Anmeldelse av Børning 3, norsk film fra 2020

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Børning goes global

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 27.01.2021]

Etter at kritikere stort har vist misnøye, mens publikum har lagt sin elsk på de to første Børning-filmene, måtte det nesten bli en tredje film. Og denne gangen har de forsøkt å ta filmserien til det store utland (i større grad enn over Russland-grensen i forrige film) for å bryne seg på den infamøse Nürburgring-banen i Tyskland. Dessverre er hovedfokuset på reisen frem til banen i stedet for å vie mest mulig tid til løpet på banen. Sånt blir det ikke svidd gummi av.

Etter noen ville bilturer på kryss og tvers av Norges grenser skal Roy Gundersen (Anders Baasmo Christiansen) slå seg til ro. På vei opp Trollstigen skal han komme først for å ta med bruden sin, Sylvia (Kathrine Thorborg Johansen) hjem, men noen vil det annerledes. Sylvias gamle flamme, Robyn (Alexandra Maria Lara), kommer først frem og skaper uro i det kommende bryllupet. Nå må Roy nok en gang ut på veien for å komme seg til et løp i Tyskland om han ønsker at bryllupet skal gjennomføres.

Det er bare å få det unna med en gang. Jeg er IKKE fan av de to første Børning-filmene. Snarere tvert imot. Jeg synes at begge de to første filmene var svake forsøk på å kopiere den gode bilfilmen vi så godt kjenner fra Hollywood, og jeg gikk inn med lave forventninger til «Børning 3». Det er faktisk ikke så veldig mye bedre denne gang, men selv om de har valgt å la historien rulle på veien ned mot Tyskland og heller sette bilmoroa på tomgang, så er jeg faktisk svakest for denne tredje filmen. Den komikken som ikke funket stort hos de andre filmene, har fått bånd på seg og gjør filmen bedre ved å tone dette ned.

Jeg hadde ingen anelse om at det denne bilfilm-serien trengte var å roe ned på komikken og på selve billøpene. Joda, det er litt skuffende at det ikke brummer ekstra mye når man ser en film som generelt sett skal handle om biler og billøp, men det er befriende at det som ikke funket så veldig stort hos de andre filmene blir nedprioritert til fordel for en enkel film om liv, forhold, kjærlighet, vilje og en liten dose kaos. Man må selvfølgelig svelge en grei flokk med kameler ved å se på hvordan filmens historie faktisk blir til og hvor lite voksne de to som skal gifte seg faktisk oppfører seg ved Trollstigens slutt som får en katalysator-effekt for historien, men pytt-pytt. Det finnes filmer som har like troverdig opphav og likevel ender opp med opp å bli særdeles underholdende. Og det er vel ingen som beskylder Børning-filmene for å tenke historie, gode rollefigurer eller andre store kvalitetsstempel. «Børning 3» er til for bilentusiasten og det merkes – selv om man kanskje merker det i litt mindre grad i denne tredje runden.

Det generelle norske kino- og filmpublikum har likt alle de tre filmene som regissør Hallvard Bræin har stått bak, og jeg ser jo appellen som er i disse filmene. Det er flere kjente fjes (som Sven Nordin, Otto Jespersen, Anders Baasmo Christiansen og Henrik Mestad) som folk lett kan like i rollefigurene de viser frem i denne trilogien, og det urnorske landskapet blandet med raske biler er også noe som folk flest kan kose seg med. For min del er det faktisk den beste filmen av de tre, og selv om jeg ikke storkoser meg er det en film som man lett kan la fare på TV-skjermen når den først står på. Tull, fjas og raske biler gjør seg fortjent til en meget snill treer på terningen.

- Børning 2 - On Ice - Variert og morsom oppfølger
- Børning - Godt nivå på norsk svidd gummi

- Børning 2 - On Ice - Variert og morsom oppfølger
- Børning - Godt nivå på norsk svidd gummi
- Giganten - Vakker skildring av en stor personlighet

- Mer bilmoro nedover kontinentet.

• Børning 3
  • Filmfrosk (Youtube)
  • TV2
  • Barnevakten.no
  • Jump-cut.no
  • Skont Productions (Youtube)
  • Readysteadycut.com
  • Klassekampen

Tysk, Norsk

«Tre Nøtter til Askepott»

«Gutten som ble julenissen»

«The Harder They Fall»

«Venom: Let there be carnage»

«The Boy Behind the Door»

«Those Who Wish Me Dead»

«House of Gucci»