Anmeldelse av Tove, finsk film fra 2020

Biografi, Drama Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: Alle år

Fint og sjarmerende om Mummi-mamma

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 19.05.2021]

Den unge kunstneren Tove Jansson er en søkende og eksperimenterende sjel, hvis familie og omgangskrets forventer at hun skal gå inn for å bli billedkunstner. Samtidig har hun et åpent forhold til politikeren Atos Wirtanen, er på ville fester og møter etter hvert på den forførende rikmannsdatteren Vivica Bandler. Når hun faller hodestups for sistnevnte, utvikler hun også sin egen form for kunst i de finurlige og særegne Mummi-figurene og universet.

Portrettet av Tove Jansson er regissert av Zaida Bergroth som kjører en nokså streit stil innenfor biografi og portrettfilmlandskapet. Her er likevel en finfin balanse innenfor klipp, tempo og variasjoner som gjør at Tove aldri blir kjedelig eller for utdragende.

Balansen privatliv og kunstnersjelen Jansson, er videre noe som er fascinerende å følge i denne filmen. Hovedrolleinnehaver Alma Pöysti er forøvrig magisk i sin tilstedeværelse og troverdige stil, mens også Krista Kosonen, kjent fra Blade Runner 2049 og Beforeigners, er god og stødig i sin rolle som Vivica.

Historien om Tove Jansson er den om en kunstner og dame som forsøker å finne seg selv, både personlig og som kunstner. Årene mellom 1945 og 1956 er filmens hovedfokus, og her kjemper Tove for å være en “skikkelig” kunstner, versus det å bare være en “karikaturtegner”, som enkelte nedlatende kalte hennes sideprosjekt med Mummitrollene. Igjennom hennes Mummi-karakterer, forstår vi her mer rundt deres karakteristiske navn, personlighet og liknende, knyttet opp mot Janssons eget liv og utvikling.

Heldigvis løsnet det etter hvert for Jansson og Mummieventyret, noe som gjør at vi den dag i dag forbinder denne finske legenden med nettopp Mummitrollene. Tove er et pent portrett og en skildring som velbalanserer personen Jansson, hennes kunsteriske omgangskrets, med hennes egen utvikling som kunstner. Skuespillet av Pöysti i sentrum er fortreffelig, mens regien også er solid og god, dog noe konvensjonell. Det er en type portrettfilm man derfor føler man har sett ganske mange ganger før, og selv om historien om Jansson er interessant nok, står alltid utviklingen av Mummilandskapet i bakgrunnen. Skildringen av Janssons seksualitet er fin, men får aldri noe motstand, noe som føles litt rart, tiden tatt i betraktning. Til slutt blir man ikke akkurat stilmessig filmatisk overrasket underveis, men sitter likevel igjen med nye kunnskaper om denne kunstneren. Hun er portrettert på en tiltrekkende måte, noe som gjør at man får et nydelig inntrykk av hvem Jansson var - en inspirerende, leken og herlig egenrådig sjel som aldri ga opp.

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)

• Tove

Finland, Sverige