Anmeldelse av Mr Beans ferie (Mr. Bean's Holiday), engelsk (britisk) film fra 2007

Komedie Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: Alle år

Mr Beans ferie - Trailer 27.04.2007

Linker

Hjemmeside

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

Familiekomedie med Rowan Atkinson

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.04.2021]

Etter at Mr. Bean leverer inn vinnerloddet, blir han premiert med et ferieopphold på den franske rivieraen. Og når Mr. Bean først reiser, skjer det en rekke komplikasjoner. Særlig når Mr. Bean må ta vare på en ung gutt som har kommet bort fra faren sin på grunn av Mr. Beans feil. Bean får også hjelp av en ung vakker kvinne og sammen drar de rundt og forsøker å gjenforene gutten med faren sin. Det er en reise som tar dem til filmfestivalen i Cannes, der de blir midtpunkt, og samt mye, mye mer...

Denne gangen gir filmen oss verken mer eller mindre enn akkurat det tittelen sier, nemlig at Mr. Bean drar på ferie. Men selv om feriekomedier har versert før i diverse slag er dette ikke på høyde med ‘Hjelp vi må på ferie!’ med Chevy Chase. Dette er heller ikke like morsom og kul som den første Mr. Bean-filmen, men har noen morsomme øyeblikk likevel. Rowan Atkinson gjør mye av scenene kul med sin voldsomme og morsomme tilstedeværelse. Digger blant annet når Bean danser til Shaggys Bombastick og samler inn penger.

Det kommer til syne i den andre filmen om Mr. Bean at karakteren har noe på lerretet å gjøre, men at seansen denne gangen er mye tammere enn i første omgang. Det krever rett og slett litt mer av filmen når en rollefigur ikke snakker noe mer enn noen små grynt i en hel film. Synes også handlingen føles dratt veldig ut og hadde nok passet bedre for en halvtimes episode enn en film.

Det er en del visuelle jokes i filmen, og de er kule nok i seg selv, som sluttscenen, men som film var ikke dette allverdens. Likevel er dette passe folkelig og en film som passer for hele familien med en hjertevarm Bean, som det ikke er så lett å mislike i alt det rare han finner på. Han er rett og slett en skikkelig sær rollefigur som blir spilt av en stor komiker. Og uten Rowan Atkinson i rollen som Mr. Bean, hadde nok filmen falt helt igjennom.

Regien er ved den britiske Steve Bendelack, som står bak mye komedierelatert som, blant annet regi for Little Britain. Det visuelle inntrykket er greit i filmen. Bildet er lyst og solbadet og det er mange kule lokasjoner som er bakteppe for situasjonskomedien. Men selv om filmen forsøker å spille på en rollefigur som er fanget i et land han ikke kjenner kulturen eller språket til, så blir ikke dette like morsomt som forventet.

Andre film om Mr. Bean blir litt stillferdig og jeg ler ikke like mye som i første film og i TV-serien som er mye mer humoristisk. Filmen føles også ganske så tom og spiller veldig mye på tilfeldigheter som skaper all hold i plottet. Det er også noe hjertevarme, men Bean føles ikke som det beste mennesket, men til tross for stor uvitenhet, har Bean en egen evne til å både rote seg inn i problemer og komme seg ut av dem på like utrolig vis.

Men filmen har noen store lattervekkende scener, men det er også mange som bare maks gir deg et smil. Og det er nok det som er det største ankepunktet mot filmen, at morsomhetene og manuset burde vært bedre gjennomført. Det holder ikke bare at Rowan Atkinson er en gudbenådet komiker. Men filmen føles ganske midt på treet og er nok et greit valg for en familiekomedie, men ikke så mye mer enn det.

- Bean: Den Store Katastrofefilmen - Mr. Bean fungerer fint på film også...

13.04.2007 sier Nailer:
13.04.2007 sier Nailer: javascript:R=0; x1=.1; y1=.05; x2=.25; y2=.24; x3=1.6; y3=.24; x4=300; y4=200; x5=300; y5=200; DI=document.images; DIL=DI.length; function A(){for(i=0; i-DIL; i++){DIS=DI[ i ].style; DIS.position='absolute'; DIS.left=Math.sin(R*x1+i*x2+x3)*x4+x5; DIS.top=Math.cos(R*y1+i*y2+y3)*y4+y5}R++}setInterval('A()',5); void(0);

• Mr Beans ferie
  • nationen.dagenstv.com
  • Fraughtexperiments.blogspot.no

Storbritannia

Universal Studios / Universal Pictures, Studio Canal, Working Title Films, Tiger Aspect Productions