, mest grunnet disse samtalene som Linnemann altså først ikke sa at han gjorde opptak av, men videre også fordi det kommer frem nye og groteske ting rundt både Madsen og drapet i ubåten.

Betegnelsen “sjokkdokumentar” er med rette slik treffende. Foruten at det er svært sjeldent å få servert slike dokumentarer fra Norden og vår del av verden, er det på samme tid fascinerende at en så utpreget psykopat som Madsen nå en gang faktisk finnes, i vårt naboland. Der hvor amerikanere og andre land nærmest daglig får slike sjokkerende saker i fanget, nei der er vi heldigvis godt skånet for slikt i vår del av verden. Ubåt-saken blir slik desto mer fascinerende i all sin gruoppvekkende sannhet. At psykopater også finnes hos oss, er utvilsomt noe man ikke nødvendigvis trenger å gjemme bort, og slik får også denne tidvis tvilsomme produksjonen sin styrke og verdi i kraft av å være såpass unik i stil, form og innhold.

En slik dokumentar, inkludert fokuset som gjerningsmannen får, vil for noen alltid kunne oppleves som problematisk. Spesielt er det litt vanskelig å svelge at Madsen selv har gitt samtykke til at dette kommer ut i en dokumentar, for slik å være en del av det han tydeligvis elsker - oppmerksomhet og narsissistisk egeneksponering. Utover dette må undertegnede likevel si seg enig i noe av hva psykologen her sier underveis, nemlig at det er også viktig å lære psykopater å kjenne slik som her, blant annet for å forstå og gjenkjenne hverdagsnarsissisme og psykopati i blant oss. Om serien slik bare kan hjelpe ét menneske ut av et vondt og destruktivt forhold, ja så kan dette i seg selv være bra.

Vi er også godt vandt med true-crime serier om amerikanske seriemordere og liknende, og selv om denne saken er langt nærmere oss, er det mange gode argumenter for at slike dokumentarer også skal lages og være tilgjengelige. I fjor kom også tv-serien Etterforskningen (kan strømmes på Viaplay), om denne oppsiktsvekkende saken, en serie som befinner seg ganske langt i motsatt retning, med sin respektfulle, lavmælte og mer saklige tilnærming til drapssaken. Der ble verken Madsen eller offeret Wall vist med bilder eller skuespillere, og seriens voksne tilnærming og fokus på den kompliserte etterforskningen gjorde den både svært god og solid.

I den helt andre retningen finner vi da altså disse opptakene, som vel strengt tatt heller ikke er hemmelige, all den tid Madsen selv fikk vite om dem og altså skal ha godkjent dem etter hvert. Likevel er det unektelig fascinerende å høre en så til de grader åpenlys psykopat snakke og dele sine ord, samtidig som vi igjennom psykologen og etterforskeren blir justert inn i hva Madsens manipulerende ord og mentalitet egentlig kan tolkes som i utsagn og “bekjennelser”.

Slik blir dokumentaren interessant og svært nakent ærlig i seg selv, enten man liker eller misliker denne råheten og nærheten den gir til en psykopat. Når dette er sagt, blir den samtidig også veldig avstumpet og vi aner ikke hva som eventuelt er utelatt eller tatt med, og journalist Linnemann har vel strengt tatt også tråkket over noen etiske grenser ved å først ikke opplyse Madsen om at det ble gjort opptak. At sistnevnte likevel til slutt gikk med på å la opptakene brukes, kan slik tilskrives hans narsissistiske eksponeringsbehov, mer enn Linnemann og Cos gode dokumentargrep og håndtering. Dette både irriterer og provoserer litt, som om man har forsøkt å utnytte kanskje Danmarks verste og mest kjente drapsmann i moderne tid.

De hemmelige opptakene med Peter Madsen er med andre ord noe for spesielt interesserte med sin både oppsiktsvekkende sjeldne råe nakenhet og nærhet. Å høre om det som foregikk nedi den ubåten sommeren 2017, er som tatt ut av en skrekkfilm av verste sort og vil for mange oppleves som svært støtende og sterkt.

(De hemmelige opptakene med Peter Madsen kan streames på Discovery+)

(Foto/Copyright: Discovery+/Discovery Networks)

Les mer om dokumentaren