Anmeldelse av The Serpent, engelsk (britisk) miniserie fra 2021

Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 58 minutter

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

The Serpent - Sesong 1: Netflix beste serie på lenge

[Skrevet av: Stian, Dato: 14.04.2021]

På 1970-tallet jakter den hensynsløse morderen Charles Sobrahj på turister i Sør-Asia. Journalisten Herman Knippenberg (Billy Howle) aner ugler i mosen,og starter sin egen etterforskning av seriemorderen. Alt er basert på sjokkerende, virkelige hendelser.

Netflix er blitt kjent for sin satsning på true-crime sjangeren gjennom serier som dokumenterer ulike kriminelle og drapsmenn. Blant disse har vi serier som 'Tiger King', 'Mord Blant Mormonene', og 'The Ted Bundy Tapes'. Dette er bare noen få av Netflix sin katalog med serier fra virkeligheten.

Nå har Netflix gått inn i et samarbeid med britiske BBC One for å lage en tradisjonell krim/drama om en internasjonal seriemorder som doper ned personer og så dreper dem han inviterer hjem til fester. Han tar så identiteten til disse personene, og reiser verden rundt etter nye ofre. Personer forsvinner, selv uten at politiet  bryr seg nevneverdig om det.

Basert på en sann historie
'The Serpent' starter med at vi blir kjent med rollefigurene, samt får et innblikk i historien. Den første episoden bruker god tid til dette. Rollefigurene med hovedrolleinnehaver Tahar Rahim vies mye tid. Rahim får frem det beste i seg i rollen som Charles Sobrahj. Navnet er relativt ukjent for meg, selv om han har vært med i en del TV-filmer/serier tidligere. Det viser seg raskt at Charles som ofte skifter identitet i serien, har en stor hemmelighet. Charles har også en kone i serien (Marie Andrée) som fint spilles av Jenna Coleman. Disse to rollefigurene har en svært god kjemi dem imellom. Serien har et veldig grovt språk og setting, noe som gjør at The Serpent ikke er tilegnet for alle.

En godt fortalt historie
Jeg kjente ikke til historien før jeg så serien, men bakgrunnstoff trenger man ikke for å forstå den. Serieskaperne Richard Warlow og Toby Finnay forteller historien på en god måte. Serien hopper både fremover og bakover i tid slik at vi som seere skal forstå hvordan Charles opererte.

Seriens handling er stort sett lagt til Bangkok i Thailand der Charles og Marie Andrée bor, men vi får også bli litt kjent med andre steder i verden, som India, Kasakhstan og Paris. Vi blir også kjent med rollefiguren Herman Knippenberg (Billy Howle) som interesserer seg i saken, og får av det lokale politiet i Bangkok tillatelse til starte sin egen lille etterforskning rundt alle disse mystiske personene som bare plutselig forsvinner.

Scenene med Sobrahj og Marie Andrée viser oss at hans kone blir dratt inn et et voldelig og brutalt miljø. Marie Andrée elsker ham så høyt, at hun blir med på hans ugjerninger, selv om hun vet at det er feil.

'The Serpent' er faktisk en av de absolutt beste seriene av nyere tid som er produsert, synes jeg. Skuespillet er av ypperste merke, og spesielt hovedrolleinnehaver Tahar Rahim gjør en eksepsjonell tolkning som seriemorderen Charles Sobrahj. Du blir servert en veldig trist og tragisk historie. Scenene i serien er godt klippet, imens musikken fungerer til å støtte inntrykket.

Det er interessant å følge Herman Knippenberg underveis. Han finner stadig nye bevis som knytter Sobrahj til alle disse  forsvinningsmysteriene. Etterhvert som Charles får en mistanke om at både Knippenberg og politiet kommer stadig nærmere saken, reiser han bort til et nytt land sammen med sin kone.

Jeg skal ikke røpe hvordan det hele ender, for det må oppleves selv. Det jeg kan si, er at det er en ekstremt spennende og nervepirrende reise vi blir tatt med på. Du får et veldig bra plot, som krydres av en solid og en godt fortalt historie. Jakten blir stadig vanskeligere, samtidig som nye ofre blir funnet. Knippenberg og politiet begynner å få dårlig tid.

'The Serpent' er en serie som burde bli trukket frem i lyset, for det er sjelden jeg ser serier idag som er så godt produsert. Det blir nesten en skam hvis 'The Serpent' ikke blir premiert i noen som helst skala.

Det er også en god del av såkalte biroller i serien, men de velger jeg å ikke si så mye om. De har ikke så viktige roller, for dette er en serie der det er hovedfiguren Charles, vi skal bli kjent med, og det er hans historie serien fokuserer på.

Seertallene på Netflix forteller også at 'The Serpent' er populær. Serien er en drøy uke etter premiere, på en solid topp 5 liste over de mest sette seriene hos tjenesten de siste ukene. Håper Netflix fortsetter å lage nye sesonger av serien, selv om serien har en god og troverdig sesongfinale. Det er ikke lagt opp til noen flere sesonger, men min indre sjel håper strømmetjenesten finner en måte å fortsette på. Solide 5 stjerner.

(The Serpent ligger tilgjengelig på Netflix. Alle 8 episodene ligger ute.)
Foto/Copyright: Netflix.

• Tell-Tale TV
  • USA Today
  • The Arts Desk
  • Paste Magazine
  • The Mail on Sunday (UK)

Storbritannia