Anmeldelse av It's a Mad Mad Mad Mad World, amerikansk film fra 1963

Eventyr, Action, Komedie, Kriminal, Drama Spilletid: 148 minutter

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

God, gammeldags, ellevill, glemt, klassisk komedie...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.04.2021]

Alt åpner med at en bil kjører som en galning nedover veiene i fjellsidene og til slutt ender med å stupe over fjellkanten. Bilistene fra de andre bilene kommer løpende ned for å hjelpe mannen som har forulykket. Det viser seg at det er en eldre mann som fabler om et stort pengebeløp på 350 000 dollar. Og det er de fem karene fast bestemt på å ikke nevne når politikonstabelen kommer for å finne ut av hva som har skjedd.

Etter dette bestemmer gjengen seg for å finne de 350 000 dollarene, men de har fint lite å gå på annet enn at det de skal finne starter med en W. Politiet er også på saken og overvåker bilistene som kjører som noen idioter i kampen mot å komme først til pengene. Og politiet tenker ikke å pågripe dem før de finner ut av hva den gamle mannen som døde ned fjellsiden har for en verdifull hemmelighet. Med andre ord er dette nesten som et billøp med galninger som ofrer alt for å få tak i 350 000 dollar, da gjengen ikke vil samarbeide om oppdraget.

Liker humoren i filmen. Replikkene er ganske artige artige og er i gaten med at når en av bilistene trenger skyss og stopper en mann i en bil som forteller om pengene og lurer på om han er med, da svarer mannen: ‘Prøv meg, jeg er ganske godtroende’. Og humoren er ganske slapstickhumor hele veien i tillegg til replikkene og situasjoner som den galne gjengen kommer opp i. Fordi filmen lever veldig opp til tittelen, kan man mildt sagt si. Og folka er mer opptatt at å komme først til pengene enn å vite om det egentlig er noe penger i det hele tatt.

Regien er ved Stanley Kramer, bedre kjent som regissør for filmen “Guess Who's Coming to Dinner”. Alt er solid filmet og har en storfilmfølelse over seg. Filmen er bra klassisk skrudd sammen som en real komedie av det gode gamle slaget. Dette har et meget gjennomført crazy-komisk driv over det hele. Og alt er fortalt med stor sjarme og innlevelse. På rollelisten får du en god del kjente og kjære navn og fjes. Det er alt fra eldre stjerner som Buster Keaton, Moe Howard (Three Stooges), Peter Falk (Columbo) og Mickey Rooney (Breakfast at Tiffany's) og til andre stjerner mindre stjerner mer i fokus.

Filmen er bra lang med over 2 og en halv time spilletid, men likevel føles ikke filmen særlig lang og har et bra komisk driv hele veien. Dette fremstår jo også som en ganske kul biljaktfilm og har et stort konkurransemoment i seg som gjør at den nesten befinner som en blanding mellom Cannonball Run og Jorden rundt på 80 dager. Det er utrolig å se hvor mye komikk man får ut av et så spinkelt konsept og rammehistorie som dette. Men filmen er meget komisk satt sammen og hver scene inneholder mye humor i måten de serveres på.

Dette virker bra påkostet og filmen har mye elleville stunts og annet for å få innholdet til å bli så galent som du forventer. Skuespillet er meget sjarmfult og står i stor kontrast til hvordan filmen ellers er filmet og sydd sammen. Og selv om innholdet er sprut, springende crazy, så er filmen laget på en veldig proff måte med solid foto og filmhåndverk. Filmen har til og med en pause midt i som store filmer av det klassiske slaget hadde på 1950 og 1960-tallet. Selv filmmusikken er minneverdig klassisk og bra munter.

Dette er en svært undervurdert og glemt klassisk komedie. Nesten litt rart filmen ikke er mer kjent, så komisk og lettledd som den er. Du får også litt godfilmfølelse av produksjonen. Filmen er både fornøyelig å se og så lurer undertegnede litt på hvor galskapen skal ende og hva som er svaret på jakten etter de store pengene. Setter veldig pris på hvordan underholdningen i filmen kommer til syne. Liker også godt slutten som er virkelig ellevill, og det er også en god moral i filmen som kommer til syne i enden på visen. Det viktigste er at du alltid har et godt smil på kjeften gjennom hele forestillingen.

- Gjett hvem som kommer til middag - Kjærlighet på tvers av raser på 1960-tallet var ikke lett

• It's a Mad Mad Mad Mad World
  • blu-ray.com