Anmeldelse av De Grønne Slakterne (De Grønne slagtere), dansk film fra 2003

Komedie, Drama Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood
- Komedie - Les flere.

Dansk drama med bekmørkt humoristisk skjær...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.04.2021]

Svend og Bjarne er lei av alt hånet de får da de jobber hos den lokale slakteren Holger. Derfor tar Svend skrittet ut i selvstendigheten og satser gård og grunn på å åpne en ny slakterbutikk. Han får med seg vennen Bjarne også på lasset. Alt går dårlig i starten men da Svend tenker å teste ut den nye slakterbutikken i et middagsbesøk, får den nye slakterbusinessen vind i seilene. Men det viser seg at folket ikke vet hva de har fått i seg, for det er alt annet enn dyrekjøtt som stod på menyen. Og det skaper store problemer for Svend og Bjarne når de skal prøve å finne nytt kjøtt av menneskeslag hele tiden...

Dette er en mørk dansk komedie fra pionertiden da de danske komediene kom som perler på en snor fra en ung dansk generasjon med danske skuespillere som nesten spiller i alle de gode komediene fra denne tiden. Manuset er laget av samme mann som gav oss I Kina Spiser de hund, Blinkende Lykter og Adams Epler og samme mann er også regissør på de to sistnevnte. Anders Thomas Jensen heter mannen bak filmen og har laget en solid film denne gangen også.

Digger skuespillet i front fra Nikolaj Lie Kaas og Mads Mikkelsen, som begge er blitt populære valg i større sammenhenger senere. De to kjører virkelig showet. Mikkelsen spiller en lite karismatisk mann som har store problemer med sitt sinne og ikke har særlig utstråling. Han er selvdestruktiv og gjør alt feil. Ole Thestrup er også med å prege filmen med sin artige fremtoning som den hovmodige og sleske slakterbutikkeieren.

Dette har en god del dramakomponent i seg som gjør dette litt ekstra sårt. Etter hvert som skruplene til slakterne blir mer og mer grusomme i sine etiske valg, og bryr seg mindre og mindre over at de bokstavelig talt egentlig går over lik for å få suksess. Vi får også en sår rammehistorie rundt det hele som forklarer hvorfor rollefigurene er som de er og dette som skaper litt av noen øyeblikk i filmen når den ene slakteren må ta et oppgjør med fortiden. Liker også slutten ganske godt, selv om det blir et antiklimaks der.

Filmen har en del å spille på i manuset, men er litt mer forsiktig i presentasjonen. Det er noe ekstra med den steinharde og mørke komikken som ligger helt på grensen av hva som er tålelig. Men samtidig er dette også den store drivkraften i filmen med slakterne som selger menneskekjøtt og det går mer og mer over styr. Det blir en del direkte kjølig komikk på frysen der flere og flere må bøte med livet for at slakterne skal fortsette suksessen.

Dette er en film som er meget solid når den er på sitt beste, men mangler litt for å nå helt opp til klassikerstempel, selv etter dansk standard å regne. Nikolaj Lie Kaas og Mads Mikkelsen gjør filmen verdt å se. De leverer noen litt annerledes mer utskudd av noen rollefigurer uten særlig mye energi, men med mye dysterhet i måten de leverer komikken på. Mads Mikkelsen har et utrolig komisk og sørgelig hårsveis i filmen. Den ser rett og slett så rar og dum ut at han stikker seg ut og passer utmerket for å definere rollefiguren som også svetter som en gris. Om du likte Adams Epler eller I Kina spiser de hund, så er dette en ganske bra film det også, men noe mer dramapreget og ikke fullt så aktiv på komediefronten.

- Adams epler - Ultimat dansk mørk dramakomedie
- Blinkende Lykter - Typisk dansk actiondrama med kullsort humor