Anmeldelse av Monster Hunter, amerikansk film fra 2020

Action, Eventyr, Fantasi Spilletid: 103 minutter

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Tullete høygirsaction som leverer innenfor sine rammer

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 06.04.2021]

Om du tenker at du har hørt formelen «Paul W.S.Anderson som regissør + Milla Jovovich som heltinne + spilladapsjon» før, så har du helt rett. Dette er de som gjorde altfor mange filmer Resident Evil-spillene skulle filmatiseres, som nå forsøker seg på et litt annet territorium. Litt mindre gru, litt mer action, men likevel så likt at det man lett kan misforstå og tenke at dette er den nyeste Resident Evil-filmen.

Artemis (Milla Jovovich) er på oppdrag for å finne ut hva som skjedde med sine medsoldater ute blant sanddynene, når et overraskende og fryktelig uvær transporterer henne og troppen hennes til en annen verden hvor mennesker ikke er øverst på næringskjeden. I denne verdenen er det gigantiske monster som regjerer og midt i mellom Artemis og det som kan virke som veien tilbake til hennes egen verden lurer det monster i natten og i sanden.

Jeg er så «heldig» at jeg spilte et Monster Hunter-spill på Nintendo 3DS for noen år tilbake. Det spillet likte jeg rimelig godt, men jeg hadde ikke akkurat sett for meg at det kom til å bli en film, eller – som denne filmen legger opp til – flere filmer. Derimot er jeg lite overrasket over at det er mann og kone W.S.Anderson og Jovovich som er å finne i filmen, for med denne skalaen, denne tullete og uinteressante historien, og med pompøs action som hovedingrediens er det faktisk sånn at dette kler både regissør W.S.Anderson og hovedrolleinnehaver Jovovich godt. Og selv om jeg aldri falt for Resident Evil-filmene de laget sammen, så ser dette ut som en ren sidevei eller en nær slektning av de filmene på mange måter.

Først og fremst så skal jeg berømme at de klarer å få noe ut av denne idéen. Ser man på historien, dialogen og tankene bak, så hadde jeg nok ikke satt et godkjent-stempel på dette prosjektet. Men det er kanskje med så lave skuldre at jeg faktisk blir litt overrasket over det de har klart å få ut av denne filmen, for jeg kjedet meg ikke. Jeg ble faktisk delvis underholdt helt fra start til slutt, selv om jeg nesten fikk krampetrekninger av konseptet og hvor teit hele filmen er. Hele idéen er egentlig at vi befinner oss i en annen verden hvor flere monstre står mellom to helter og veien tilbake til vår verden. Og dét er alt.

Det er ikke sånn at alt må være kløktig, gjennomført til fingerspissene eller såpass godt at det bør nevnes i samme åndedrag som Oscar-utdelingen, men det bør være noe som fenger om man skal godta feil, tull eller andre ben som stikker ut for å spenne deg på vei til målet. I denne filmen hadde jeg null forventninger og kom ut med en helt OK smak i munnen. Det jeg mislikte mest var at det meste var repeterende, at det aldri ble særlig spennende og at den faktisk åpnet opp muligheten til å lage flere filmer. Sistnevnte trenger jeg virkelig ikke.

«Monster Hunter» er kurant underholdning om du liker å se store monstre og mennesker brake sammen. Ja, det hjelper kanskje litt at Hellboy selv, altså Ron Perlman, dukker opp i en liten birolle med sin naturlige badass-aura klar til å banke digre monstre. Det er nok litt synd at det ikke er han vi følger, for dèt er en kar jeg gjerne skulle blitt bedre kjent med i denne filmen. Terningkast tre.

- Resident Evil: The Final Chapter - En av de beste Resident Evil-filmene!
- Resident Evil: Retribution - Går tilbake til røttene igjen!
- Resident Evil: Afterlife - Hul, men påkostet actionfilm
- AVP - Alien Vs. Predator - Actionpreget versusfilm om ikoniske romvesen
- Resident Evil - Sci-fi-skrekk med zombier og små overraskelser på lur!
- Soldier - Kjemper for et nytt folks skjebne
- Event Horizon - Romskipet fra en annen dimensjon
- Mortal Kombat - Variabel og cheesy slåsseunderholdning

USA, Japan, Tyskland, Sør-Afrika

«Tre Nøtter til Askepott»

«Gutten som ble julenissen»

«The Harder They Fall»

«Venom: Let there be carnage»

«The Boy Behind the Door»

«Promising Young Woman»

«House of Gucci»