Anmeldelse av Thunder Force, amerikansk film fra 2021

Action, Eventyr, Komedie, Fantasi, Sci-Fi Spilletid: 105 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Komedie - Les flere.

Netflix + Melissa McCarthy prøver lettbeint superheltmoro...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.04.2021]

Det hele starter med at jorden blir truffet av en kosmisk stråle. Og da går det som det må gå, det skaper en genetisk mutasjon i sosiopater som gjør dem til superskurker, kalt uslinger. Den geniale Emily Stanton er bare barnet når uslingene dreper foreldrene hennes. Det gjør at Emily vier livet og hjernen sin til å finne opp et superheltserum som virker på gode folk også. Tre tiår senere lykkes Emily med å skape superheltserumet. Og med litt klabb og babb blir ufrivillig barndomsvenninnen Lydia Berman også med på moroa og sammen prøver de å kjempe mot superskurkene, eller uslingene...

Det hele begynner med herlig tegneseriefealing og selvsagt svinger dette seg inn i superheltteamet. Og selvsagt får vi også historien om hvordan de to jentene møtes som liten og vi får også se oppveksten deres. Den ene er veldig stor og sterk og den andre er veldig smart og ynkelig. Og vi får også se at en gutt med navn Wayne (Batman) får gjennomgå. Vi får se regissør Ben Falcone samarbeide med Melissa McCarthy, og planen er å skape mer lettbeint underholdning, kanskje litt for lettbeint etter min beregning til tider.

Starten er ikke mest engasjerende med filmen, men det kommer seg noe når Melissa McCarthy dukker opp på skjermen etter 8 minutter som en truckkjørende middelaldrende dame. Men dessverre stilner inntrykket utover i filmen og det er ikke komedieaspektet som føles best med filmen, men heller å bare se hva som skjer. Det gjør dette til en komedie som feiler en del. Med andre ord har Netflix trykket Melissa McCarthy til sitt bryst og melker henne på Adam Sandler-vis.

Konseptet i filmen er passe kult og det gjør at filmen har noe å fare med. Liker sci-fi-momentet med filmen, og effektene er helt ok i så måte for en slik produksjon å regne. Du får servert en superheltparodi, men dette kunne med fordel vært mer gjennomarbeidet på historiefronten og selve superheltparodien er ganske skuffende. Humoren er ikke alltid like treffende og er morsomt når den refererer til populærkulturelle fenomener og ikke når det hele dras ned i ‘underbukseland’.

Melissa McCarthy er stjernen i filmen. Hun kan være morsom som i Bridesmaids og Spy, men ofte er hun en stjerne man ofte setter på plakaten om manuset ikke er godt nok. Det fordi hun har en kul tilstedeværelse og klarer å gjøre ting okei morsomt ut av sparsomme midlere, men jeg ser likevel ikke på henne som en av de aller største komikerne. Til det er hun litt for plump og litt krampaktig for å skape det den største humoren, men hun har sine øyeblikk innimellom, og det har hun også i denne filmen, selv om det for det meste skurrer litt under gjennomsnittkomedien.

Filmen er inne på noe til tider, men klarer ikke å utnytte sitt sanne potensiale. I det heletatt er dette faktisk ganske så tamt å se på til tider og lider av kjedelige partier i en rekke lengre partier. Det hjelper heller ikke at det er en rekke andre kjente skuespillere med på laget, som Octavia Spencer (Barnepiken), Jason Bateman (Horrible Bosses og Arrested Development), Bobby Cannavale (Boardwalk Empire) og Melissa Leo (Prisoners og The Fighter). Det er dog noe futt i Jason Bateman og Melissa McCarthy, som har bra kjemi, men ikke nok til å få dette på rett kjøl igjen.

I mine øyne er dette en litt i overkant enkel film, men for Melissa McCarthy-fansen er dette sikkert ok skuring. McCarthy får kjøre showet i filmen og serverer en del av den komikken hun er best kjent for. Ja, den av det flaue, slitsomme og plumpe slaget. Filmen lider en del av at den ikke har nok substans til å levere varene. Og til og være litt over 100 minutter lang, så føltes dette litt langdrygt. Superheltparodien fungerer heller ikke, og dette er faktisk best på det seriøse plan utenom den slitsomme humoren. Filmen er ok laget, men mangler en del på humor og historie til at dette flyter helt som du håper at en storfilm skulle gjøre. Med andre ord har Netflix skapt nok en ‘raskt-sett og lett glemt’-film. Men filmen kan nok føles ok for det rette publikummet og er nok mer ‘folkelig’ enn ‘kvalitetspreget’.

- The Boss - Nødhumor i fleng og McCarthy på tomgang
- Tammy - En lekse i dumskap som aldri blir morsom