Anmeldelse av Your Honor - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2020

Kriminal, Drama, Thriller

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Your Honor - Sesong 1: Bryan Cranston glitrer!

[Skrevet av: Ingmar Forsberg, Dato: 16.02.2021]

Dommeren Micheal (Bryan Cranston) står overfor moralske dilemmaer når sønnen hans Adam kjører på og dreper sønnen til overhodet til den beryktede mafiafamilien Baxter. En sjokkskadet Adam forlater åstedet, og Micheal trer inn i en verden av gjengmiljø, løgn og brutalitet i et forsøk på å skjule sporene hans.

Jeg får assosiasjoner til en viss serie når jeg ser Bryan Cranston gå fra god familiefar til kald og kalkulerende kriminell for å sikre seg og sin familie. Cranston er uten tvil på hjemmebane i Your Honor, her får han nok en gang briljere i rollen som antihelt der desperasjonen og løgnene til de grader tar overhånd.

Micheal går imot egne etiske prinsipper som rettskaffen dommer, og i hans posisjon er det vanskelig å holde løgnene i sjakk. Han vekker ambivalensen hos seeren slik som en god antihelt skal – den kaldblodige egoismen gjør han frastøtende, men Cranstons helt unike utstråling og karisma vekker en empati som gjør at jeg heier på han allikevel.

Sterke skuespillerprestasjoner med Breaking Bad-stjernen i spissen kan imidlertid ikke redde en litt i overkant konstruert historie med såpete tilfeldigheter og klisjepreget manus. Serien etablerer i sine første episoder en pirrende intensitet og interessante fortellergrep som vekker nysgjerrigheten, men mister litt taket underveis.

Mørk karakterutvikling og effektive cliffhangere gjorde likevel at uken mellom hver av de 10 episodene ble litt for lang.

Serien introduserer oss for mange forskjellige bikarakterer og miljøer som legger til rette for et interessant dypdykk i subkulterene i New Orleans. Korrupte politimenn og borgermestere, mafia og gjengintriger utgjør alle sin del av historien, men visse aspekter lider av at de blir i overkant karikerte og en smule intetsigende.

Mafiaoverhodet Jimmy Baxter tilfører en tidvis uggen spenning i det han tar opp jakten på sønnens morder. Men også han lider av at mafiaboss-karikaturen blir for fremtredende, og han har en konstant surmuling som grenser til overspilling. Han forblir generisk mafiaboss nummer ørten.

En svært uforventet, men lite tilfredsstillende slutt gjør at jeg håper på en sesong 2. Her er det fremdeles mange løse tråder i luften!

• Your Honor
  • Sioux City Journal