Anmeldelse av 2012, amerikansk film fra 2009

Action, Thriller, Eventyr, Katastrofefilm Spilletid: 158 minutter

2012 - Trailer 19.06.2009

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Er det flottere å se verden gå under i 4K-oppløsning?

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 15.02.2021]

Regissør Roland Emmerich er på mange måter katastrofefilmens store frontkjemper med filmer som «The Day After Tomorrow», «Independence Day» og «2012» på CVen sin. Etter min egen smak er dette alle gode underholdningsfilmer, men som likevel mangler noe for å komme opp til høyeste nivå når det gjelder terningkast. Nå som «2012» er blitt 11 år gammel og den nå blir relansert på 4K UHD, er det på tide å ta en ny titt på katastrofefilmen som skulle overgå «The Day After Tomorrow».

Den fraskilte forfatteren Jackson Curtis (John Cusack) tar med barna på en tur til Yellowstone-parken når han får et brutalt møte med tilstanden til kloden vi lever på. Han møter her en dommedagsprofet (spilt av Woody Harrelson) som forklarer at myndighetene undergraver fakta og at verdens ende er nært forestående. I de kommende timene ser Jackson at det er fullt mulig at det var sannhet i dette, noe som forsterkes av at en av hans limousin-kunder er på vei til fly som skal fly til en hemmelig base. Når hele verden settes i bevegelse i et inferno av kaos, har Jackson ett mål for øyet: Han må få sine nærmeste til basen hvor det angivelig er bygget store skip som skal huse en gruppe mennesker ment for å overleve verdens ende…

Jeg er skikkelig glad i en vellaget katastrofefilm, men jeg ser helst at det er noe mer kjøtt på benet enn at det kun dundrer, braker og ser tøft ut. I tillegg føler jeg at jeg kan være snill med filmer som dette, med tanke på at jeg godtar en helt bråte med klisjéer og tafatte løsninger om de sørger for å ha en slags katalysator-effekt på historien. Dette gjør et grunnlag for å like en film som «2012» ganske så godt, men jeg må si at denne filmen er litt vanskeligere å ta inn i varmen. «2012» er et spektakulært skue når den først slenger på alt brenselet sitt, men det er ingen solide knagger å holde seg fast i når det først går unna. Klisjéene blir kanskje i overkant tynnslitte og selv om man kan krysse av på de fleste punktene som «katastrofilmens ABC» kan liste opp, er det ikke helt innertier.

Kanskje er grunnen så enkel at det virker som om John Cusack («High Fidelity» og «Love & Mercy») ikke helt er påskrudd for denne rolleprestasjonen. Han virker litt FOR laidback og blir med det et støyende element i stedet for å drive filmen fremover med tyngde. Ja, til og med Dwayne Johnson i «San Andreas» fungerte bedre enn det Cusack gjør i «2012». Men han er ikke alene. Amanda Peet («Identity» og «The Way Way Back») virker ikke å passe inn i filmen, noe som også gjelder for kroaten Zlatko Buric. Det vies også tid til enkeltstående konflikter som jeg ikke bryr meg spesielt meg om, tap av nære mennesker vies ikke nevneverdig med sorg og litt mange veier skal krysses for at historien skal fungere.

Det er også litt dumt at det ikke vies mer tid til forholdet og maktkampen mellom Chiwetel Ejiofors («12 Years a Slave» og «Doctor Strange») og Oliver Platts («Lake Placid» og «Chef») rollefigurer, da disse to karene har en god kjemi og en fin utvikling (på hver sin måte) gjennom filmens forløp. Hovedproblemet for Roland Emmerich sin del er altså mye valg av fokus. Hadde han rettet fokus mot de som står ut som interessante, og i tillegg klart å erstatte Peet og Cusack med to skuespillere som virkelig hadde lagt hjertet sitt i filmen, tror jeg faktisk at «2012» kunne blitt en skikkelig god katastrofefilm. Dessverre så blir filmen litt for svak, men vinner heldigvis igjen litt ære på en utgivelse som virkelig fikk stereoanlegget til å buldre, og samtidig gi 4K TVen en utfordring den likte å projisere.

- Midway - Under middels om heftig avgjørende krigsslag
- Independence Day 2: Resurgence - Katastrofefilm.
- White House Down - Klisjédynget action uten sidestykke!
- Anonymous - Bor det ikke mer i Shakespeares mystikk enn dette?
- 10,000 B.C. - Klisjemessig steinaldereventyr
- Moon 44 - Emmerick viser Hollywodtakter med denne tyske sci-fi-filmen

- Katastrofefilm med tøffe effekter
- Oppsvulmet gigant
- Stuntman: The Movie!

01.11.2010 sier Grotlo94: Takk, fikset det nå! :)
31.10.2010 sier Pål Frostad: Det er popcornmannen Roland Emmerich du snakker om. Bare det at man noen ganger setter popcornet i halsen av hans filmer. Men Armageddon er regissert av en helt annen herremann nemlig Michael Bay. Min favoritt blant Emmerichs filmer er helt klart Independence Day (som også kan sees på som en katastrofefilm) jeg var så heldig å se på kino som 16-åring, stor kinoopplevelse for en ung kar å se aliens innta jorden med slike banebrytende effekter. 2012 var jo litt artig, men jeg jeg har ikke helt den store fascinasjonen av den filmen og så var den litt for lang og slutten trakk en del ned. Markedsføringen før 2012 ville jo ha det til at det skulle være en realitet, men det kan bare være barn og fulle folk som blir lurt av noe slikt ;)
27.03.2010 sier Aylar Von Kuklinski: Syns ikke denne filmen var noe skuffende i hele tatt, heller tvert imot: Denne filmen har faktisk blitt min nye favorittfilm! :) EN STERK, STERK 6ER! :)
26.03.2010 sier Pål Frostad: Jeg liker katastrofefilmer og tror denne filmen kommer til å falle i smak for min del. Man må nesten ta filmen for hva den forsøker å være. Storslått effektfilm som forsøker på beste måte å underholde. Dette gleder jeg meg til å se, og håper å ikke bli skuffet :)
26.03.2010 sier dreamrocker: Spektakulær film med masse kule effekter som og er bra laget. Gøy film som trengs av og til for å bare se hvor langt dataanimasjon og effektmakeri kan gå. Ok at ikke historien er så bra, litt lite gjort ut av den og litt standard, men hva så.........
26.03.2010 sier Andreas Strømmen: Skuffende film, igrunn.. innholdet kunne vært så mye bedre.
15.07.2009 sier Soli76: Eg gleder meg også til denne filmen kommer på kino og ut på truligt på DVD!
15.07.2009 sier Pål Frostad: Håper dette blir en film av Independence Days kaliber.
15.07.2009 sier Andreas Strømmen: Gleder meg SÅ til denne filmen kommer!

• 2012
  • StudVest
  • Kristenfilm.com
  • Øslandsposten
  • Oppland Arbeiderblad

Centropolis Entertainment, Sony Pictures Entertainment (SPE)