Anmeldelse av Alien, engelsk (britisk) film fra 1979

Thriller, Sci-Fi, Monster-film, Grøsser Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 18 år

Pulserende sci-fi-klassiker

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.09.2009]

Ombord på romskipet Nostromo mottar besetningen et nødanrop fra en øde planet. De bestemmer seg for å komme til unnsetning og oppdager samtidig en helt ny organisme som ikke er så harmløs som den ser ut til med første øyekast. Etterhvert befinner de seg i livsfare alle som en når villdyret viser sin verste side...

Vi befinner oss i verdensrommet ombord på romskipet Nostromo. Etter å ha mottatt et nødrop, undersøkes saken nærmere med å sende ut et mindre romskip. De oppdager da et nytt romskip der besetningen ser ut til å være døde. Når de undersøker nærmere, finner de noen rare egg ombord med levende vesener i. Ett av disse eggene borer seg inn i hjelmen til besetningsmedlemmet Kane.

Stikk i strid med alle regler blir Kane brakt tilbake til romskipet. Der settes det straks igang tiltak for å undersøke om en kan redde den uheldige astronauten. Forskerne begynner straks å gjøre forsøk på denne nye organismen som sitter fast på hodet til Kane. Men de kan ikke skjære i den da blodet er sterkt etsende. En tid senere er skapningen borte fra Kanes hode. Hva er skjedd og hvor er det blitt av den? Besetningsmedlemmene vet ikke noe om den fryktelige tiden de har i vente...

Hovedrollen blir spilt av Sigourney Weaver og hun gjør en flott rolle i tolkningen av besetningsmedlemmet Ripley. Det er ingen smågutter hun har med på laget. Ian Holm er i ettertid blitt velkjent i rollen som Bilbo i Ringenes Herre-filmene. John Hurt husker vi fra filmer som 'Hellboy', 'V for Vendetta' og 'Indiana Jones og Krystallskallens rike'. Tom Skerritt kjenner vi fra TV2-serien Sheriffen og har også hatt en rekke mindre roller i filmer siden Alien. Harry Dean Stanton er skuespilleren fra blant annet Den Grønne Mil og Kellys Helter. Det setter også farge på filmen å ha med Yaphet Kotto som har figurert i filmer som 'James Bond - Å Leve og la dø' og 'The Running Man'. Weaver er ikke alene om å være kvinne ombord. Veronica Cartwright er også med og har hatt en gode del mindre roller på film siden den gang.

Ridley Scott seilte med denne filmen opp til å bli en av verdens mest interessante regissører. I ettertid har vi fått stifte bekjentskap med hans mange gode forsøk på å lage underholdning av ypperste klasse. Man kan nevne i fleng som: 'Blade Runner', 'Thelma & Louise', 'Gladiatoren', 'Kingdom of Heaven' og 'American Gangster'. Fotoet i Alien er også mesterlig utført. Man får en god veksling mellom en rekke teknikker for å skyve filmen i den retning man ønsker til en hver tid. Man får presentert ting fra en mengde forskjellige vinkler og perspektiver og alt er fantastisk kontrollert av Ridley Scott selv. Effektene er svært gode for sin til og scenografien er mesterlig utført med sin imponerende design i både metallisk og organisk stil.

Romvesenet er noe av det tøffeste monsteret i filmhistorien og det hele er så stilig og grøssende bra at man nesten ikke kan tenke seg bedre. Man liker også godt romvesenets forskjellige stadier her og alt er sømløst integrert i filmen. Nesten alt ser jo upåklagelig ut selv etter dagens standard. Man har valgt å gå for smarte løsninger for å bygge opp intrikate illusjoner. Man får med andre ord veldig mye ut av det man har valgt å presentere. Også musikken utmerker seg og er med på å skape den ulidelige spenningen og hjelper fram gåsehudstemningen underveis. Scott er også mannen som i 2012 kom med en ny Alien-film som bygger på hva som skjedde før denne filmen. Om hans nye prosjekt blir like stødig servert som denne filmen gjenstår jo å se med egne øyne, men når Ridley Scott kommer med nye filmer så sitter ihvertfall jeg parat til å suge til meg underholdningen han presterer.

Vi blir her introdusert for en genial film med et helt særegent uttrykk for sin tid. Alt er veldig velgjort. Noe som gjør at filmen selv i dag over 30 år senere framstår som en veldig interessant film å se. Den innehar en veldig sterk kvinnerolle og det var et modig valg for sin tid, og det gjør filmen bare enda bedre fordi den får særpreg. Det er nok menn innenfor tøffingene, kvinnene bør også få sin plass. Når man ser filmen opplever man først en veldig fin mystikk om hva som skjer og under undersøkelsen av den nye livsformen, for så å gå over i en nervepirrende elektrisk stemning der man ikke vet helt hvordan det hele skal ende. Det som er bra er at man føler man oppdager ting sammen med besetningen. Man vet til en hver tid bare like mye som hver og en av besetningen om dette utenomjordiske vesenet. Dette er en film som er helt obligatorisk innenfor Sci-fi sjangeren og egentlig god nok til å være en film man virkelig bør se innenfor alle sjangere.

Dette er en film som virkelig gjør inntrykk på deg. Første gang jeg oppdaget denne filmen synes jeg den var både underholdende, spennende og skremmende på samme tid. Det er noe over hvordan filmen utvikler seg. Filmen begynner interessant og forsiktig og bygger seg sakte men sikkert opp mot å bli noe av det mest pulserende man har opplevd for sin tid. Det er også interessante problemstillinger man mannskapet blir stilt overfor med en ny livsform og hvilke hensyn man må ta til resten av besetningsmedlemmene etter hvert for å holde situasjonen under kontroll. Man får seg også en del overraskelser underveis når ikke alle er den de gir seg ut for å være. Slutten er også svært stødig utført og man sitter igjen med inntrykket av å ha sett en nærmest perfekt film for sin tid og virkelig en klassiker for all tid. Man får med andre ord presentert noe som virkelig varmer et sci-fi hjerte stort.

- Alien: Covenant - Gjennomarbeidet og spennende Alien-comeback!
- Prometheus - Solid sci-fi som varmer hjertet, men ikke helt Ridley Scotts beste
- Aliens vs. Predator: Requiem - Romvesen har krig på jorden enda en gang
- AVP - Alien Vs. Predator - Actionpreget versusfilm om ikoniske romvesen
- Alien - Oppstandelsen - Special edition er fint severdig
- Alien 3 - En enklere monstergrøsser
- Aliens - Noe av det ypperste innenfor sci-fi

- Alien: Covenant - Gjennomarbeidet og spennende Alien-comeback!
- All the Money in the World - Hva penger kan gjøre med folk...
- The Martian - Passe smart romeventyr med både sjarme og humor
- American Gangster - Gnistrende gangsterdrama
- Kingdom of Heaven - Direktor’s Cut hever filmen flere hakk
- Matchstick Men - God underholdning
- Black Hawk Down - Troverdige og hardslående krigshandlinger
- Gladiatoren - Engasjerende underholdning for alle!
- G.I. Jane - Første kvinne som prøver seg som Navy SEAL
- Thelma & Louise - Vanvittig roadtrip
- Black Rain - Douglas er god som vanlig i en folkelig actionfilm
- Legenden - Eventyrfilm som har sine magiske øyeblikk
- Blade Runner - Gjennomført sci-fi-klassiker!

- En absolutt 6'er
- En av de viktigste sci-fi-filmene i historien!
- Et mesterverk i både gruvekkende skrekk og sitrende sci-fi
- Sci-fi klassikeren er fremdeles glimrende som spenningsfilm
- Sci-fi og skrekk på sitt beste

19.10.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Tor Erik Martinsen sin omtale 'Et mesterverk i både gruvekkende skrekk og sitrende sci-fi': Veldig bra anmeldelse Tor Erik. Digger Alien og elsket din omtale. Si fra hvis du er interessert i å skrive anmeldelser for filmfront. Ta kontakt med meg på mail eller facebook.
15.05.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Sci-fi klassikeren fremdeles glimrende som spenningsfilm': Var veeeeldig i tvil på karakteren, men følte at om man skal velge seg en 'skrekkfilm' så syns jeg "Alien" faller bittelitt utfor betegelsen. Mulig det tross alt var mer direkte skrekkelig i 1979? :)
15.05.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Sci-fi klassikeren fremdeles glimrende som spenningsfilm': Interessant anmeldelse som faktisk tørr å rokke ved en film som står som en klippe i sci-fi-historien og faktisk ennå er blant mine favoritter :)
Også artig å få skrekkvinklingen på anmeldelsen av Alien.
10.03.2014 sier Tore Andre Øyås: TOTALT kongefilm!! :)
18.09.2007 sier kanoner: Jeg vet dette er en klassiker, og at jeg nå kommer til å trakke på noen tær, men jeg har bare et ord om denne filmen: kjedelig.

• Alien
  • 1000misspenthours.com
  • ereviews.dk
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • Blodklubben.no
  • Horrorfanzine.com