Anmeldelse av Gunda, norsk dokumentar fra 2020

Dokumentar

- Dokumentarfilm - Les flere.

Unikt og vakkert dyreportrett med stor underliggende kraft.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 24.03.2021]

På en gård ved Tønsberg følger vi den nybakte grisepurka Gunda og hennes grisunger på deres daglige liv og levnet. Også andre dyr som kyr og høns inngår i dette dyre- og gårdsportrettet.

Den russiske dokumentarfilmskaperen Victor Kossakovsky har virkelig gjort seg bemerket det siste året med denne filmen som har Hollywood-stjerne Joaquin Phoenix som medprodusent, samt et norsk apparat i produksjonen, deriblant Anita Rehoff Larsen i Sant & Usant.

Gunda har sanket mang en pris og nominasjon, nå sist kortlistet for dokumentar-Oscar. Og det er neimen meg ikke så rart, for historien om disse dyrene er såpass særegen, fin og herlig upretensiøs, at man kan bli ydmyk av mindre!

Filmen er dog egentlig latterlig enkel. Kamera, sannsyngligvis både stasjonært, førende og som drone, følger dyrene med rolig distansert blikk og uten inngripen. Her er det kun dyrene som observeres og iaktas. Heller ikke kommenterende lydeffekter eller musikk er tilført, og slik oppleves bildene av dyrene som så naturlig som man egentlig kan få det.

De knallpene bildene i sort/hvitt er slående og pene nok, men man blir også fort slått av hvor sentral lyden er her. Det tidvis sterke og rike lydbildet av eksempelvis griseunger som sloss over pattene til mor, smattende og med andre baby-liknende lyder, tilfører en bedårende og nærmest menneskelig kobling som gjør at grisene får et veldig personlig og unikt preg. Vi ser dyrenes virkelighet og kan umulig la være å observere at dette også er levende vesener på lik linje med oss selv.

Fraværet av inngripende filmatiske grep, gjør også at vi ikke føles manipulert, styrt eller overtydelig skal mene eller føle noe. Her blir slik publikumsopplevelsen, og innlevelsen, særs subjektiv og noe man selv bringer inn i filmopplevelsen. Selvsagt er det klare overhengende måter å føle, tolke og forstå scenene på, som at grisene fostres opp til å bli slaktet, men det overforklares ikke med unødvendige grep.

Foruten supermor Gunda og ungene, følger vi også en gjeng høner, dene ene fritthinkende med ét bein, samt et vårslipp av kyr som nærmest blir poetisk der scenen i slow motion bevitner kyrenes iver etter å løpe og hoppe av vårglede, bare så det dingler i jura! Da bare må man strekke på smilebåndet og tenke over hvor tydelig denne gleden er etter månedsvis innelåst i et fjøs. Det er så enkelt, men samtidig også så ekte, rørende og levende.

Gunda er i det hele tatt en særs behagelig, sanselig og fin filmopplevelse, uten de store styringene, men hvor man selv bare blir sittende å suge til seg bilder og observasjoner av et vesen som er temmelig like oss mennesker. Filmen er kanskje ikke så imponerende rent dokumentarisk og grepsmessig teknisk, men dens funksjon og appell, er upåklagelig. Det ligger i kortene at den kan sees som et politisk og kulturelt innspill rundt dyrevern, velferd og slaktekulturen, men samtidig er den også så mye mer. Ikke minst tar den seg tid til å vise individet, og ikke en utydelig masse med slaktegriser eller verpehøns. Det er i dette møtet mellom oss og dyrene at Gunda gjør så inntrykk og føles unik.

(Foto/Copyright: Sant&Usant/V.Kossakovsky/Egil H.Larsen/Arthaus)

Les mer om dokumentaren