Anmeldelse av Kunstneren og tyven, norsk dokumentar fra 2020

Dokumentar Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 9 år

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Dokumentarfilm - Les flere.
- Norsk film - Les flere.

Et usedvanlig kunstprosjekt som varmer langt inn i sjelen.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 14.02.2021]

Etter at et tyveri av to malerier ved Galleri Nobel i Oslo finner sted, bestemmer kunstneren bak bildene i Barbora Kysilkova å kontakte tyven. Dette blir det første møtet mellom henne og han som tok maleriene, og en start på et sjeldent vennskap.

Filmen starter rett på sak. Vi får se overvåkningsbilder fra tyveriet, hvor to hettekledde menn tar med seg to av Kysilkovas mest kjære malerier og forsvinner. Det går dog ikke lange tiden før tyvene blir tatt, og det er iløpet av rettsakens gang at Barbora tar kontakt med den ene av dem, Karl-Bertil Nordland. Når hun så inviterer ham hjem til sitt atelier for å male ham, er dette starten på et noe uvanlig vennskap.

Regissør Benjamin Ree er kanskje mest kjent for sitt portrett av sjakkmester Magnus Carlsen i Magnus fra 2016. Med denne nærmest oppsiktsvekkende kunsttyverihistorien, blir vi vitne til to mennesker som viser seg å være så veldig mye mer enn man først kanskje fordømmende tror. Kunstneren og Tyven blir slik et portrett som skal vise seg å romme svært mye.

Filmen er et samarbeidsprosjekt mellom VGTV og Medieoperatørene og hvor regissør Benjamin Ree også jobber for førstnevnte. Med over tre års innspillingsløp og 300 timers råmateriale, er filmen blitt en særs sterk opplevelse, både opplevelsesmessig og som særegen dokumentar.

Noe av det man står igjen med etter filmen, er hvor utrolig flersidig menneskelig den er. Karl-Bertil skal vises seg å være en kar med både humor, hjertevarme, solide ferdigheter og kunnskaper. Han er flink til å se mennesker, inkludert Barbora selv, og hadde det bare ikke vært fordi han sliter med rusavhengighet grunnet en vond oppvekst, ja så kunne han kanskje blitt noe stort.

Barbora på sin side bærer også på en vond fortid fra et voldelig forhold. Etter å ha rømt fra dette og Berlin, til Oslo med sin nye kjæreste Øystein, er hun nå etablert som kunstner i hovedstaden.

Kanskje er det visse likheter mellom henne og Karl-Bertil som også skaper drivkraften og tiltrekningen dem imellom. Det er som om de forstår hverandre bedre enn man kanskje først skulle tro. Igjennom møtene dem imellom, samt store forandringer og vendinger i historien, blir deres reise både oppslukende fascinerende og emosjonell, spennende og uforutsigbar.

Som kunstner ser Barbora mennesket bak Karl-Bertils røffe ytre. Hun klarer å mane frem det gode i ham, samtidig som hun maler ham mangfoldige ganger, og hennes særegne stil treffer også noe i ham tilbake. Som seer møter man seg selv også i døra mange ganger her. Ens egne fordommer som man eventuelt måtte ha mot både kunstnersjeler eller narkomane, blir virkelig utfordret på en makeløst ærlig og sterk måte her.

Kunstneren og Tyven klarer å minne oss på at vi alle er mennesker, selv om enkelte kan provosere og oppleves forkastelige i sine konkrete handlinger. Det er en historie om forståelse, nestekjærlighet, tilgivelse og varme, ja rett og slett noe av det mest menneskelige du kan se på film. Den har vunnet pris på Sundance, Amanda-pris og er shortlistet til Oscar for beste dokumentar. Et usedvanlig kunstprosjekt som vil huskes lenge og med en slutt som varmer langt inn i sjelen!

(Foto/Copyright: Medieoperatørene/Euforia/Johannes van der Linden)

(Kunstneren og Tyven kan i skrivende stund kjøpes/leies hos diverse tilbydere på nett/app.)

- Magnus - Sjarmerende og oppslukende om vår O' store sjakkgud

Les mer om dokumentaren