Anmeldelse av George jungelens konge 2 (George of the Jungle 2), amerikansk film fra 2003

Komedie, Familie, Eventyr Spilletid: 87 minutter

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

Nye jungelforviklinger med ny skuespiller i hovedrollen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.03.2021]

George og Ursula har fått en sønn, kalt George junior. Og på bursdagsselskapet til George junior, dukker svigermor opp. Hun vil ha med seg datteren, Ursula og barnebarnet med hjem, tilbake til sivilisasjonen. Og svigermor tenker å få noen til få Ursula til å gå fra George. Og det tenker svigermor å gjøre med å hypnotisere Ursula til å falle for eksmannen Lyle. Det sender George ut på et farlig oppdrag for å sikre sin kjærlighet til Ursula og redde jungeldyra fra en stor fare...

Dette er oppfølgeren til ‘George of the Jungle’ fra 1997. Som første film, begynner filmen med en småmorsom tegnefilmintro. Men så begynner den irriterende fortellerstemmen å sette oss inn i handlingen. Likevel er det litt småmoro å se hvordan filmen med ironisk snert forklarer at de har en ny mann i hovedrollen og grunnen var fordi de ikke kunne betale Brendan Fraser. Og det synes litt at den relativt ukjente Christopher Showerman har tatt over rollen som George av Jungelen. Han har i alle fall ganske store magemuskler og er atletisk bygget, og det teller kanskje for noe? Men er det nok?

Humoren er i alle fall utrolig enkel, som den også var i første film. Så derfor kan man spørre seg om det egentlig var så lurt å lage en oppfølger til ‘George of the Jungle’. Bananskallhumoren sitter i førersetet og det er begrenset hvor morsomt det er å høre ‘George of the Jungle’-sangen for så å se George treffe et tre hver gang. Musikken er bongotrommetung og med jungelrytmer hele veien. Filmen er ganske kort, men føles lengre på grunn av at all den grunne humoren ikke fungerer. Og det er ikke så morsomt i lengden å se at George er så lite smart at han ikke skjønner noen ting.

Christopher Showerman ligner litt på Brendan Fraser, men der stopper også sammenligningen, og på coveret er han såpass lik at jeg tok feil av dem. Men humortimingen til Showerman er langt i fra klassen til Fraser. Det gjør at alle scenene ser litt for amatørmessig ut for sitt eget beste. Og det blir ikke noe bedre av at filmen er alt for overtullete. Men så er jo dette en familiefilm også, og kanskje barn liker dette langt bedre enn voksne? Det er i alle fall mye tegneserievold. Og for å ha noen kjente navn på blokka har John Cleese og Michael Clarke Duncan igjen noen av stemmene til noen av dyrene.

Alt i alt synes jeg denne oppfølgeren ikke har mye å spille på. Moralen er i alle fall på topp og den sukkersøte Disneyfaktoren er tilstede, men selvsagt er det problemer i horisonten, og de blir mildt sagt konstruerte. Og i tillegg til mye jungel, så får vi besøke Las Vegas også og Charlies angels blander seg også inn i handlingen.

Produksjonskvaliteten er også grei, men dette er ikke snakk om noen gromfilm av den grunn, og regissør David Grossman gikk tilbake til TV-mediet etter denne missen og har i ettertid regissert episoder av Lost, Malcolm i midten, Frustrerte Fruer og CSI - NY. For min del ble ‘George of the Jungle 2’ en stor fiasko som ikke gav meg noe å se. Derfor kaster jeg rett og slett en ganske uvanlig 1-er på terningen til meg å være. Noe kunne sikkert vært reddet med et bedre cast og en bedre manus, men filmen du får her føles virkelig flat i gjennomføringen.

- George of the Jungle - Hjernedød jungelhumor

• George jungelens konge 2