Anmeldelse av Wrong Turn , amerikansk film fra 2021

Skrekk Spilletid: 110 minutter

Grotesk og gnålete i den amerikanske dypskogen

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 15.04.2021]

Når seks venner legger ut på fjelltur i de vakre skogene i West Virginia, begynner det raskt å skje uventede ting. Når de utfordrer skjebnen og vandrer bort i fra de markerte stiene, blir konsekvensene nemlig katastrofale. De havner midt oppi territoriet til sekten The Foundation, en gruppe barbariske og brutale mennesker som har levd der i hundrevis av år!

Skrekkfilmserien Wrong Turn slo første gang igjennom i 2003 og med påfølgende flere filmer etter seg. Når man nå igjen har startet det som kan se ut som en reboot av i hvert fall tittelen, ja så forstår man egentlig ikke så mye av hvorfor. Filmen kunne glatt ha het veldig mye annet og mer treffende, selv om jo tittelen for kjennere indikerer litt av hva det kommer til å gå i også i 2021-utgaven.

Den nokså ukjente regissøren Mike P. Nelson har nå en gang altså forsøkt å spytte litt ny energi inn i genren her, til både hell og uhell. Det første som slår en er hvor lik den er utallige andre filmer av samme slaget. Karaktergalleriet er lite og velkjent, dog tidsriktig oppdatert. Her er to hetropar, pluss et homsepar som skal ut på tur. Ingen av dem verken særlig likandes eller empativekkende.

Når så handlingen raskt skyter fart, hoppes det fort i svingene og kjøres på for hardt, for tidlig. Vi føler ingenting, men blir riktignok noe overrasket over enkelte oppfinnsomme drapsmetoder og uforutsette vendinger.

Wrong Turn er nemlig litt som Saw, bare "in the woods", om du skjønner? Groteske drap, for det meste utført av feller som denne kraftig innlandsetablerte sekten har krydret skog og mark med. Frykten for den amerikanske innlandsbygda, skogene og fjellene kan nok være veldig berettiget på mange vis, men at det skal være en gedigen sekt som stammer over hundre år tilbake i tid, faller vel glatt inn under bare noe av det som er urealistisk i denne filmen.

Ikke at sekter er uvanlig der til lands, bevares, men akkurat denne typen grupperinger tror jeg vi hadde hørt om, om de nå fantes.

Regimessig hoppes det imidlertid såpass brutalt rett inn i ting, akkompagnert av brå klipping og scenekutting, at vi nesten ikke rekker å føles eller ta til oss hva som skjer. Det er som om Nelson og co forsøker å kjappe seg frem til avdekkingen av The Foundation-samfunnet, bare for å kunne servere enda mer groteske volds- og drapsscener. Problemet er at man blir sittende likegyldig og bare stirre følelsesløst på det hele, med mindre man må snu seg i vemmelse, da.

Wrong Turn drar riktignok inn enkelte amerika- og verdikulturelle sider rundt urbefolkning og etikk som vaker under overflaten, men dette forsvinner fort i alt det andre gnålet til skogs. Når den regimessig drukner seg selv i bråk, genremessig støy og ellers er for kjapp for sitt eget beste, sitter man igjen med nok en ‘helt grei’ skrekkrunde med unge, pene amerikanere på tur som møter hillbillies av verste sort. Se forøvrig for deg en film som The Hills Have Eyes (1977/2006) og nyere titler som Midsommar (2019) og The Ritual (2017). Som nytt blod inn i filmfranchisen skiller den seg dog litt ut tematisk og evner å overraske flere steder. Har du nok popcorn tilgjengelig, så funker da dette greit nok i en mørk kinosal eller stue.

(Foto/Copyright: Selmer Media)

- Wrong Turn 6: Last Resort - Kannibaler tar inn på hotell
- Wrong Turn 5: Bloodlines - Kannibaler på besøk i en landsby
- Wrong Turn 4 - Bloody Beginnings - Deformerte kannibaler med studenter på menyen
- Wrong Turn 3: Left for Dead - Kannibaler jager ungdommer, fanger og fangevoktere i skogen
- Wrong Turn 2: Dead End - Flere kannibaler i skogen og mer forklaring

• Digitalspy.com
  • Aftonbladet
  • Jump-cut.no

«Much Ado About Nothing»

«Fear Street - del 1: 1994»

«The Hitman's Wife's Bodyguard»

«Elize Matsunaga: Det var en gang et drap»

«Barb and Star go to Vista del Mar»

«Fear Street - del 2: 1978»